Stativ till systemkamera - råd?

Tigertofflan

Trådstartare
Nu kära fotobuke behöver jag er hjälp igen! Jag letar efter ett stativ som jag kan, helt enkelt, ha ett tag. Jag är snål så det måste vara billigt (en bra bit under tusenlappen gärna), men jag vill samtidigt ha ett stativ som känns stabilt och som inte vinglar runt eller går sönder (för) lätt.
Jag har kikat på dessa två, men har hittat lite dåligt med recensioner, vilket ju brukar vara mindre bra. Tänkte därför fråga om någon har koll på om något av dessa stativen kan passa mig som glad amatörfotograf, ofta ute i naturen med ett rel. tungt objektiv (Nikkor AF-S 70-300) och vind.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nanomax220
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DF50

I övrigt, vad är trevliga finesser att ha på ett stativ? Jag har sett att vissa stativ har vattenpass vilket är helt onödigt för mig, men jag tänkte om man bör föredra ett stativ med kulled, om det är bra att ha en panorerings...eh.. spak? och sådana grejer. Vilka finesser är det trevligt om stativet har? Tänk på prisklassen när ni nämner häftighet dock... :p

Jag vill ha ett stativ nuuu :bump: :bump:
 
Sv: Stativ till systemkamera - råd?

de där två är väldigt lika. alt två är nog att föredra då det går att komma upp i 1.53m mot 1.13m :-)
Ett billigt stativ är oftast lätt, men orkar inte hålla för stora tyngder, det är huvudet som avgör till stor del, men även benen.
Vill du kunna hålla kameran upp och ner måste mittpinnen kunna dras upp och vändas.
kroken längst ner är för att kunna hänga en väska eller annan tyngd för att det ska bli stabilare (finns också på dyrare)
Såg några stativ på blocket. bl.a. ett gammalt gitzo för 500, grymt stabld, men lite tungt, men det flyttar inte på sig och går inte sönder.
http://www.blocket.se/stockholm/Stativ_Gitzo_31629660.htm?ca=11&w=3
annars är http://www.blocket.se/skaraborg/Manfrotto_Stativ_31627736.htm?ca=11&w=3 för 1200 helt ok!

var ont om stativ i skåne, ni behåller väl era kanske... :-)
Åker du till onoff eller liknande så kan du nog hitta ett för under 1000 lappen, men ta med kamera med ditt tyngsta objektiv och be att få testa.
tror expert och mediamarkt brukar ha bra utställning, elrgiganten kan ha också....

lycka till, stativ behövs alltid, liksom blixt!
 
Sv: Stativ till systemkamera - råd?

Har du någon åsikt om vilken som kan vara bättre än den andra? Särskilt vad gäller pålitligheten på spännena som håller kameran. Mitt förra gamla begagnade aluminiumstativ från typ 80-talet var rätt rangligt men funkade absolut bra. Jag är inte kräsen eller rädd för tejp ;) men objektivet var ofta för tungt så kameran dippade, i alla fall i porträttläge. Det är nog det enda som oroar mig gällande de billigare(/billigaste...) stativen. Helt plötsligt låter det "klonk" och objektivet vilar på ena stativbenet. :eek::devil:

Jag har sett att man kan köpa lösa kamerahållare, kan jag köpa från vilket märke jag vill då till mitt billighetsstativ? Eller är storlekarna märkesbundna, sas? Finns det något speciellt märke jag kan kika på som gör billigare stativ?

Hur bra är "helt ok" för 1200 då? Vad kan jag vänta mig? :) Jag tror det är danskarna som springer över bron och stjäler stativ. :devil:

Ska absolut ta en runda i markbutikerna och kolla läget! Tack för att du sa det! :D Ibland kramar jag google för hårt..

Ja, blixt får bli ett annat projekt! :bump: :bump:


stall w: Ja, jo, jag vet, men det är ganska många recensioner att kika igenom om jag inte vet var jag ska börja. Deras sökfunktion borde ju avlivas, jag skriker på den varje gång jag försöker hitta något... Tack för tips dock!
 
Sv: Stativ till systemkamera - råd?

Inte heller fel att uppsöka en fotobutik, för de kan nog mer om staivhuvudena än varuhuspersonalen.... kanske inte alltid men nästan jämt.

Det är därför du ska ta med dig kameran, eller be att de sätter ihop liknande konfiguration i butiken som du kan testa.
 
Sv: Stativ till systemkamera - råd?

Eftersom du bor i Malmö kan du ju knalla in på Scandinavian photo och be om hjälp. Jag har fått svar på mina frågor där i alla fall.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är totalt noooob vad det gäller stativ till kameran, har googlat och uppfattat det som att detta vore det bästa som inte kostar...
Svar
15
· Visningar
847
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp