Ni med lat häst!

Sv: Ni med lat häst!

Den här hästen verkar ha stort behov av draghjälp. Och eftersom han är unghäst och lägger grunden för sitt synsätt på ridningen nu, så skulle jag försöka se till att inte ut å rida ensam med honom, eftersom han inte finner det stimulerande tillräckligt. Att han fryser fast sådär tyder ju också på att självförtroendet att vara ute själv inte är fullt utvecklat. Rid hästen med sällskap i farter som hästen själv vill. Skritta inte bara och masa runt utan gör sånt som får upp ångan på hästen, utan att trötta ut den. Väldigt viktigt. Hellre korta stunder än långa. Blir han trött och får träningsverk blir han bara mer motvillig nästa gång. Gör sånt som han tycker är kul. Och variera. Träna ensam med honom i löslongering och lek med honom från marken. Få därigenom ledarskapet och kommunikationen med honom som gör att du har lättare att rida honom ensam när det är dags.

Eller vad är ägarens syfte med att ha en medryttare på honom? Oavsett vad det är så borde denne vara intresserad av att lägga upp det på ett sätt som passar hästen och ger en glad och pigg individ...

Lycka till!

Panzerkat skrev:
Detta kan verkligen stämma! Han är en mammadotter-häst, dottern är cirka 12...och mamman har ponnyn med tjejen. Han har blivit inriden av dem. Jag antar att det är som du säger, när jag var där, så sa mamman att tjejen inte riktigt vågade säga ifrån, och jag såg själv att han stannade och stannade och stannade, men fick ingen påföljd av det, han gjorde som han ville hela tiden. Han slapp allting så fort han bestämde att det var tråkigt. Ponnyn är jättesnäll, men _väldigt_ slö för att vara så ung...

Japp, han bestämmer verkligen tempo själv, det är helt riktigt. Jag känner själv att det handlar om någon inlärd respektlöshet, han är van att få som han vill, och inga speciella krav verkar ha ställts på honom...även om han är ung, så tycker jag att han skulle vara lite mer genomkörd. Jag är jätteglad över honom, han verkar rolig och är trygg i grunden, så jag hoppas att jag kan komma till rätta med problemet.

Ojdå, läste detta nu. Här verkar finnas problem. Hos ägarna. Och som överfört detta till hästen genom dålig uppfostran och skolning. Hur erfaren är du? För här är det nog inte bara hästen du har att "brottas" med, utan också ägarnas synsätt och vilja att ta tag i sig själva för hästens skull. En utmaning helt klart. Jag skulle inte orka jobba i motvind på det viset, men du kanske är ung och sugen på att ändå försöka? Hästen och du kan ju bygga upp en relation som gör att ägarna blir mkt nöjda med vad du uträttar med hästen. Men se då till att du får fria tyglar till det, och att de är med på vad det är du försöker förändra! Motarbetar de dig varje gång de själva har med hästen att göra kommer du bara att slita ditt hår så småningom... :p

Relationen till ägarna är nog det som är det viktigaste här, hästen - är ju "bara" en häst... De svarar med sina instinkter på saker å ting och det man lär dem får man tillbaka. Hästen är sällan problemet, om man säger så. ;)

Ännu mer lycka till!

emmath skrev:
Jag tror att slöheten kan ha flera skäl men om man utesluter kraftfoder, sjukdom och unghästslöhet så tror jag att mycket hänger på att han är ovan vid att han SKA framåt. Inridningen kanske går FÖR lugnt till? Även om han svarar på hjälperna direkt så har han ju indirekt fått lära sig att det är ok att strunta i dem efter en stund.

Sedan tror jag också, som någon skrev tidigare, att om han får komma ut i skogen och trava och galoppera framåt så kommer han att pigga på sig. Man kanske får vara lite tuff mot honom i början så att han förstår att det inte är ok att bestämma tempo själv.

:bow: Kunde inte sagt det bättre själv, även om jag har försökt... ;) Många ovana "Inridare" tar det så himmelens lugnt i början för att de själva är rädda för att tappa kontrollen på hästen. Detta lär hästen att bromsen är den mest tacksamma att ta till i alla lägen. Man måste våga hänga med i svängarna och låta hästen bli glad på sitt sätt i början så den får framåtanda, DET är SÅ viktigt för att slippa en trög och ovillig häst i framtiden. Och sällskap kan var A och O i början då unghästen kan vara lite osäker på sig själv när den är ensam.

Senast ändrad av en moderator:

Geisli skrev:
Den här hästen verkar ha stort behov av draghjälp. Och eftersom han är unghäst och lägger grunden för sitt synsätt på ridningen nu, så skulle jag försöka se till att inte ut å rida ensam med honom, eftersom han inte finner det stimulerande tillräckligt.

Det tycker jag också, men det är svårt att tajma med de andra i stallet, jag kommer att få rida själv. Jag måste hitta en väg som gör att jag kan få igång honom på egen hand, men några ggr mede andra vore nog bra..:)

Att han fryser fast sådär tyder ju också på att självförtroendet att vara ute själv inte är fullt utvecklat.

Det är i hagen, inte när man rider...verkar mest som "nääää...jobba...uff ;)

Rid hästen med sällskap i farter som hästen själv vill. Skritta inte bara och masa runt utan gör sånt som får upp ångan på hästen, utan att trötta ut den. Väldigt viktigt. Hellre korta stunder än långa. Blir han trött och får träningsverk blir han bara mer motvillig nästa gång. Gör sånt som han tycker är kul. Och variera. Träna ensam med honom i löslongering och lek med honom från marken. Få därigenom ledarskapet och kommunikationen med honom som gör att du har lättare att rida honom ensam när det är dags.

Eller vad är ägarens syfte med att ha en medryttare på honom? Oavsett vad det är så borde denne vara intresserad av att lägga upp det på ett sätt som passar hästen och ger en glad och pigg individ...

Ge gärna förslag på hur jag ska aktivera honom vid ridningen. Han är ju "trött" på en gång, så det är svårt att få upp ångan genast..det låter som bra förslag, fast det tar ju sin lilla tid. Kan man få igång honom bättre genom att få hans uppmärksamhet genom lite dressyr ute?
Ägaren vill ha någon som skogsrider/rider ut, träningen sköts av dem själva.

hej!
Enligt mig så låter det som att du har en väldigt SMART och envis häst på g. HAn har troligen tidigare kunnat komma undan svåra/ansträngande ridpass genom att agera så slö som möjligt hela tiden.

Själv skulle jag inte sätta mig upp och rida så som hästens ägare har gjort. Uppenbart tycker hästen att detta är tråkigt. Börja i stället att jobba honom från marken, gå ut och gå (till fots) med honom i början, eller kanske rid barbacka. Försök att få hans intresse/förtroende genom att spendera tid med honom.

Jag tror att ryttare i dagens läge vill ha ut så mycket av sin ridning. Ryttare och häst ska fungera i perfekt harmoni efter en halvtimme i sadeln. Att bara spendera tid tillsammans ligger inte speciellt långt upp på prioriteringslistan.

Sen förstår jag inte detta att han skulle få fång av havre. Om man Byter från ett annat foder till havre på en dag, så kan vilken häst som helst få fång. Men det bästa vore nog att ge honom mycket hö, så att magen hålls igång(höet behövs väl inte i lika stor utsträckning nu under betesperioden) och lite havre. Korn gör en häst fetare, havre ger en häst energi.

Lycka till /jenny

Geisli skrev:
Ojdå, läste detta nu. Här verkar finnas problem. Hos ägarna. Och som överfört detta till hästen genom dålig uppfostran och skolning. Hur erfaren är du? För här är det nog inte bara hästen du har att "brottas" med, utan också ägarnas synsätt och vilja att ta tag i sig själva för hästens skull. En utmaning helt klart. Jag skulle inte orka jobba i motvind på det viset, men du kanske är ung och sugen på att ändå försöka? Hästen och du kan ju bygga upp en relation som gör att ägarna blir mkt nöjda med vad du uträttar med hästen. Men se då till att du får fria tyglar till det, och att de är med på vad det är du försöker förändra! Motarbetar de dig varje gång de själva har med hästen att göra kommer du bara att slita ditt hår så småningom... :p

Relationen till ägarna är nog det som är det viktigaste här, hästen - är ju "bara" en häst... De svarar med sina instinkter på saker å ting och det man lär dem får man tillbaka. Hästen är sällan problemet, om man säger så. ;)

Ännu mer lycka till!

Jag är inte så jättekunnig, ridskolenivå och diverse annan ridning,så jag frågar här innan jag gör något på egen hand :) Dock skulle jag ändå kunna kräva mer av honom i allmänhet? Att få framåtbjudning hos hästen är det jag vill, inte så mycket mer, eftersom jag inte sköter utbildningen. Även om jag bara rider ut, så vill jag ju att hästen ska ha lite mer gnista! Tycker att han faktiskt fånar sig, och inte så mycket på teorierna om att han är osäker och liknande, han har inte alls den attityden, han var likadan i paddocken. Rent ut sagt lat.
Jag tror också att det hänger på ägaren, hur hästen blir, även om hästen har sin egen personlighet.
Jag vill ju gärna få fram bjudningen hästen, men jag är inte riktigt säker hur! Så, jag frågar på Buke om lite tips. :)
Imorgon ska jag rida honom igen, tänkte väcka honom lite mer med igångsättningar, lite skänkelvikningar och liknande. Ska även klättra lite, det kanske han tycker är roligt.
Jag tror att jag måste fråga ägaren vad han tycker är kul, helt enkelt...vet de inte det, så vete f-n vad man ska ta sig till med hästen ;) Dock vill jag prova iaf.

lejon_87 skrev:
hej!
Enligt mig så låter det som att du har en väldigt SMART och envis häst på g. HAn har troligen tidigare kunnat komma undan svåra/ansträngande ridpass genom att agera så slö som möjligt hela tiden.

Själv skulle jag inte sätta mig upp och rida så som hästens ägare har gjort. Uppenbart tycker hästen att detta är tråkigt. Börja i stället att jobba honom från marken, gå ut och gå (till fots) med honom i början, eller kanske rid barbacka. Försök att få hans intresse/förtroende genom att spendera tid med honom.

Jag tror att ryttare i dagens läge vill ha ut så mycket av sin ridning. Ryttare och häst ska fungera i perfekt harmoni efter en halvtimme i sadeln. Att bara spendera tid tillsammans ligger inte speciellt långt upp på prioriteringslistan.

Sen förstår jag inte detta att han skulle få fång av havre. Om man Byter från ett annat foder till havre på en dag, så kan vilken häst som helst få fång. Men det bästa vore nog att ge honom mycket hö, så att magen hålls igång(höet behövs väl inte i lika stor utsträckning nu under betesperioden) och lite havre. Korn gör en häst fetare, havre ger en häst energi.

Lycka till /jenny

Kan bara hålla med! Särskilt om hans personlighet...man märker rätt snabbt vad hästen har för psyke, särskilt ponnys, host :angel:
Rida barbacka har jag funderat mycket på, vill bara få lite bättre balans först, har inte ridit sen i vintras, så jag är lite ringrostig.
Från marken; löslongering/longering, röstkommandon? Jag är lite osäker, så berätta gärna.
Jag ska ta upp kraftfodret imorgon. Han betar just nu, så jag tror inte att hö behövs.
Om han är lika lat imorgon, så ska jag ta mig en funderare på hur jag ska få honom mer positiv på andra sätt än ridningen.

emmath skrev:
Sedan tror jag också, som någon skrev tidigare, att om han får komma ut i skogen och trava och galoppera framåt så kommer han att pigga på sig. Man kanske får vara lite tuff mot honom i början så att han förstår att det inte är ok att bestämma tempo själv.

Ja...tuff hur? Jag vill helst inte klappa till honom, även om en vakna-dask inte skulle sitta fel..:devil:

Det kan inte vara så att häsetn har tröttnat lite?
Den vet att det blir arbete så fort den ska gå in och den är inte alls så sugen på det..?!

Hade det varit en äldre häst hade jag gett dej rådet att "busa" lite med hästen, och det kan du ju iofs göra nu oxå men inom gränser!
Se till att inte göra det jobbigt för hästen varje gång. Skritta en sväng, Gå och spring med den istället för att rida, det brukar uppskattas.
hitta ett bra ställe att galoppera på och låt hästen bara flyta på. Tvinga den inte till ett högre tempo, men beröm den om den får lite egen framåtbjudning.
Beröm f.ö mycket i allt du gör!

Jag vet inte hur du gör nu när du rider ut, men kräv inte alltid att häsetn ska jobba om du gör det. När den skrittar, låt den "alltid" gå på långa tyglar.

Gör den till en pigg häst genom att ge den lite frihet.
Lycka till!

Jag ska ta och promenera med honom, jag tror att det kan vara bra. Han behöver nog lite omväxling. Nu ska jag nog provrida en till häst, men om jag kör på honom, så ska jag nog köra 2 ggr i veckan, den ena gången ridning, den andra från marken.

Panzerkat skrev:
Ja...tuff hur? Jag vill helst inte klappa till honom, även om en vakna-dask inte skulle sitta fel..:devil:
Jag tror att det är bättre att säga till en gång ordentligt, trycka till ordentligt med skänkeln eller kanske slå till honom om han inte svarar på skänkeln och sedan berömma när han reagerar och går framåt. Om han segar efter ett tag igen så testa mjukt med skänkeln först och lyssnar han inte så tryck antingen till hårdare eller ta spöet igen. Han kommer att lära sig att det är skänkeln han ska lyssna på.

Det är viktigt att bara använda spöet som en förstärkning när inte skänkeln räcker till, för det är ju skänkeln han måste svara på. Man vill ju inte att han ska bli nervös och tro att man slår honom utan anledning. Sedan är det jätteviktigt att berömma när han går framåt. Om han skulle komma på att det är kul att gå fram och kanske gör en liten bock är det mycket bättre att fortsätta rida framåt och hålla upp huvudet än att sakta av. Annars lär han sig att bockar man så slipper man arbeta.

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 204
Senast: Piaff
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 780
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V