Ni med två hästar...

lulski

Trådstartare
...är det värt det?

Fick ett plötsligt infall, kan få såna ibland :D, att det skulle vara kul med en häst till. Men då till frågan; Är det värt det? Är det värt den dubbla kostnaden och extra tiden i stallet som det trots allt blir?

Tiden är det väl kanske inte så farligt med men pengarna. Skulle man ha ännu en häst så skulle jag klart vara tvungen att göra avkall på andra saker. Som sagt, är det värt det i slutändan?

Sv: Ni med två hästar...

jag har min + rider lite andras hästar. Rider 2 hästar om dan minst 3 gånger i veckan och hade jag haft råd hade jag haft en häst till:D men 6700 + allt annat känns lite onödigt när jag har turen och kunna rida iallafall.:)

Jag har 2 hästar och anser att det är nödvändigt eftersom jag har eget stall och tycker inte att en häst ska vara själv. Rider inte varje dag, ibland rider jag bara den ena av dom, ibland rider jag båda och någon gång får jag sällskap av dottern så då får dom komma ut samtidigt.

Eftersom jag inte har någon stallhyra och hö tar vi själva så är det inte speciellt dyrt. Det som kostar mer är försäkring, hovslagare, vetrinär och kraftfoder.

Det dåliga samvetet drabbar mig ibland eftersom jag egentligen inte hinner med den ena hästen ordentligt men hon är van att vara "andra" häst och ingen av mina hästar är några som måste hållas i gång till varje pris.

Jag har tre. Men jag har eget stall och behöver alltså inte betala hyra :) Jag trivs bra med att ha flera hästar med olika mål och utbildningspunkt, hade jag inte arbetat heltid och varit en rik hemmafru hade jag förmodligen haft fler :)
Tiden i sig är huggen som stucken eftersom jag har någon inackordering och så också, och är jag inte i mitt eget stall är jag på någon föreläsning, kurs eller i något annat stall. Lever liksom i stallkläderna och det är ju nästan ett under att jag kommer ihåg att byta innan jag åker och jobbar :D

Två hästar = dubbelt så mycket glädje :love:

Jag har tre, men en utlånad sedan en månad tillbaka (lite motvilligt pga graviditet) och jag förstår inte hur jag skulle klara mig utan någon av dem :p

Bortsett från några månader förra året har jag haft två hästar sen jag var tretton år och det är absolut värt det. :love: Bara en sån sak som att mitt halvblod var skadad i flera, flera månader i vintras, då har man en till att rida. Eller att de kan gå i egen hage, så man kan klara sig själv.
Dessutom vet jag inte hur jag skulle överlevt när min lillponny dog om jag inte haft den andra ponnyn. Hon höll mig uppe den gången, som alla andra.

Visst, det kostar ju en del, men jag tycker inte jag har gett avkall på så hemskt mycket för att kunna ha två. Jag pluggar ändå, och har bara bidragsdelen av csn. Men jag har aldrig velat göra så mycket mer än stallet. Men att dra runt hästarna och bilen funkar absolut. Då bor jag hemma, vilket jag får göra tills jag får ett jobb, men det är värt det. Absolut.

Jag har ju min inackorderad så om jag nu skaffade en ny skulle även denna bli det. Eget stall är jag nog faktiskt inte intresserad av, inte i nuläget i alla fall. Stallplatsen är billig och inte superlångt att åka till så egentligen är min häst nog rätt billig i drift och omkostnader om man jämför med andra. Men det jag är lite tveksam till är ju att det blir ju som sagt dubbla kostnaden mot vad jag har nu. Jag har ju fast jobb och lön, ingen att jubla över men jag klarar mig på den och kan vardagslyxa till det när jag vill som det är just nu.
Känslan nu säger mig en häst till men frågan är om det bara är en rosa "förälskelsebubbla" och hur blir det när den spricker. Egentligen får jag ju inte veta förrän jag provar själv men ville ha lite åsikter från andra, både positiva och negativa.
Hur är det med det "ständigt dåliga samvetet"? Har man det för man känner att man aldrig hinner med riktigt så mycket som man tänkt?

Du behöver ju inte köpa en häst. Låna en så länge och kollar hur det känns.

JA!:love: Man lär sig otroligt mycket av att arbeta med flera olika individer.

/Migo
med tre hästar

Jag är helt nöjd med två. Dock så har jag inte kommit så långt att jag skulle kunna få dåligt samvete då min nya som jag köpte för snart ett år sen bara är 1 år. Men det blir mkt pengar men jag känner att jag har inte så mkt annat att göra med pengarna dock skulle jag nog behöva ha lite extra i månaden då det blir +-0 förmig just nu.. Men jobbar inte heller fulltid.

Jag har ju som sagt inte riktigt känslan av att ha två hästar även om jag står som ägare på två, Den lilla står på lösdrift ca 15mil bort. Men det ska ju snart igång så då får jag se hur det blir.. Men jag hade bara känslan att jag vill ha 2 st jätte svår känsla att beskriva sen att min andra häst börjar bli till åren hjälpte oxå till för den dagen han går bort så känner jag att jag måste ha en till häst annars kommer jag gå under för världen kommer rasa sönder och samman så för att rädda mig själv så blev det två hästar.. Och hoppas så klart att gammel gubben ska ha 10 år kvar..

Lite rörigt vart det men hoppas att det kanske hjälpte lite.

Sen som någon annan skrev så blir man inte så beroende av andra utan min tvåkan gå ute till kl 22 utan att jag behöver oroa mig för då har dom varandra. Skulle den ena bli skadad har man sin andra att rida..

Nu vet jag ju inte hur det ser ut vad du har för häst nu men min ena blir som sagt äldre så när jag drar ner på ridningen på honom så ska ridningen dras upp på henne.

Jag tycker absolut att det är värt den extra kostnaden, jag tycker om att jobba med två olika individer.

Har också två hästar, köpte den ena som sällskap till min andra för snart två år sedan och det blev inte som bara sällskap, nu när vi lärt känna varandra. Båda mina damer är speciella och enmanshästar, olika som natt och dag både till temperament, utseende och ridbarhet, men ack vad jag älskar dem båda.

Visst det bir en merkostanad med två hästar men det är värt vartenda krona för mig, man får så mkt igen!

Jaa det är helt klart värt det! Är så roligt med olika individer och, som tidigare sagt i tråden, olika mål för olika hästar. Jag satsar på distans med ena hästen, hoppning/terräng med andra och den tredje är än så länge bara ett år, men han blir nog hopp/terränghäst om allt går väl. En sak som ingen nämnt är glädjen när man ser sina små älskade hästar börja ty sig till varandra och bli kompisar. Det är ytterligare en sak jag gillar med att ha fler hästar. På något sätt så hinner man faktiskt med alla hästar, men så är jag också hästnörd och befinner mig i stallet all ledig och vaken tid.

/Lotta, som förhoppningsvis snart får eget stall och då kommer köpa en fjärde häst

Egentligen är jag inte så sugen på att låna en annan häst, jag vill att den jag håller på med ska vara MIN :D Jag har lite svårare att investera framförallt känslor i något som jag vet att jag inte kommer ha kvar. Men visst, det skulle ju egentligen vara bra bara för at se om man tycker det är okej med den ekonomiska biten.

Den hästen jag har ju är relativt ung, bara 5 år, och den jag blev sugen på när jag såg annonsen är bara 6 år så det är inte så stor skillnad. Jag kan inte förklara varför jag vill ha en till, jag bara känner ATT jag vill det :p

Nu är det ju distans jag framförallt vill ha min nuvarande häst till. Kanske inte någon direkt elitsatsning, har ju bara ridit en PP än så länge :p, men i alla fall några klasser upp. Sen vill jag också bara för skojs skulle starta lite klubbtävlingar i hoppning el dyl. Och tanken med den andra hästen skulle i så fall vara något liknande :)

Ja det spelar egentligen ingen roll att man ska satsa på samma saker med båda hästarna. Alla hästar är ju ändå så pass olika så att det kommer kännas som ny satsning med de olika två. Pamilljah exempelvis får finna sig i hoppträning på lördag, trots att hon antagligen inte blir någon stjärna. Av någon anledning känns det lika roligt att "hoppa" över en bom på marken med henne, som att hoppa över 140 hinder med den stora hästen. Jag tycker det är underbart med variationen.

Jag är visserligen inte riktigt klok, men jag tycker att en häst är alldeles för lite:D

Men jag har en situation där jag har råd att ha det antal hästar jag hinner med. Det är i mitt fall tiden det handlar om och nu kan jag inte köpa fler än dem jag redan köpt. För nu hinner jag inte med fler hur jag än räknar på tiden.

Totally worth it! :love: I alla fall när man har egen lösdrift. Förvisso har jag 3, men den äldsta är utlånad på foder, för 2 är ungefär vad jag hinner njuta av att ha.

*KL*

Kärringen mot strömmen här.. Njae säger ju jag då. Jag gillar att få tid över & tycker att en häst är precis lagom..Nu har ju jag 3hästar + en foderhäst.. :o

Dock är två ponniesar till barnen (där dock största jobbet på att hålla igång dessa ligger på mig). De andra är min ridhäst (19år) och den nya är en kallblodstravare på 10år. Att jag har två beror dels på att jag tänker framåt (vet ju inte hur länge 19åringen är fräsch) och dels på att vi behöver en häst för att dra timmer med.
Jag har medryttare 2 dagar i veckan & har nu ridit tre dagar i veckan, ju mörkare det blir desto svårare blir det dock så ambitionen är att båda hästarna ska gå iaf fyra dagar i veckan. Det positiva med att ha två är som de andra säger: få jobba med två olika individer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 417
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 946
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 996
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 345
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna