Ni med skimmlar

Jag hade ju en vit... Det jag undrar över är varför folk egentligen har svårt för att låta de vara lite lortiga?
Gör det något om den har en gräsfläck eller kissfläck om du ska rida (själv?)

De flesta fläckar går bort med varmvatten och gnugg med svamp. Alternativt piggborste/borste om det är torra fläckar.

Jag tvättade av min häst innan tävling/show och ev lite extra borstning innan träning för tränare.
Skulle jag rida själv träna eller ut så brydde jag mig inte.


Absolut bästa är i alla fall Emin linimentschampoo. Blev knallvitt efter en tvätt!
Svansen tvättades med samma schampoo samt doppade topparna i lite utspädd jodopax = bländvitt när det torkar

Gräsfläckar gör inte mig ngt men min ena verkar det klia/irritera när hon får kissfläckar och jag har alltid fått höra sen jag var liten av min morfar att just kissfläckarna ska man vara noga med att inte låta dem sitta kvar. Minns inte varför men det var inte pga snyggheten iaf.
 
Gräsfläckar gör inte mig ngt men min ena verkar det klia/irritera när hon får kissfläckar och jag har alltid fått höra sen jag var liten av min morfar att just kissfläckarna ska man vara noga med att inte låta dem sitta kvar. Minns inte varför men det var inte pga snyggheten iaf.
Är väll att ammoniak inte är så bra för huden.
 
@manhattan_2006 har väl tips på de bästa schampona med tanke på hennes vackra kille antar jag :D
:love:

Till man och svans använde jag alltid silverschampo och kur för blonda människohår :o:up:
Och var det riktigt skitigt efter en dålig mage period hände det att jag blekte svansen från mitten och nedåt där det ändå bara är hår först! :D

Men framförallt gäller det ju att vara noga till vardags så att det aldrig hinner fästa på djupet :)
Jag misstänker att hon dragit upp ljuset ordentligt på instagram bilderna ;).
Känner inte för att ha några starkare produkter på hästen heller, det som inte går bort med snällare medel får vara kvar helt enkelt :).
 
Jag har fem! Är inte alls brydd över ev fläckar och tvättar dem i princip aldrig! Undantaget är svansen som kan få sig en tvätt om hästen är lös i magen och geggar ner sig men det gjorde jag även när jag hade en brun häst!
Tycker dock att de håller sig renare sedan jag gått över från halm till torv m spånpellets ovanpå.
 
Jag tar bort alla fläckar med fuktig svamp varje dag i princip. Svansen tvättar jag en gång i veckan. Då sprayar jag den först med Veredus Easy White som jag låter sitta i en stund och sen tvättar jag med K9 skimmelschampo. Att jag tvättar svans så ofta är för att jag vill ha den vit, gamla fläckar som en lter vara färgar taglet och gör det extremt svårt att få den vit igen. Så nu tvättar jag nitiskt och hoppas att den är väldigt vit när de sista 50 cm har vuxit ut haha.

Detta är hennes vardagslook, går inte med täcke i hagen :).
20258288_10211973214957623_5746149288118663981_n.jpg
 
Nu har jag ju inte en skimmer men en musblack (håren är vita på ena sidan och svarta på andra, enkelt förklarat).

Jag använder tantschampo från ICA/Konsum/Citygross eller vad sjutton som helst. Ni vet det där lila för vitt hår? Det är billigt och relativt bra.

Lila "tar bort" gult. Det

Jag löddrar upp det lila och låter det sitta ca 10 minuter.
Om det inte fungerar skulle jag köpa ett lite dyrare med mer färg i men har inte behövt det än.
 
Tror att hon menar silverschampo! Det är lila iaf :)

Ha ha, jaaa, precis!! Tänkte skriva med det men glömde det. Det luktar tant om det. :grin:
Silver reflex från KW Cosmetic.

Det är ett riktigt billigt silvershampo och fungerar ganska bra.
Givetvis finns det även dyra för oss människor också men kanske är det billigare än för häst?
 
Jag använder Leovets skimmelschampo, Cowboy Magics Green spot remover till fläckar och deras balsam (conditioner). Brukar även tvätta svansen med galltvål de gånger vi ska iväg. Har ett lycratäcke för dem särskilda gångerna. ;) :o

Bästa är nog att tvätta svansen 1 gång i månaden, min häst håller svansen ren om den är flätad. Brukar bara fläta det halvvägs, låter den vara svans längst ner så att han kommer åt flugorna.
Tycker naturborstarna funkar bra för torra fläckar till vardags.
 
Jag har för tillfället bara cowboy Magic yellow out som jag tycker fungerar ganska bra på kissfläckarna :) sen har jag green cleen greenspot remover (köpte den till min skäck för typ 10 år sedan :o fortfarande kvar i den och fortfarande bästa fläckborttagaren jag mött.)

Ska nog köpa liniment schampot som ngn nämnde, har velat testa det innan då det bara verkar trevligt med lite liniment :).
 
Ha ha, jaaa, precis!! Tänkte skriva med det men glömde det. Det luktar tant om det. :grin:
Silver reflex från KW Cosmetic.

Det är ett riktigt billigt silvershampo och fungerar ganska bra.
Givetvis finns det även dyra för oss människor också men kanske är det billigare än för häst?

Hehe! Har också provat människo- silverschampoo till mina men det luktade gott, haha :)
K9 silver sterling kostar typ 139-149:- eller ngt sånt har jag för mig och det luktar också gott :D
 
@Freazer Jag köper K9 silverschampo på Hööks och det kostar 199 där. Tänkte därför att det hade varit kanon med en budgetvariant eftersom det går åt en del ;).
 
@Freazer Jag köper K9 silverschampo på Hööks och det kostar 199 där. Tänkte därför att det hade varit kanon med en budgetvariant eftersom det går åt en del ;).

Finns silverschampo på alla större ICA för ca 20-40kr styck, även balsam då i samma serie. Lätta att hitta då flaskan är genomskinlig så det blå schampot syns igenom :)

Det är ingen superkvalité men jag nödköpte det en gång till mig själv och det var helt okej :)
 
Finns silverschampo på alla större ICA för ca 20-40kr styck, även balsam då i samma serie. Lätta att hitta då flaskan är genomskinlig så det blå schampot syns igenom :)

Det är ingen superkvalité men jag nödköpte det en gång till mig själv och det var helt okej :)

Det var den jag menade. Man kan ju alltid testa först med det billiga tänker jag.
 
Min skimmel tvättar jag mest svansen på, och då i Yes (inte i svansroten utan bara i håret) och sedan har jag plockat med lite av mitt eget silverschampoo :p Har en dunk skimmelschampoo från K9 men det har jag inte provat än. K9's fläckborttagare har funkat riktigt bra på gräsfläckar, sprayat på och torkat bort fläcken bara.
 
Hej!

Min skimla tvättas inför viktiga träningar, tävlingar och utställning. När magen är dålig tvättas bakbenen, men då oftast bara med vatten.

Inför sommarens utställning fick hon bada 1 gång/vecka i 4 veckor. Då blev hon vit - trots att jag inte använde nåt speciellt skimmelschampoo (hann inte köpa ett).

Jag brukar inte bry mig om hon ser ut som en gulbrunskimmelskäck - hon är en häst som trivs med livet och det syns på färgen, tänker jag :-)

/Lavinia, inte mycket för att tvätta.
Vita hästar är ju sällan vita men undrar lite hur folk gör för att hålla dom lite mindre gulgröna ;).
dvs hur ofta tvättar ni dom och
tar ni mer grundlig rengöring med alla skimmel schampon och preparat som finns varje gång då?
Klär ni in dom i heltäckande pyamaser varje natt?

Och Ja hur gör ni för den dagliga vården :)?

Står med 2 skimmlar nu, gamla tanten är grå i skinnet och har mycket fräknar, och hon är renlig av sig, dvs damm syns inte så mycket och är sällan hon får kissfläckar.
Nya damen är däremot väldigt rosa i huden, ljusare i pälsen och en riktig skitgris, svansen och manen är gula av att hon använder bajshögar som huvudkudde och är väldigt lös i magen vinterhalvåret.

Just nu så får de typ vara så skitiga de vill vara då jag ändå bara är hemma och nöter på ridbanan. Men man vill ju inte riktigt stå med en gul/grön/brun häst med fläckar som inte går bort när man väl ska iväg så funderar på hur andra sköter sina mellan pank rengöringarna dagen innan utflyckt ;).
 
Har en pinto med ganska mycket vitt (vit svans och 4 hela vita ben, lår och rumpa), och en riktigt stor gris. Använder Nathalie Cares All White balsam till svansen efter tvätt med vanligt svanmärkt schampo. Funkar jättebra och svansen är vit och snygg.

Men.... kissfläckar vill man ju ta bort dagligen, specielle på hasen bak :crazy:. Jag har provat en hel del fläckborttagare, som förvisso tar bort fläcken, men alla de jag har provat ger en fet päls, som efteråt drar åt sig smuts.

Är det någon som har provat torrschampo på fläckar?? Tänker att de inte är så feta som fläckborttagare??? Annars kan man ju bara ha vatten i en vanlig sprayflaska, och spraya och torka?? Måste jag prova om det hjälper. Tror jag smyger upp på tonårings rum (som är på semester) och "lånar" en torrschampo och provar på hästen i kväll ;)
 
Har en pinto med ganska mycket vitt (vit svans och 4 hela vita ben, lår och rumpa), och en riktigt stor gris. Använder Nathalie Cares All White balsam till svansen efter tvätt med vanligt svanmärkt schampo. Funkar jättebra och svansen är vit och snygg.

Men.... kissfläckar vill man ju ta bort dagligen, specielle på hasen bak :crazy:. Jag har provat en hel del fläckborttagare, som förvisso tar bort fläcken, men alla de jag har provat ger en fet päls, som efteråt drar åt sig smuts.

Är det någon som har provat torrschampo på fläckar?? Tänker att de inte är så feta som fläckborttagare??? Annars kan man ju bara ha vatten i en vanlig sprayflaska, och spraya och torka?? Måste jag prova om det hjälper. Tror jag smyger upp på tonårings rum (som är på semester) och "lånar" en torrschampo och provar på hästen i kväll ;)

Naf white bright är väl typ torrschampoo? Jag fuktar bara en svamp, stryker på och borstar bort. Blir vitt och fint iaf och inte fettigt.
 
Min vita häst är ofta skitvit :laugh:
17554192_10154536960432404_8339125406032716412_n.jpg

Men faktum är att jag aldrig har tvättat henne, haft henne i drygt 2 år. Möjligen har jag tvättat svansen en gång men inte mer än så. Leran borstar man ju bort när den har torkat, alternativt rullar hon bort den själv.. Och i övrigt håller hon sig faktiskt ganska ren.
13238894_10153680081652404_9178876899223028694_n.jpg

Hon går med täcke från ca oktober-mars, övriga året är hon naken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp