Ni med katter som har olika foderbehov!

transmission

Trådstartare
Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat.

Katt1. Dricker jättedåligt. Fungerade bra på Mjau, förutom att hon blev för smal och verkade aldrig sluta gå ned i vikt. Dock väldigt fin i pälsen och inte hård i magen. Så som hon äter nu så är hon lite för hård i magen, samt inte riktigt lika fin i pälsen men bra i hull. Oroar mig lite dock för att hon kommer bli tjock, samt dricker hon verkligen uruselt. Dessutom kräks hon oftare på Pussis blötmat, hon kräktes aldrig av Mjau.

Katt2. Tål inte Mjau överhuvudtaget. Får diarré och det luktar verkligen illa! Torrfoder måste ingå i hennes diet, annars blir det som på Mjau, men just Mjau reagerar hon sämst på. Som hon äter nu fungerar magen bra, möjligtvis lite för löst ibland. Pälsen är sådär. Verkar dricka helt okej, men skulle säkert inte må dåligt av att dricka mer. Nu är hon dessutom fet och behöver gå ned i vikt.

Jag skulle vilja att katt1 gick på fri tillgång på blötmat, men då får katt2 i sig för mycket blötmat och blir dålig. Att ställa mat på olika platser funkar inte, båda katterna kan ta sig överallt. Upplever att katterna inte blir ordentligt mätta på det dom äter nu, utan dom behöver betydligt mer mat än när dom åt Mjau. Dock åt dom ganska dåligt av Mjau. Har testat Bozitas men det föll inte katterna i smaken, annars verkar dom ganska okräsna och äter det mesta. Funderar dock på att testa Bozitas igen. Har även gett Applaws blötmat vilket dom gillade och fungerade bra på men det är så fruktansvärt dyrt! (Blötmats kostnaden skulle bli på ca 1000 kr/månad med Applaws mot nu motsvarande 250-300 kr).

Vad skulle ni ge för mat och på vilket sätt? En vattenfontän ska jag skaffa, men vilken typ är bäst? Spelar det någon större roll? Egentligen skulle jag vilja att båda katterna kunde få fri tillgång på mat men det fungerar ju inte med torrfoder. Hur gör ni? Känns så tråkigt att bara ge dom mat vid speciella tider men det kanske är min mänskliga faktor som spelar in där och tycker "synd" om kissarna. Vill ha alla tips och synpunkter ni har. :)
 
Sv: Ni med katter som har olika foderbehov!

kan det inte vara så att det finns andra mjukfoder än de du räknar upp som båda katterna "tål"? Det absolut lättaste måste vara att kunna ge båda katterna samma mat.

Jag ger mina katter fri tillgång till torrfoder, två av katterna är ute halva dagarna. Tredje katten är självvalt innekatt. alla tre får mjukmat på morgonen. Samma mat till alla även om två är av den lite magrare varianten och den tredje har lite lättare att lägga på sig.
 
Sv: Ni med katter som har olika foderbehov!

Mina katter utfodras 3 ggr/dag vid sina egna matplatser. Det funkar jättebra oavsett om katterna har samma behov eller inte.

Väldigt få katter behöver verkligen fri tillgång på mat.

Men om du har problem med att blötmaten ger klena magar är det nog bara att försöka hitta något som tåls bättre.
 
Sv: Ni med katter som har olika foderbehov!

Jag skulle visserligen kunna ge 3 gånger om dagen men jag tycker det blir så långt emellan måltiderna de dagar jag jobbar hela dagen. 6.30 - 18, ca. Å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll, katterna lär väl typ bara sova under dagen i alla fall?

Har du inga problem med att katterna vill ha varandras mat? När det bara var katt2 som fick torrfoder åt katt1 väldigt dåligt av sin blötmat. Återigen kanske min mänskliga faktor som spelade in och tyckte synd om henne och därför började ge torrfoder också.

Kan man fortsätta testa sorterna på Ica (typ Whiskas och så) eller ska man satsa på bättre märken (Royal Canin, James Wellbeloved etc)? Vilka märken är bättre?
 
Sv: Ni med katter som har olika foderbehov!

Katter brukar ju oftast sova när man är borta så jag tror inte att ett längre intervall mellan måltiderna är dåligt för en vuxen, frisk katt. Det finns å andra sidan tekniska lösningar med foderautomater som programmeras efter katternas ID-chip.

Självklart är det alltid så att det är en träningssak med egna matplatser. Nykomlingar försöker alltid springa iväg till någon annans matplats, gammeltanten som enligt egen utsaga svälter (trots lätt övervikt:meh:) försöker sno åt sig mat ibland, men jag behöver bara peka så går hon ut ur köket.

Royal Canins och James Wellbeloveds våtfoder skulle jag inte placera högst på listan annat än i prisklass.;) Du kan prova andra alternativ ifrån mataffären eller lite "finare" varianter som Bozita, Thrive, ZiwiPeak (som mina av någon anledning kaskadspyr av trots fina ingredienser) etc.
 
Sv: Ni med katter som har olika foderbehov!

Jag slå ett slag för Royal Canin (jag vet att det råder olika åsikter om detta foder).

Min ena katt hade väldigt känslig mage. Vet hittade ingenting, rekommenderade hills a/d, katten blev ännu sämre. I desperation frågade jag en som själv föder upp katter och säljer olika fodersorter. Hon rekommenderade Royal Canin digestive för känsliga magar, finns både som blöt- och torrmat.

Katten blev helt problemfri. Fick nötfärs ett par gånger i veckan och fri tillgång på torrmat. Blötmat tålde hon inte riktigt, men gav man lite nu och då gick det bra. Pälsen blev jättefin, hullet lagom och katten blev frisk.
 
Sv: Ni med katter som har olika foderbehov!

Jag fick i min tråd tips om att en (annan än den som tipsade) person byggt "foderstationer" med hjälp av HOLlådor och kattluckor som läste av chip. Jag tror jag ska sno den iden faktiskt. Då kommer bara den kan man vill åt respektive mat.
 
Sv: Ni med katter som har olika foderbehov!

Jag fick i min tråd tips om att en (annan än den som tipsade) person byggt "foderstationer" med hjälp av HOLlådor och kattluckor som läste av chip. Jag tror jag ska sno den iden faktiskt. Då kommer bara den kan man vill åt respektive mat.

Fast jag måste vända den sen, så att det som nu är på insidan hamnar på utsidan. Men det var ju synnerligen enkelt att fixa till i alla fall =)

1395953_510143869081591_1280366034_n.jpg
 
Sv: Ni med katter som har olika foderbehov!

Men vad fiffigt! Var det svårt att fixa ihop? Sitter chipet på typ ett halsband?
 
Sv: Ni med katter som har olika foderbehov!

Magnethalsband, så enklaste modellen (finns ju för chip med, inkl kattens egna)

Hur lätt som helst att montera, tog typ 5 minuter. Har luckan uppställd än, så det ska förstås att det är käk därinne, så kan inte säga mer om hur det fungerar än dock :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
767
Senast: cherie
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
627
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 342
Senast: Tarnin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp