Bukefalos 28 år!

Ni med klippta hädstar....

Du säger ju rent av att vi som täcker våra hästar med tjocka täcken är elaka...... :crazy:
Det var iaf så du började din tråd.
 
haha,,, oki.....Vart började jag i min tråd med att tycka att du var elak för att dina hästar har tjocka täcken :confused: :D
 
Jag bor i skåne, har min häst helklippt och med rätt tjocka täcken. Hon ÄR varm, dock inte FÖR varm :smirk:. Just nu har hon 300g termo (plus ett rätt tunnt utetäcke på i hagen). Som det redan skrivits förut är det fruktansvärt rått här om vintrarna. Rulla sig naken i kall lera får hon inte göra, däremot får hon gära rulla sig i ridhuset efter vi skrittat av. Tror att hon tycker att det är en rätt bra kompromiss.
OM jag hade haft tillgång till en jättestor hage där hon hade haft än mer skydd och dessutom lockats till att röra sig mer än vad hon gör nu hade jag antagligen fått omvärdera förutsättningarna.
 
Jag satte på min pålle vintertäcket. Här var det runt 0-gradigt och mkt blåsigt.. Då blir det ju så himla kallt och hästarna kyls ner fortare när det blåser..
 
Såg nu att jag glömt skriva att vi har j*ligt kallt i stallet ;). Inga stängda dörrar och fönsterna är fortfarande öppna - vi vill ha frisk luft helt enkelt. Stallet är inte fullt heller, 5 av 10 boxar används just nu - när de nya hästarna kommer i februari/mars blir det andra rutiner - då blir det en helt annan temperatur inomhus och täcken behövs inte alls på samma sätt.

Vid minusgrader ändras ingenting när det gäller täckena, eftersom det blir lika kallt inne som ute. Det räcker med att det regnar ute så står pållan och spänner sig...det är Inte roligt och försöka massera upp det sen vill jag lova (alltså, på med täcke för att både Hon och jag ska slippa det).

En sak kan jag dock garantera, jag behandlar Inte hästarna som porslinshästar - de får de täcken på sig som de behöver. Min andra pålle är i hårdträning och är jättevarm i sig själv (och klippt), han går med ett tunt regntäcke ute på dagarna.
Man får helt enkelt anpassa sig efter situationerna som kommer upp. Vet inte alls hur jag gör nästa vinter. Vem vet, vinafina kanske är bättre i bakdelen då, spatten kanske har läkt ut helt och hållet så jag kan träna henne ordentligt....då är det en helt ny häst som dessutom rör sig mer i hagen. Alltså mindre täcken :).

Jag håller med dig om att det ganska ofta täckas för mycket. Men det får de sm gör det "stå till svars för", vinafina är lagom varm och inte svettig (blir det kanonvarmt någon dag åker såklart ett täcke av, man är ju inte elak heller :crazy:), så då har jag de rutinerna kvar som finns nu.

Bra foder har hon också (ögonen höll p och hoppa ur skallen när jag såg analysen :D), fri tillgång på hö går dock Inte. Hon blir kanontjock :o, vilket inte är en fördel när hon har ont i bakbenen och är konvalecent för det... ;) (glömde förresten även skriva att det tunna vintertäcket jag skrivit om, det är inte något Jäääättetjockt direkt...varken tjockt eller regntäckesmodell, det är bara...tunt :D) *börjar fundera på vart jag tappat minnet*
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Habina
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 718
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp