Bukefalos 28 år!

Ni med klippta hädstar....

S

skumpan2000

När sätter ni på era pålla vintertäcke???

Hos oss ligger det på nollan nu och blåser kraftigt. Stod och velade ett tag om jag skulle sätta på allroundtäcket som vi kört med hittills eller vintertäcket....det slutade med det tjocka! Tänkte höra hur ni gör?
 
På en helklippt häst har jag alltid vintertäcke eller regntäcke med innetäcke under.
På en spår/täckes klipt kan jag ha regntäcke tills det börjar bli minus och då vintertäcke.
 
vad tycker ni om hästar som är klippta som står utan t'cke nu?? för det är på en ridskola där fälten är ganska öppna så det blåser mkt där,och de stackars djuren står klippta utan täcke på i ca 5-6timmar om dagen :(
 
...Beror väl på... kan vara praktiskt jobbigt att täcka alla lektionshäster, och om de bara är spårklippta eller
t o m kanske bara klippta på hals o bringa är det nog ingen fara, förutsatt att det inte rör sig om känsliga hästar.


Många ridskolor klipper ju bara hals och bringa på lekt. hästarna, alternativt spårklipper dem, just för att hästarna inte ska bli så svettiga vid arbete (det är ju oftast på halsen de blir mest svettiga) samtidigt som de ska kunna vara utan täcke.

Är hästarna däremot helklippta eller bara har lite päls kvar tycker jag dock absolut att de ska ha täcke på.

AKO
 
Hehe jag har vintertäcke på min oklippta häst... Men det beror på att hon haft täcke hela hösten och inte har fått vinterpäls på samma sätt som om hon gått utan.
 
Det tycker jag är djurplågeri!! även dom med många hästar har skyldighet att ta hand om dom! På den ridskolan jag brukade vara, och ibland tar med min häst på träningar finns det ett tjugotal hästar, och ALLA har täcken.....

Klipper man så får man täcka också! :crazy: Annars får man låta hästen ha kvar sin långa päls!!
 
Vina är klippt, andra gången var förra veckan. Står med tjockt termo inomhus, ute åker det ett tunt vintertäcke på med termotäcket under. Har haft regntäcke på fram tills hon klipptes nu sista gången.
 
Men herregud, svettas inte era hästar ihjäl under alla dessa täcken????? I skåne kan det ju inte vara kallare än 5+ grader och ändå så är det tjocka täcken och DUBBLA täcken.....Här i norrland har det i genomsnitt varit 1+grad de senaste veckorna och de klippta hästarna har endast ett tunt bomullstäcke på sig ute, regntäcke om det regnar och inget och åter inget täcke om solen tittar fram......Bara för att man själv fryser så behöver inte hästen göra det :smirk:
 
ehm... svättas???? Skojar du eller??? Hästarna är precis lagom varma, utan täcken skulle dom stå och skaka.... :crazy:
 
Jag kan bara tala för mig och min egen häst, och hon svettas då rakt Inte ihjäl. Hade hon inte varit klippt hade hon inte behövt mer än ett tunt täcke på sig ute. Att hon är klippt beror på mig, jag tål helt enkelt inte den jäkla vinterpälsen som kommer fram på vintern - allergi helt enkelt (bra hobby jag har va? ;) ). Dessutom har min pålla Väldigt lätt för att stelna (fyller 19 i april) till när det regnar eller när graderna kryper neråt, eftersom jag då har klippt henne får jag ju se till och klä på henne så att hon Inte blir kall och stel, eller hur?

Du bor i norrland, jag bor i skåne. Frågan är om du har fått prova på den råa kyla som vi skåningar får stå ut med? :crazy: Annars kan du ju fråga Filuran här på buke, som bodde i skåne ett år och delade stall med mig...hon gillade INTE den skånska hösten och vintern vill jag lova :D.

Alla hästar är olika, precis som människor. Vissa är känsligare för kyla än andra, så är det bara. JAG fryser lätt, men det innebär inte att jag klär på hästen bara för den sakens skull. Lite mer vett än så har jag faktiskt ;)
 
Bor i norrland, jämtland för att vara mera exagt. Min häst är täckesklippt och runt 15 år gammal. Ute har hon ett horsepowersnow vintertäcke från hööks..tror det är runt 200 eller 300 grams fyllning och vid -5 och kallare har hon sitt ganska tunna innetäcke under. Fungerar bra för henne fast hon går på fri tillgång på hösilage ute så funderar på att ändra täckesrutinerna.....
/Sara :cool:
 
Jag har iofs inte hel klippt min häst utan bara täckes klippning, men jag har regntäcke m tunnt foder på om det är plussgrader och vintertäcke om det är minusgrader.
Aldrig dubbla täcken!
 
Ja, du tycker att hästarna är lagom varma,,, men jag tror att hästarna skulle tycka att det var väldigt skönt att få lite sol på kroppen ibland :smirk:

Mina lägger sig och rullar i både lera och snö så fort de är utan täcken....Självklart ska klippta hästar ha täcken på sig om det är kallt och ruggigt ute men dubbla täcken och täcken inne när det inte ens är minus grader tycker jag verkar vara lite överdrivet....Men,,,,det är min åsikt :p
 
Oki, "svettas ihjäl" det var bara ett uttryck,,, blir väldigt varma kanske är bättre formulerat...

Jag har inget emot att man klipper hästarna, jag gör det själv tycker bara att det verkar så mycket att ha dubbla täcken och täcke inne,,, hu ska ni göra när det blir minus grader då,,, är det trippla täcken då?? Jag menar inte att vara dum, jag är bara nyfiken varför folk behandlar hästarna som porslinshästar (sen kan jag förstå 19 år och frussen, självklart)

Jag har bott nere i skåne ett par år och haft häst där,,,,så jag känner till vädret där men jag står fortfarande fast vi att det täckas alldeles för mycket,,med bra mat och fri tillgång på hö så fryser inte hästarna...

Ska bara påpeka att jag inte säger att hästarna INTE ska ha täcke på sig om de är klippta men är det verkligen nödvändigt med så många täcken....Inte bara till Jen80 nu ;)
 
När det börjar frysa på O blåsa mycket ETC.
Mn när det ligger runt nollan O går upp O ner har dom oftast regntäcket med ett stalltäcke under, luften mellan täckena gör det varmt =)
 
Sol är det inte ofta så här års, isf får dom det när man rider.... Man SER ju at hästarna fryser om dom inte har tjocka täcken! Ska hästen stå och skaka och bli stel och öm i muskulaturen då, bara för att dom ska "lufta pälsen"? :confused: Nej........ Du har kanske extra tåliga hästar då, eftersom dom tål att stå nyklippta och otäckade i minusgrader..

Och jag kan tala om för dig att hästarna rullar sig i leran även om dom har täcke..... :p
 
Har jag någonsin sagt att hästarna inte ska ha täcke????????Har jag någonsin sagt att mina hästar inte har täcke????? Nej,,,, Jag har sagt att mina hästar också är klippta men att de OM det inte regnar eller snöar bara har ett tunt täcke på sig...Självklart ska inte hästarna frysa, det är inte det det här handlar om,,,det handlar om MÄNGDEN och TJOCKLEKEN på täckena som de har på sig...

Det är klart att hästarna rullar sig med täcke också :smirk:, poängen var att de rullar sig som tokar i snö och lera de dagar det är SOL och de INTE har täcken,,,, och jag antar att de gör det av en anledning :smirk:

Jag klagar inte på er, förstår inte varför ni tar det så hårt,,, det här var en fundering från min sida :confused: ;)
 
Jag sätter täcke på mitt fullblod efter väder o vind. När jag klipper honom första gången(mitten av oktober) så slänger jag absolut inget vntertäcke på honom eftersom det här nere fortfarande e över 10 + då. Förstår inte dessa människor som klipper sina hästar här nere och så slänger de på vintertäcke fast det e vindstilla och temperaturer på 10 + o över. Och sen när det e minusgrader så går vissa fortfarande med samma täcke eller går vissa med 3 täcken som då inte andas och de kan knappt kan röra sig suck.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Habina
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 720
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp