Ni med lat häst!

Panzerkat

Trådstartare
Jag var och provred igår, funderar på att bli medryttare på en unghäst. Problemet är bara att han var så lat! Han är jättecool o har personlighet, men jag märker redan efter en gång att det inte är helt lätt att få honom aktiv....och han är en _unghäst_...jag ska bara skogsrida, man tycker ju att han borde pigga på sig då. Jag testade honom först på banan, nästan omöjligt att få honom i galopp. I skogen blev han lite piggare, men trots att jag gjorde det mesta för att i hans tycke ge honom mer frihet att dra på växeln lite, så fick jag ändå sitta och nöta för att hålla igång honom...enda gången han blev pigg var på en väg som ledde hemåt...:(
Det känns mindre kul att rida en häst som inte är engagerad, som att man tvingar hästen till något den inte alls vill, känns som att han mest vill gå i hagen och lata sig. tydligen är han mer pigg med ridsällskap, men jag ska ju rida honom själv. Han är även piggare på vintern, men nu är det ju som bekant sommar...;)
Jag vill gärna bli medryttare på denna häst, det är första gången jag är det, och jag ligger inte på högre nivå än att skogsrida en trevlig häst, har inte haft egen häst och så. Han är lämplig som medryttarhäst för mig just nu, mao. Men lite mer fart vill jag ha på honom! Han går ute hela dagarna, har kompisar, han får korn istf havre för att han kan få fång annars.
Det är rätt uppenbart att det är humörrrelaterat, han har visst alltid varit sån, inte ens unghästfasoner...exempel igår var att han växte fast i marken x antal ggr på väg in...:crazy:
Råd tack! Går det att få honom piggare öht?

Sv: Ni med lat häst!

Det är inte jag som påstår det, utan ägaren..

Skulle uppskatta råd istället.

Har själv en unghäst som inte är den piggaste i stan.Men det enda jag hört är att unghästar ofta är slöa o att de växer ifrån det.Väntar själv på den dan m spänning så jag vet faktiskt inte om det finns nåt som hjälper på dem, isåfall vill jag oxå veta.

Panzerkat skrev:
Jag var och provred igår, funderar på att bli medryttare på en unghäst. Problemet är bara att han var så lat! Han är jättecool o har personlighet, men jag märker redan efter en gång att det inte är helt lätt att få honom aktiv....och han är en _unghäst_...jag ska bara skogsrida, man tycker ju att han borde pigga på sig då. Jag testade honom först på banan, nästan omöjligt att få honom i galopp. I skogen blev han lite piggare, men trots att jag gjorde det mesta för att i hans tycke ge honom mer frihet att dra på växeln lite, så fick jag ändå sitta och nöta för att hålla igång honom...enda gången han blev pigg var på en väg som ledde hemåt...:(
Det känns mindre kul att rida en häst som inte är engagerad, som att man tvingar hästen till något den inte alls vill, känns som att han mest vill gå i hagen och lata sig. tydligen är han mer pigg med ridsällskap, men jag ska ju rida honom själv. Han är även piggare på vintern, men nu är det ju som bekant sommar...;)
Jag vill gärna bli medryttare på denna häst, det är första gången jag är det, och jag ligger inte på högre nivå än att skogsrida en trevlig häst, har inte haft egen häst och så. Han är lämplig som medryttarhäst för mig just nu, mao. Men lite mer fart vill jag ha på honom! Han går ute hela dagarna, har kompisar, han får korn istf havre för att han kan få fång annars.
Det är rätt uppenbart att det är humörrrelaterat, han har visst alltid varit sån, inte ens unghästfasoner...exempel igår var att han växte fast i marken x antal ggr på väg in...:crazy:
Råd tack! Går det att få honom piggare öht?
Ju mera hästen rids ju piggare blir den vi har flera unghästar som uppfört sej så , det är inte lathet dom är osäkra o då vill dom inte gå fram ..o mkt muskler behövs ju oxå ..

orcide skrev:
Ju mera hästen rids ju piggare blir den vi har flera unghästar som uppfört sej så , det är inte lathet dom är osäkra o då vill dom inte gå fram ..o mkt muskler behövs ju oxå ..

Han rids på bana i hoppning o dressyr av ägaren i veckorna, så han står inte däremellan. Osäkerhet vet jag inte, han är typen som lugnt går fram och kollar själv om något är läskigt, och när han är pigg, så drar han ju på, efter vad jag hört.

Rid ut med sällskap, ut i skog och natur, skutta små stockar. Låt draghästen spurta först uppför backar så kommer nog unghästen att tända till och hänga på. Musklerna kommer gratis och han orkar allt mer.
Lycka till, sen är ju en korrekt foderstat med rätt kvoter en nödvändighet för att han ska orka.:)

HUR ung är unghästen?
Det är inte ovanligt att de i början av sin ridhästkarriär inte riktigt fattar galoppen... Bokstavligt talat. :D

Men det låter som den är riden en del?

Luleå skrev:
HUR ung är unghästen?
Det är inte ovanligt att de i början av sin ridhästkarriär inte riktigt fattar galoppen... Bokstavligt talat. :D

Men det låter som den är riden en del?

Han är cirka 5½. Inridningen har gått lugnt men grundligt till. Saken är att han inte har problem att förstå, han kan ju när han vill själv. Han svarar på hjälperna bra, men med en gäspning..för att sedan lägga ner..:crazy: Han är ganska smart, den berömda slå rot i marken-funktionen slog till i hagen när jag skulle ta in honom....jag tror inte att han är så osäker, även om han är ung. Jag tror verkligen att det kan vara så i allmänhet, men inte på honom.

BIMM skrev:
Rid ut med sällskap, ut i skog och natur, skutta små stockar. Låt draghästen spurta först uppför backar så kommer nog unghästen att tända till och hänga på. Musklerna kommer gratis och han orkar allt mer.
Lycka till, sen är ju en korrekt foderstat med rätt kvoter en nödvändighet för att han ska orka.:)

Hm, detta låter bra. Lite svårt att tajma med övriga i stallet, men det kan ju vara en bra början, sen kanske han är mer på av vana?
Det KAN ju vara så att han är omusklad, men att bli "trött" efter två minuters ridning som han blir, det köper jag inte riktigt...:)

BIMM skrev:

Jag ska ta och kolla upp hur mkt kraftfoder han får, kanske inte så mkt eftersom han är på bete nu (gräset är väl lite kraftigare då?).

Jo, hästar kan visst få fång av havre. Havre är väldigt energi rikt och ponnyer som inte rids eller inte rids mycket (vissa ponnyer får inget även ifall de tävlas) får ej havre då det ger för mkt enegri och ponnyer tål ej det lika mycket som hästar.

Jag tror att slöheten kan ha flera skäl men om man utesluter kraftfoder, sjukdom och unghästslöhet så tror jag att mycket hänger på att han är ovan vid att han SKA framåt. Inridningen kanske går FÖR lugnt till? Även om han svarar på hjälperna direkt så har han ju indirekt fått lära sig att det är ok att strunta i dem efter en stund.

Sedan tror jag också, som någon skrev tidigare, att om han får komma ut i skogen och trava och galoppera framåt så kommer han att pigga på sig. Man kanske får vara lite tuff mot honom i början så att han förstår att det inte är ok att bestämma tempo själv.

Värme och att gå på bete gör ofta hästar slöare, mycket mat plus att de är ute och är på på sin vakt hela tiden gör dem ganska trötta.

Ungefär så där har jag fått det beskrivet att min häst var när han var liten! Det var första ägaren som sa det och hon hade honom tills han var fem. Jag började rida honom när han var 15, köpte honom ett halvår efteråt, och nu är han 19. Han är nuförtiden bland de piggaste hästar jag har ridit, och han blir bara mer och mer framåt! han tycker att allt är kul. På vintrarna kan han bli lite väl het. Vi brukar skämta om att när han är 30 kommer han vara omöjlig att rida!

Nu kanske du inte kan vänta i 10 år på att hästen ska bli lite mera framåt, men det kan ju vara positivt att veta att det kan vända. Men när det gäller hästar så vet man ju aldrig, för vissa är det ju precis tvärtom.

Om utrustning passar, sjukdom har utslutits etc. så får du nog helt enkelt acceptera hur hästen är, men häng inte läpp för det! Försök muntra upp tillvaron för honom! Som många har skrivit så är det bra att hoppa små stockar i skogen osv. Tempoväxlingar är alltid bra, då blir hästen vaken.

Ellinor * skrev:
Jo, hästar kan visst få fång av havre. Havre är väldigt energi rikt och ponnyer som inte rids eller inte rids mycket (vissa ponnyer får inget även ifall de tävlas) får ej havre då det ger för mkt enegri och ponnyer tål ej det lika mycket som hästar.

Tack, jag trodde det själv, men blev osäker :)

emmath skrev:
Jag tror att slöheten kan ha flera skäl men om man utesluter kraftfoder, sjukdom och unghästslöhet så tror jag att mycket hänger på att han är ovan vid att han SKA framåt. Inridningen kanske går FÖR lugnt till? Även om han svarar på hjälperna direkt så har han ju indirekt fått lära sig att det är ok att strunta i dem efter en stund.

Sedan tror jag också, som någon skrev tidigare, att om han får komma ut i skogen och trava och galoppera framåt så kommer han att pigga på sig. Man kanske får vara lite tuff mot honom i början så att han förstår att det inte är ok att bestämma tempo själv.

Värme och att gå på bete gör ofta hästar slöare, mycket mat plus att de är ute och är på på sin vakt hela tiden gör dem ganska trötta.

Detta kan verkligen stämma! Han är en mammadotter-häst, dottern är cirka 12...och mamman har ponnyn med tjejen. Han har blivit inriden av dem. Jag antar att det är som du säger, när jag var där, så sa mamman att tjejen inte riktigt vågade säga ifrån, och jag såg själv att han stannade och stannade och stannade, men fick ingen påföljd av det, han gjorde som han ville hela tiden. Han slapp allting så fort han bestämde att det var tråkigt. Ponnyn är jättesnäll, men _väldigt_ slö för att vara så ung...

Japp, han bestämmer verkligen tempo själv, det är helt riktigt. Jag känner själv att det handlar om någon inlärd respektlöshet, han är van att få som han vill, och inga speciella krav verkar ha ställts på honom...även om han är ung, så tycker jag att han skulle vara lite mer genomkörd. Jag är jätteglad över honom, han verkar rolig och är trygg i grunden, så jag hoppas att jag kan komma till rätta med problemet.

_86a_ skrev:
Som många har skrivit så är det bra att hoppa små stockar i skogen osv. Tempoväxlingar är alltid bra, då blir hästen vaken.

Jag ska testa detta, måste bara få gaspedalen att funka innan han är intresserad alls :)

cajsa skrev:
Har själv en unghäst som inte är den piggaste i stan.Men det enda jag hört är att unghästar ofta är slöa o att de växer ifrån det.Väntar själv på den dan m spänning så jag vet faktiskt inte om det finns nåt som hjälper på dem, isåfall vill jag oxå veta.

Så är det. De måste liksom lära sig i vilket tempo det ska gå. Åtminstone så saknar de bjudningen till en början.

Nu har jag fått så olika svar på frågorna, vet varken ut eller in :crazy:
Kan igångsättningar pigga upp honom på något sätt? Då måste han ju bli uppmärksam iaf. När han är pigg, så reagerar han på halvhalt iaf...men inte när han latar sig :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
533
Senast: Edla
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 210
Senast: Piaff
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 890
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka