Bukefalos 28 år!

Ni med migrän..

Sv: Ni med migrän..

Jag hade gärna provat förebyggande medicin om jag kunnat :( De få gånger jag har haft migrän har jag vaknat av att jag har det. Vet inte riktigt hur det går till, men jag vaknar av smärtan och illamåendet så att ta förebyggande då känns som försent :(
 
Sv: Ni med migrän..

Fast förebyggande tas varje dag, hela tiden. Om du inte har anfall så ofta så är det kanske inte något bra alternativ.
 
Sv: Ni med migrän..

Jag skrev nog lite konstigt :) Menade migränmedicin som man tar vid första symptomen och tänkte i all hast att det var förebyggande :)
 
Sv: Ni med migrän..

När jag får migrän blir två dagar förstörda, får synbortfall, yrsel (kan verkligen inte stå upp, hela världen snurrar) och tål inte ljus. När jag jobbade så sjukskrev jag mig även dagen efter ett anfall då jag inte klarade av att stirra på en datorskärm i 8 timmar utan att få ett nytt anfall. Har medicin.
 
Sv: Ni med migrän..

Om dina kollegor påstår sig kunna jobba med migrän så misstar de nog en vanlig, rejäl huvudvärk för migrän. har nog inte hört någon som kan arbeta (eller knappt ens göra annat än ligga i sängen och må pyton) under ett migränanfall. Själv är jag däckad i minst 1 dygn men som värst höll det i sig totalt 4 dygn (inkl. återhämtning).

Då gäller det mig med, trots att läkare har diagnoserat mig med svår migrän;) Mina anfall varierar i styrka. Allt från att jag får ett hugg i huvudet vid varje steg till att inte kunna öppna ögonen. Vid det första har jag ont, är ljudkänslig och får hugg i huvudet. Vid detta anfall kan jag jobb, vist går det sakta och segt av mig, men det funkar. Men jag längtar bara till min säng och sova.

Dock om jag får kraftigare än ovan blir jag sängliggande.

Detta har varit en stor tur för mig. Då jag kunde ha ett anfall i 6 dygn:wtf: Och då hjälpte det inte hur mycket jag sov. Det hjälpte inte heller att ta piller. På sin höjd kortade det ner ett anfall med ett par dagar, inget mer. Och sen kunde jag få ett nytt bara ett par dagar efter:meh: Så hade jag inte jobbat hade jag inte haft råd att leva.

Nu har jag (tack och lov) fått börja på förebyggande med. Men inte heller det utan problem. Ha testat topimax men då kunde jag inte hålla mig vaken. Somnade 2 ggr medan jag pratade med en annan människa:o Nu har jag fått börja med en ny och första dosen fick jag blodtrycksfall av:crazy: Så nu provar jag med att sänka dosen. Och det verkar som om att det funkar. Tabletterna funkar och jag känner inget av biverkningarna.
 
Sv: Ni med migrän..

Knapplån

Jag hade migrän förr och som ensamstående med två små barn var dessa dagar inte roliga. Mina barn lärde sig dock snabbt att när jag sa att jag hade ont i huvudet så gällde det att vara tysta som små möss och klara sig så bra de kunde själva. Som tur var så var de runt 4 och 6 år när jag fick migrän så de kunde ju ta sig en macka och de klarade av att gå på toa själva och jag hade inte heller anfall så särskilt ofta utan det var när jag hade kört slut på mig själv. De var i vilket fall verkligen jätteduktiga som gjorde vad de kunde för att jag inte skulle plågas mer än nödvändigt.
Nu har migränen försvunnit och ersatts med hortons huvudvärk och den är inte kul den heller. Ett tag hade jag anfall 2-3 gånger i veckan innan jag lärde mig vad jag måste undvika att äta. När jag fick horton så åt jag SSRI för smärtorna i kroppen och det insåg jag att det triggade anfallen så jag slutade med de medicinerna och då fick jag bara anfall en gång i månaden eller var tredje vecka istället. Tack och lov så hjälper imigran nässprayen ihop med två bamyl koffein väldigt bra så ofta kan jag häva anfallet ganska snabbt. Det är numera sällan som jag har ont mer än 5-20 minuter. Kanske beror det på att jag går på stora doser morfin för de andra smärtorna jag dras med men det är i vilket fall skönt att slippa plågas så länge.

Min dotter har tyvärr också migrän och senaste anfallet hon fick hemma var hon så dålig att jag bäddade ner henne i sambons säng (han låg ute på jobb så han var inte hemma). Att hon skulle ta sig upp på övervåningen var ju liksom ett stort skämt. Då var jag nära att ringa efter ambulans för hon var inte kontaktbar och reagerade inte på stimuli stundvis men eftersom pulsen var normal och andningen var okej så avvaktade jag och efter tolv timmar så svarade hon iallafall på tilltal. Prata kunde hon inte alls under de första timmarna. Detta var på söndagskvällen och på torsdag morgon kunde hon komma upp och äta frukost...Detta trots att hon regelbundet tog imigran nässpray och två bamyl koffein vilket jag fick tvinga i henne för hon var ju så borta så hon förstod ju inte vad det var jag ville. Hon ville ju bara vara ifred :( Hon skulle egentligen bara lämnat av lite grejer hemma och sedan fortsatt ytterligare fem mil bort där hon bodde då men jag såg att anfallet var påväg så jag bad henne ta medicinen och äta lite och längre hann vi inte förren det var över henne.
När hon fortfarande bodde hemma och precis hade träffat en ny kille svimmade hon i duschen av ett migränanfall. Hennes kille kom inte ens ihåg vad jag hette utan skrek något annat namn och jag var ute i stallet och hörde bara att någon skrek så jag gick in och där kom han helt naken skrikande att hon hade svimmat i duschen. Jag fattade ju att det var migrän men då åkte vi ändå in och kollade upp det eftersom det var så mycket mer neurologiska symptom än vad hon hade haft tidigare. Hon kunde inte prata för tungan var helt bortdomnad och armar och ben var bortdomnat på ena sidan, även kinden var bortdomnad och hon såg inte på ena ögat.
Vid ett tillfälle ringde hon i panik när hon hade fått migrän på jobbet och hon hade glömt sin medicin hemma. Hon var så dålig att hon knappt kunde gå. Hon såg inte på ena ögat och de på jobbet hade inte fattat att hon var så dålig för det var första gången hon fick migrän där. Hon bad att jag skulle prata med henne hela vägen hem (hon bodde då fem minuter ifrån jobbet och jag var hemma, 1 timme bort med bil) eftersom hon var så rädd för att ramla ihop.
En annan gång fick hon ett anfall precis när hon skulle gå på bussen och ramlade ihop. Hennes ena ben, ena arm och halva tungan domnade bort så hon kunde inte ringa efter hjälp själv utan gav en person som tack och lov hjälpte henne telefonen och sluddrade fram att han skulle ringa en kompis som kunde hämta henne. Detta var bara ett litet axplock av hennes anfall men i vanliga fall tar det ca tre dygn innan ett anfall går över och hon är "normal" igen och bara har den tunga dova huvudvärken kvar så nä, har man migrän så kan man inte jobba och det där som vissa kör med, -"jag tar bara en alvedon för jag vågar inte prova något starkare" är bara så löjligt för har man riktig migrän så gör man allt man kan för att bli av med eländet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med migrän..

Vid rejäla anfall kan jag inte göra något, inte jobba heller. Vid känningar går det bra.

När jag bodde här i USA en period fick jag minst ett anfall i veckan ett tag, men märkte att det aldrig blev mer än aura som gick över ena synfältet och aldrig blev huvudvärk. Då behövde jag göra något som inte gjorde mig illamående medan det höll på (dvs vara still, gärna blundandes) men efter ca 20-30 min var jag fit for fight igen!

Rejäla anfall får jag tack o lov såpass sällan att jag kan med att vara hemma (normalt vartannat- var tredje år), men det innebär också att jag inte testat fram någon lämplig medicin så jag chansar lite på vad som finns hemma.

Min pappa hör till dem som kan jobba med migrän. Vet att han någon enstaka gång varit hemma men då har det nog varit extremt illa anfall.
 
Sv: Ni med migrän..

Jag fattar inte hur det går att jobba, man vet ju inte NÄR det slår över och blir så att man inte kan om man det sätter igång på riktigt.
Det går ju inte att ta sig hem då om man inte har någon som kan skjutsa en.
Jag fick lära mig den hårda vägen då jag fick ett anfall under bilkörning när jag var runt 20. Mattan i den bilen blev sig aldrig lik igen. :yuck:
 
Sv: Ni med migrän..

Jag kräks 1-2 ggr/tim i cirka 15 timmar... Men det är faktiskt skönt, trycket i huvudet lättar lite några minuter efter varje kräkning. Kroppen tar dock stryk av att "torrkräkas" så många gånger, det är ju mest i början som det kommer upp något att tala om.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 153
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 871
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp