Ska jag försöka hjälpa?

Bukefalos 30 år!

Gramse

Trådstartare
Jag har upptäckt att ett talgoxepar har byggt bo och lagt ägg i en av stolparna på min paviljong.. de flyger upp under taket och sen ner i stolpen ovanifrån. Har tittat ner med ficklampa och det är inte mindre än nio ägg där inne och själva boet är ca 20-30 cm ner i stolpen som är av stål. Finns det ens möjlighet för ungarna att kunna ta sig upp därifrån när det är dags? Jag lyfte försiktigt upp den ena talgoxen med hjälp av en lång ståltråd för att se om den öht kunde ta sig ut själv då den såg rätt matt ut men till slut med ett väldigt flaxande kom den till slut upp och stack iväg så verkar må väl iaf. (Tittade i morse igen och då var den tillbaka). Ska/kan jag göra något för att underlätta för ungarna eller låta naturen ha sin gång?

Rätt eller fel vet jag inte, men jag hade nog stoppat ned en pinne de kan klättra på. De klättrar ju ofta upp ur boet och ett stålrör känns som det blir svårt att få grepp i.

Rätt eller fel vet jag inte, men jag hade nog stoppat ned en pinne de kan klättra på. De klättrar ju ofta upp ur boet och ett stålrör känns som det blir svårt att få grepp i.
Ja det får nog bli så. Det är bara så himla litet utrymme så jag är rädd att det knappt får plats något utan att störa när de vuxna flyger in och ut..

Jag hade försökt kontakta en viltrehabiliterare och beskriva konstruktionen (gärna med bilder om det går) för att få råd från någon kunnig om det finns anledning att hjälpa till och i så fall hur du kan göra det på bästa sätt.

När det handlar om håligheter i träd eller holkar så kan de ju klätterflaxa ur sånt här. I en stålstolpe är det svårare att veta hur de skulle klara det så jag förstår oron.

Går det att göra skulle du isf kanske kunna ge dem en "stege" genom att fästa t.ex grovmaskigt nät slätt längs insidan av stolpen på något sätt. Men det kan vara helt i sin ordning precis som det är också (de vuxna klarar det ju ändå?) och isåfall bör och vill man ju inte störa förstås.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar