Ni som är frånskilda och har barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Phia

Hur gjorde ni? Gemensam vårdnad eller delad? Kan man sära på syskon? Är det bra för barnen att bo växelvis hos båda föräldrarna? (Det låter rörigt med två boenden, dubbelt av allt..) Hur går det ihop rent ekonomiskt? Vad är rimligt att man betalar i underhållsbidrag? (Om den ena tjänar bra och den andra inte alls bra..)

Det var många frågor på en gång. :crazy: Men jag är helt novis på ämnet och nu har det som jag aldrig trodde skulle drabba oss hänt.. :(

Mycket tacksam för alla synpunkter och erfarenheter. Det går bra att PM:a också!
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

jag trodde heller aldrig att det skulle drabba oss :-( Det känns fortfarandes overkligt - för mig. De är ju liksom MIN familj.

Hur som; vi har en 3-årig son. Gemensam vårdnad har man "alltid", för att få ensam vårdnad skall väl i princip den ena ha misshandlat den andra när barnet tittat på. Däremot så är det ju boendet som kan vara delat. Vanligt idag är ju vecka - vecka och eftersom barn har ett utpräglat sinne för rättvisa (större barn iallafall, för min är det bara mamma som gäller...) brukar dom tycka att det är rättvist mot båda föräldrarna. Däremot tycker jag att det vore bättre för barnen att bo på ett ställe och träffa den andra "hur mycket som helst" istället. Med vecka-vecka så pratar ju inte barnet om "hemma" utan om "mammas" resp. "pappas", barnet blir nästan som gäst på båda ställena. Ve och fasa... Men å andra sidan så ger delat boende mamman stora möjligheter till frihet och fritid också... Vid delat boende hälften - hälften tror jag inte att man betalar underhållsbidrag alls, men det kan nog kommunens soc. svara på.

Ekonomiskt... Tja, bita ihop och se över och skär ned på utgifterna är ju vad som gäller. Vi har dubbelt av allt, jag vill inte skicka sonen av och an med en klädväska på ryggen, och så blir det ju inget att tjaffsa om heller när var och en tvättar och sköter sitt. Men, för äldre barn som bryr sig om vad dom klär på sig kanske det här inte funkar?

Vi tog kontakt med kommunens familjerådgivning för att få tips, råd och stöd (för mig då..) för att få till det här på för sonen bästa möjliga sätt. Dem kanske ni skulle kontakta?

Jag gillar inte alls detta med att sonen skall flänga av och an mellan oss. Pappan är nog en jättebra pappa och bor bara ca 10 min bort, men jag skulle hellre se att sonen bodde hos mig och umgicks med pappan. men å andra sidan skulle ju det beröva sonen pappan också... Jag lever hur som helst på hoppet om att pappan kommer att ge upp det här och så småningom själv föreslå att sonen bor heltid hos mig och att dom umgås fritt istället. Den här pappan brukar som väl är tröttna rätt snabbt.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Jag är skild sedan mina barn (tvillingar) var 3 år. Vi har gemensam vårdnad och bor 20 minuter från varandra. Har varsitt barnbidrag.
Vi köper egna uppsättningar av kläder, även gympakläder, badbyxor od så barnen ska slippa dra emellan. Däremot delar vi kostnaden för vinterkläder och för skor.
Våra barn är eg varannan vecka, men just nu 2 v av 3 hos mig pga att han veckopendlar. De trivs bra med detta system och skulle inte vilja bo hos "bara" den ena föräldern. (De fyller 12 i år).
Hur man klarar att vara utan sina barn halva tiden? Det gör man inte! Det är bara att bryta ihop och komma igen... och vara glad för att de har en så bra relation till sin pappa.
Det som underlättar är ju att jag och mitt ex kommer överens.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Vi har varit skilda sedan barnen var 3 och 5 år. Han bestämde sig för att han skulle köpa en annan lgh på samma gård som var ledig - vilket har gjort att vi bor grannar.
När barnen var riktigt små bodde de mest hos mig, och han betalade en liten summa i underhåll varje månad. Däremot köpte han kläder etc till dem, plus att han ändå hade dem en del - tog dem kanske några dagar då och då, eller en kväll om jag måste till stallet, eller en helg och så vidare. Lite blandat. Skulle tippa att det var cirka 80/20 fördelat i tid.
Så småningom övergick vi till att de numera bor en vecka hos oss var och flyttar emellan, och de trivs med det. Och JAG trivs med det också! :)
Den vecka de är hos sin pappa passar jag på att göra en massa saker: jobbar massor, är i stallet hur mycket som helst, träffar kompisar (som också är varannanveckasföräldrar), går promenader, tittar på tv (på en kanal som JAG har valt ...) och så vidare. Det känns förstås trist när de går till sin pappa, men det är JÄTTESKÖNT att ha en vecka för sig själv också. Sedan blir man desto gladare när man ses igen. :)
Kan också tillägga att när man träffar någon ny är det suveränt att få vara i fred i början med den personen. Hur kul är det att vara i kaninstadiet med ett gäng ungar som ligger vakna halva nätterna med öronen på helspänn? Inte kul alls ... Dessutom får ungarna en chans att vänja sig vid ens pojkvän som bara behöver komma och hälsa på och ta en fika i början, inget mer.

Kan också tillägga att vi hjälper varandra de veckor den andra har barnen - ibland kommer de hit några timmar och tar en fika och spelar tv-spel eller gör något annat. Antingen för att deras pappa ska iväg någonstans, eller bara för att de tycker det är trevligt. Men det tror jag kräver att de har blivit lite äldre. Mina är ju 10 och 12 nu, och har tex nycklar hem till bådas lägenheter. När de var yngre höll vi mer på att om det var X vecka och då skulle de vara där vi hade bestämt.

Numera är mina barn så stora att jag har frågat dem flera gånger om de gillar det här med att bo på varsitt håll. Jag har ju också dåligt samvete ibland och tänker att det hade varit bättre att göra annorlunda. Men min yngste son fick mig att ändra åsikt en gång för alla. Han stod i hallen med sina grejor i en kasse och jag frågade om han inte tyckte det var jobbigt att flytta emellan. Skulle han hellre vilja bo hela tiden hos pappa eller mig, och så hälsa på den andra hur mycket han ville?
– Nej, mamma, sa han allvarligt, det skulle jag inte. Jag älskar er båda två!

Kan ju tillägga att jag läste också en artikel i DN för ett par år sedan om att barn som bor växelvis mår MYCKET bättre än barn som bara bor hos den ena föräldern och hälsar på hos den andre. Varför? Jo, för att det blir vardag på båda ställena. Annars blir det mer att man "hälsar på" och man känner sig som en gäst hos den förälder man inte bor med stadigvarande.

Och näst sist: nästan alla jag känner har växelvis boende för sina barn och det fungerar utmärkt i alla fall jag vet. Ungarna är lyckliga, föräldrarna kan samarbeta och det fungerar hur bra som helst.

Och allra sist: byt boende på fredagarna! Då kan man inleda med en myskväll med ungarna och prata om veckan som gått. De har lördag och söndag på sig att landa och man hinner umgås mer än man hinner under veckorna. Rekommenderas härmed!

Lycka till och hoppas att allt ordnar sig!

:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

(oj blev tråden flyttad)

Tack för era svar! :bow: Det låter ju som att även sånt här kan ordna sig.
Vi kämpar för att hålla sams, det är inte lätt för det är ganska ordentligt infekterat mellan oss :( men vi förstår att det är viktigt för barnens skull. Någon vårdnadstvist vill vi absolut inte hamna i.

Har också ringt och pratat med en familjerådgivare och hoppas han/hon kan tillföra något...
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Det där med att bo nära varandra låter ju bra.
Men vi vet inte alls om vi får tag på två lägenheter ens i samma kommun. :( Har hus nu och det måste säljas för ingen av oss har råd eller lust att bo kvar själv.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Massor med styrke-kramar!! Det är bara att bita ihop och kämpa på... Hoppas du har tillgång till vänner och familj att älta, älta och älta med, så du inte behöver ösa ur dig sånt åt blivande ex-mannen. Vad gör man inte för att behålla friden... :) Dom sämsta sidorna man har dyker ju gärna upp i just dom här situationerna, men försök bit ihop och stå emot alla impulser till "dumheter", håll huvudet högt och håll på din värdighet! Livet rasar samman för många personer men det ordnar ju upp sig på något sätt i slutändan ändå! Det finns ju liksom inte mycket annat att välja på. Hoppas ni kan lösa boendet på något bra sätt!! Vi bor som sagt nära varandra och det är ju praktiskt med tanke på dagis och kompisar och så känns det bra för mig att veta att sonen inte är långt borta. Men vi bor gudskelov ändå båda så att det inte är "längs vägen" för den andra så man tvingas passera den andres hus ideligen. Det hade varit jobbigt för mig som var den som blev lämnad.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

jag är inte frånskild eller har barn.. men jag är barn som har skillda föräldrar.. mina föräldrar skilde sig när jag va 6-7år.. det var det värsta som har hänt mig.... men mina föräldrar frågade aldrig vad jag ville...om jag verkligen ville flänga från den ena till den andre...jag skulle helst av allt viljat bo hos min mamma men ändå när helgen var slut så åkte mamma med mig till pappa... är barnen små och inte kan prata och inte framföra sina åsikter själv tycker jag att båda föräldrarna ska ha vårdnaden...men om barnet själv vill bo hos den ena förälden mer än den andre, tycker jag att den ska få göra det, men man ska inte glömma bort att barnet har två föräldrar...nån gång måste man träffa den andre föräldren även om man inte vill för att inte tappa kontakten....

Kanske inte har hjälpt dig nått..
men jag skulle bara säga att: glöm inte av vad barnet vill..
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Min tre-åring bor halva veckan (drygt) hos oss och halva (knappt) hos sin pappa. Det känns nu som en bättre lösning än varannan vecka - de ggr jag varit borta mer än 5 dagar blir han väldigt mammig och klängig ett par dagar.

På sikt funkar det säkert att öka perioderna men just nu passar det just det här lilla otåliga barnet att den andra föräldern kommer rätt "snart". Vi umgås också rätt mycket allihop på pappans dagar så det är inga vattentäta skott emellan utan barnet har liksom en storfamilj.

Jag har köpt ett helt bagageutrymme storlek volvo 245 med begagnade billiga kläder i dubbel uppsättning för ett par år framåt och delat mellan oss så det alltid finns i båda hemmen.

Sedan betalar ingen av oss något underhåll.

För Vidar är det här perfekt. Han skulle inte alls "ha" sin pappa på samma sätt annars om han inte fick bo ensam där. Och han är inte riktigt mogen för att vara utan en viss förälder långa perioder.

Sedan måste vi fundera om när det blir skoldags eftersom pappan jobbar 30 mil från oss :(
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Tack för dina rader! Jag är tacksam för synpunkter och erfarenheter från alla håll!

Jag är själv skilsmässobarn och vet inte hur vi bestämde att vi (tre syskon) skulle bo hos mamma allihop, det föll sig väl naturligt på nåt sätt? Och funkade bra. Vi blev inte tillfrågade heller vad jag kan minnas. :confused:
Jag undrar om barn verkligen kan fatta ett sånt beslut själva? Att välja mellan sina föräldrar måste ju vara hemskt! Självklart behöver man båda sina föräldrar, men barn är också olika "mammiga eller pappiga" i olika åldrar så det man ville som 4-åring kanske inte alls stämmer när man är äldre..?
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Det verkar som ni har hittat en bra lösning, åtminstone för tillfället.

Våra barn är lite äldre, 14 år och 7 år gamla. Så det är skola och sånt som ska funka också, då kan de ju inte bo i olika kommuner varannan vecka heller om vi nu inte får tag på två lägenheter i närheten.
Ett tag hade vi en flyktig tanke på att "ta ett barn var" men lade det snabbt på hyllan... inte ska man sära på syskon? Även om det är lite åldersskillnad på dem så känns det som att de har en viss trygghet i varandra. Visst kommer de att träffas varje helg i så fall, (varannan helg åka till den andra föräldern) men räcker det?
Jag har också väldigt svårt att tänka mig att vara utan något av mina barn en hel vecka åt gången. :( Men då är jag egoistisk... Usch vad jobbigt det här är...
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Måste bara dela med mig av min erfarenhet.

Min man hade två barn när vi träffades, de var då 3 och 5 år gamla och deras föräldrar separerade då jag träffade deras pappa. Mamman flyttade 3 mil härifrån och därför finns ingen praktisk möjlighet att de bor hos oss varannan vecka (skola etc).

Jag tror att allt hade varit BETYDLIGT bättre att ha barnen varannan vecka än varannan helg som vi har det nu. Just, som någon skrev, för att vi aldrig får vardag med barnen. Den äldre killen (är nu 13) åker till oss då och då, i snitt blir det nog en vardag varje vecka. Jag tycker att bara det är oerhört positivt för alla relationer i familjen - han förstår mycket mer hur vår familj (vi har ju nu två barn till, gemensamma) fungerar än vad den yngre killen gör (han är bara här helger).
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Tack så mycket, intressant att höra från det hållet också!
Jo, jag börjar inse att växelvis boende har sina fördelar... men vet inte hur det skulle fungera rent praktiskt för just oss.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Min sambo hade en kille när jag träffade honom, mamman bor i Småland och vi i Tibro. Pojken bor här och går i skolan men är hos mamma under loven. Vi delar på resorna och det funkar bra. Och när han blir äldre ska han få välja själv vart han vill bo och om han vill flytta till mamma.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Vi har kört olika sorters växelvis i mer än 4 år nu.
Det fungerar bra för oss.
Vi ändrar på schemat efter hand när våra och barnens behov ändras.

Varannan vecka först när barnen var mindre.
Sedan två veckor på varje ställe.
Nu så har vi det yngre barnet på varannan vecka och det äldre på halva veckan här och halva veckan där.
Det fungerar bäst med fritidsaktiviteterna att göra så.

Jag bor i Skogen och pappan bor i Centralorten inom barnens skolors upptagningsområde.

Det är dock lätt för oss att fixa till det bra, dels så har vi båda god ekonomi och dels så är vi fortfarande mycket goda vänner.
Barnens Pappa är en toppenkille, men tyvärr så stod jag inte längre ut med att bo under samma tak som honom.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Mina barns far och jag separerade när barnen var 3 resp. 4,5 år gamla. Nu är de 11,5 resp. 13 år. De har bott hos mig i veckorna hela tiden och varit hos pappan varannan helg samt de flesta skollov. Under en 5-årsperiod bodde jag inte på samma ort som pappan och då blev det mer pysslande med tider, men det har på det hela taget fungerat bra.
Nu bor vi ca 15 min från varandra och de är hos sin pappa ungefär en vardag i veckan och så varannan helg. Men jag märker att det blir mindre och mindre "ordning" på dagarna som de ska vara där. Det är kompisar, träningar och matcher som styr var de är. Nu har jag mina hästar på pappans gård så de kan följa med dit en stund om de vill och pappan kan komma till oss på en fika kvällstid, så de träffas ändå en hel del.
Jag handlar alla kläder och har barnbidragen. Allt i klädväg som börjar bli urvuxet eller som inte används till skolan fraktas ut till gården som slit och släng-kläder. I övrigt har vi en "pappaväska" med vanliga kläder som åker mellan hemmen.
Vi samarbetar ganska bra om barnen och kan hjälpa varandra om det behövs.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Måste bara skriva vad mitt ex gjorde igår!
Han veckopendlar ju och har barnen "bara" var tredje vecka.
Så nu ringde han upp mig och sa att jag måste ju få underhåll eftersom han har dem såpass mkt mindre på ett år.
Inte för att jag egentligen behöver pengarna (förutom att pengar såklart alltid är bra) men jag tycker det var bra gjort ändå, det är ju så många som försöker smita från sina barn så gott det går både praktiskt och ekonomiskt.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Vilken kille :) vad härligt att ha en sån bra relation med sitt ex!
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Ja absolut, och inte nog med det, jag kommer överens med hans "nya" (inte så ny längre) sambo också. Det märks verkligen att pojkarna mår bra av att det är på det sättet (även om de flesta barn såklart önskar att mamma och pappa skulle bo ihop igen).
Det är faktiskt lite förvirrande för mina barn att jag tycker så bra om deras pappa "men varför skilde ni er då?" har de frågat mer än en gång. Men orsakerna till det kommer jag knappast att berätta åt barnen. I vilket fall INTE medan de är barn.
 
Sv: Ni som är frånskilda och har barn...

Jag har en dotter på 2 år.
hennes pappa och jag har delat vårdnad. han har henne varanna helg för han bor 50 mil ifrån oss. Jag flyttade till sthlm för att få bättre jobb.
det är tufft med ekonomiskt men det är bara att dra in på det man inte använder och kämpa vidare.

och man har syskon ska man inte dela på dem det tycker inte jag. dem behöver varandra och stötta..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 328
Senast: lil-sis
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 823
Senast: lundsbo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 086
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Jag läste nyss en artikel om fenomenet "birdnesting", som alltså går ut på att det vid en separation/skilsmässa är föräldrarna som byter...
2
Svar
28
· Visningar
4 201
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp