Ni med orm

E

Ella1996

Nu ska vi se om jag kan detta! (Första gången jag postar en tråd:p)

Jag har två majsormar som är 1,5 år och minst 1m långa.
Jag är inte så bra på färger och sånt men den ena är orange med lite vit typ och den andra grå/vit/svart.

Den orangea äter som en häst och är stor och har bra hull tycker jag.
Den gråa är inte lika förtjust i att äta, hon vill inte äta lika ofta som den andra, men när hon väl vill så äter hon ordentligt.
Hon är lite smalare än den orangea oxå.

Dom får vuxna möss, frusna (tinar dom innan såklart)

Men jag undrar om det är onormalt att den ena är lite smalare och inte vill äta lika ofta som den andra? Det är ju inte så att hon är jättesmal men lite mindre än den andra.

Hur ofta ska dom ha mat?
Enligt personen jag köpte dom av så ska dom ha 1gång i veckan.

Tacksam för svar :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med orm

Vi hade fram till i vintras två st majsormar,med de färger du nämner,nu är som avlivade,men
den ena åt mycket sämre än de nadra,och hade alltid gjort det,även före det att vi ägde dom!

Den ena kastade sig över råttorna när vi matade,medan den andra kunde lukta ringla runt lite,för att sen ta den..lite tjuren ferdinand över honom..

Vi gav frusan möss,ja upptinade och någorlunda rumsvarma vid mattillfället!

Våra ormar fick mat runt var 4e vecka ungefär,då åt dom ca 4-5 möss..glufsglufs åt alltid 4-5 st,den andra nöjde sig med 3st..

Våra ormar var 9 år när vi tog bort dom och ca 1,5 m långa!
Vi hade då haft dom i ca 5 år!
 
Sv: Ni med orm

Det är samma med den ena av mina, jag får ibland låta den ligga i en plastlåda med hål i över natten med musen, jag tror den äter bättre i mörker med..

Men det är inte för lite att ge dom en stor mus en gång i veckan? Jag kanske borde ge dom mer sällan och ge dom mer? Då kanske den äter bättre?
 
Sv: Ni med orm

Nu är jag inte världsproffs på ormar..även fast jag haft det i 5 år,så var det sonens ormar,dock hade jag daglig kontakt med ormarna,jag matade även,men sonen stog för kunskaperna,och jag lärde mig vartefter!

Men vad jag hört,så ska ormarna ha mat som i naturen,med andra ord inte jämt!
Intervaller på 4-6 veckor,för så kan det funka i naturen,jakten är inte alltid god!

Så vi gjorde som så att ibland fick dom mat var 4e vecka,och ibland lite dryga var 5e vecka,och lite olika antal möss,ibland 4 ibland 5..

Och våra växte och frodades,och var friska och krya,ömsade hela skinn,ja dom såg ut att må bra!
 
Sv: Ni med orm

Vuxna ormar behöver inte äta en gång i veckan, jag skulle snarare se det mer negativt än positivt eftersom glupska ormar tenderar att bli feta. Variera matintervallerna och mata i skymningen. Sålänge den som är smalare inte är mager och funkar ordentligt skulle jag bara se det som att dom har olika glupskhet. Majsormar funkar oftast utmärkt och äter som dom ska, även om vissa inte äter lika mycket. Men ska man inte avla finns det ingen som helst anledning att "mata upp" sina ormar. Ormen ska kännas fast och muskulös när man tar i den. Inte mjuk,

angående färgerna finns det otroligt många så utan bilder kan jag inte säga så mycket. Men är dom djuraffärsköpta skulle jag gissa att den oranga är Amelistisk (albino) och den gråa är Anerystisk (motsatt albino)
 
Sv: Ni med orm

Näe, jag har tyckt att det lät rätt ofta med en gång i veckan men jag har inte riktigt vågat annat än att mata, dom får ju inte svälta :D

För övrigt verkar allt vara bra, dom bajsar, ömsar helt skinn med jämna mellanrum osv..

Tack i alla fall för svaret! Man lär sig nya grejer varje dag! ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 270
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp