Ni med stativ....

Mammadutt

Trådstartare
Jag är totalt noooob vad det gäller stativ till kameran, har googlat och uppfattat det som att detta vore det bästa som inte kostar överjävligt mkt http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000635_3 det kostar ju bara jävligt mkt :rofl: behöver man mer? En väska och ett snabbfäste? Vilket snabbfäste? Och fjärrutlösare, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HWN433&infArtnr=nid300&flik=sc3 betydligt billigare än "orginal"... den har ju fått bra betyg! Stativet kommer förmodligen mest användas till porträtt både ute och inne...

Sv: Ni med stativ....

Innan du skaffat dig en fjärrutlösare kan du använda dig av den automatiska självutlösaren (men det visste du säkert redan:o)

haha jo jag vet hehe men om jag ändå beställer stativ är det lika bra köpa sån på en gång :P fast det gäller ju ta beslut ang stativ....

322rc2.jpg

Använder mig av detta huvud
Perfekt med ett "snabbgrepp" för att ställa om kameraposition
Används med detta stativ
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=055CXPRO3

Har även fjärrutlösning, canons RS-80

Jag var först inne på ett manofrotto men googlade och det var så många som klagade på kvalitén och att dom hade ostadiga stativ.... hur upplever du ditt stativ?

Jag har ett Manfrotto som jag är jättenöjd med. Inte ostadigt alls, kulled, snabbfäste osv. Sambon köpte för dryga tusenlappen på clasohlson förra året :)

inte illa, ska nog på stan och prova mig fram, fast finns inte så stort utbud här, är jäkligt nojjig att utrustningen ska åka i backen nämligen.... tror jag skulle gråta en månad eller två.... nog för att hemförsäkringen täcker men det tar ju en evighet eller två innan grejerna är lagade :angel: (snacka om att ta ut saker i förskott hahahaha)

Vi har ett manfrotto.

Jag har inte fotat med det så många gånger. Men det är helt ok. Det är stabilt, förutom om det blåser mycket.

Man skruvar fast benen, men jag tycker ändå att det är ganska smidigt.

Jag var först inne på ett manofrotto men googlade och det var så många som klagade på kvalitén och att dom hade ostadiga stativ.... hur upplever du ditt stativ?
Jag har en handfull stativ för olika situationer, från små hopfällbara fick-trefötter till ett underbart stadigt gammalt Gitzo som blir två meter och tål min egen vikt. ;) Det jag anväder oftast är ett Manfrotto 190 (gamla modellen med skruvlåsning) där det inte finns några problem med kvaliteten. Manfrotto tillverkar allt från konsumentjunk för några hundralappar till professionella tv-stativ och stillbilds studiostativ och har inga generella problem med kvaliteten. Men som alltid får man vad man betalar för.

Den kulled jag använder mest är en Hama, en rejäl och seriös kulled helt i metall och med skruvlåst kameraplatta, tillverkas inte längre, en av få "riktiga" grejor som Hama någonsin har tillverkat. Därifrån kommer IMHO mest junk annars. ;)

ah men du om du skulle köpa ett stativ för mina syften vilket råder du till? Det jag länkade till verkar poppis? Håller mig gärna under 5tusen kr för stativ, kulled och snabbplatta. Jag vet inte skillnaderna på olika kulled ens så jag är totalt nybörjare har alltid fotat handhållet tidigare förrutom för 10 år sen på gymnasiet men då var det ju analogt men än oftare filmkameror (gick media), och då tänkte jag inte på vad det var för grejer vi använde :rofl:

ah men du om du skulle köpa ett stativ för mina syften vilket råder du till? Det jag länkade till verkar poppis?
Jag tror inte du behöver oroa dig över kvaliteten på det du länkade till, viktigast är nog om det kan göra det du vill. Låg vikt är oftast en fördel - framför allt om man kommer att bära omkring stativet i naturen, men inte lika värdefullt vid produkt- eller porträttfoto i studio, snarare tvärtom. Höjden räcker för de flesta situationer, både maxhöjd och minhöjd. Något som inte framgår i annonstexten är om mittpelaren går att vända, så du får kamerafästet "under" benen - det är väldigt användbart vid makrofotografering av exempelvis saker o ting i naturen. Jag gissar att den går att vända, det är mer regel än undantag nuförtiden.
Jag vet inte skillnaderna på olika kulled
Det är jättesvårt att bedöma kulleder utan att faktiskt pilla fysiskt på dem. :) Det jag värderar är en mjuk och jämn känsla utan "hack" eller skrap, och gärna ställbar friktion i "fritt" läge. I allmänhet är det bättre ju större kulan är, men det finns säkert små kulor som är jättebra också. En detalj som jag ofta stör mig på är när kulleder har kameraplattan för nära själva kulan, det kan göra att kamerahus eller glugg tar i stativet om man vill tilta ner och fotografera helt lodrätt. Bättre då om plattan är litet förhöjd från kulan, så att den kommer ut i sidled en aning när man tiltar ner fullt. En annan detalj är att man gärna vill att det skall gå att öppna luckor för minneskort (eller film) och ackar utan att skruva bort snabbplattan. Somliga plattor har fler än ett hål, så att man kan montera kameran litet "off" åt ena kanten, just för sådana saker. Jag tror att kulleden i din länk är helt ok, men som sagt vill man ju gärna pilla litet på både stativ och kulled... fast det finns nog inte så många möjligheter till det där du bor, gissar jag. :grin:

Jag har just det Velbonstativet och den kulleden och jag är väldigt nöjd med allt utom snäppfästena på stativbenen som jag tycker känns lite plastiga och oprecisa. Men jag har aldrig haft några problem med dem, utan det är bara en känsla. När jag köpte mitt stativ hade jag på kravlistan att det skulle vara lätt (utan att bli svajigt) och att man skulle kunna montera bort mittpelaren och ställa det i spagat så att det skulle kunna trivas tillsammans med mig i skogen. Mittpelaren går naturligtvis att vända också. På D200 kommer jag lätt åt batterier (även om jag oftast kör med batterigrepp, går bra då med) och kortlucka, kan göra det med kameran fortfarande monterad på stativet oberoende av hur jag tiltar den, men det beror ju delvis också på kamerans konstruktion i det här fallet... :) Stativet är tillräckligt litet och lätt för att det faktiskt ska få följa med ut

Jag gillar kulleden, men det är ju rätt individuellt hur man vill ha den misstänker jag. Det är inga problem att tilta det fullt utan att ta i stativet med kamera eller objektiv (eller ringblixt), det är ganska gott om utrymme. Tycker alltså att den är helt klart prisvärd, även om jag vet att det finns bättre (och dyrare!!)...

Ja men fasen vad stativ kostar pust stånk stön... känner att jag behöver batterigrepp snart också för balansens skull.... köpte sb-900 i veckan.... pengarna bara rinner iväg :rofl: (har en D300) ska ta en sväng på stan och se vad för stativ dom kan tänkas ha, knappast några "värstingar".... men man kan ju hoppas....

Liknande trådar

IT & mobiler Nu kära fotobuke behöver jag er hjälp igen! Jag letar efter ett stativ som jag kan, helt enkelt, ha ett tag. Jag är snål så det måste...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: Rockriddaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Balkong 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39

Hund, Katt, Andra Djur