Ni som ammar....

Idag har jag ammat ungefär klockan 5, 8, 11, 14-15, 18 och så 20-21 ungefär. Alltså två långamningar där han sov och snuttade om vartannat och de andra var kortare, kanske 10-20 minuter. Kommer antagligen att amma igen runt midnatt. Alltså sju gånger, men idag sov han ju jättelänge på eftermiddagen, så vanligen blir det minst ett tillfälle till. Han blir 4 månader nästa vacka. Ibland somnar han vid bröstet, ibland inte, det kvittar för mig.
Jag är fascinerand av att dom klarar sig på så pass få amningar. Tror att mina varit först runt 5-6 månader innan jag var nere i så pass få tillfällen.
 
Jag ammar nog ungefär.. 6-8 ggr på en dag, nätterna inräknat, men dem har jag inte riktigt koll på för jag liggammar och sover samtidigt.
För mig har det varit så för båda mina barn och jag kan gissa att jag omedvetet har påverkat dem dit för allt blir ju någonstans ett samspel mellan våra olika personligheter. Grejen är den för mig, att jag inte riktigt uppskattar att amma för att jag känner mig låst. Jag har inte problem med amningen i sig, men jag gillar inte att sitta still i en soffa och glo i väggen i all evighet. Det har resulterat i att när barnet verkar nöjt, så stänger mjölkbaren hyfsat direkt. Det är inte så att jag tar bort dem innan de är nöjda, jag ger dem såklart den maten de velat ha, men det där hobbysnuttandet är inte riktigt min grej. Det har nog också lett till att båda barnen ätit hyfsat "fort", inte att dom är stressade, men lite att när man äter så äter man och sen är det bra med det. Det tar kanske mig 10-15 minuter att amma per gång och då äter hon relativt oavbrutet, fast med vissa kortare pauser.

Hobbysnuttandet har de fått hålla på med på nätterna och vid läggningarna. Jag är lite för lat så jag låter min 5,5 mån snutta sig till sömns fortfarande. Jag känner lite där att hon hellre får göra det än att det ska bli massa skrik, lära sig somna utan bröstet kommer hon göra ändå så småningom, däremot förstår jag iden om att lägga ner dem.. jag är bara för lat, men det kommer väl snart när jag ändå har förhoppningen om att sluta amma snart.

Tycker du att det funkar bra att amma så ofta så haka inte upp dig på vad andra gör, gör det som funkar för dig och ditt barn. Tycker du däremot att det är jobbigt så kan man ju fundera på hur man kan ändra rutinerna men så verkar det inte vara. Att samspelet fungerar är det viktigaste.. och att bäsen går upp i vikt ordentligt såklart :)
 
Här ammas det nog ca 8 ggr/dygn. Ibland kanske 6-7 beroende på hur natten är, han äter då i ca 10 min. Somnar sällan vid amning, mer än på natten. Så även fast han är jättetrött så är det sällan han somnar när han äter utan han släpper bröstet och blir arg istället!
Har nog vart hyfsat konstant sedan han föddes, nu är han 5,5 månad.
 
Ska lägga till att dottern hållt de rutinerna från att hon va ca två månader. I början ammade jag timmar i sträck, haha jag minna hur jag satt i en timma, sen tokbaksade hon, sen åt hon en timma till haha! Sen var det en tid som hon inte åt riktigt lika ofta men lite hit och dit innan vi hittade dessa rutiner.
 
Jag ammar nog ungefär.. 6-8 ggr på en dag, nätterna inräknat, men dem har jag inte riktigt koll på för jag liggammar och sover samtidigt.
För mig har det varit så för båda mina barn och jag kan gissa att jag omedvetet har påverkat dem dit för allt blir ju någonstans ett samspel mellan våra olika personligheter. Grejen är den för mig, att jag inte riktigt uppskattar att amma för att jag känner mig låst. Jag har inte problem med amningen i sig, men jag gillar inte att sitta still i en soffa och glo i väggen i all evighet. Det har resulterat i att när barnet verkar nöjt, så stänger mjölkbaren hyfsat direkt. Det är inte så att jag tar bort dem innan de är nöjda, jag ger dem såklart den maten de velat ha, men det där hobbysnuttandet är inte riktigt min grej. Det har nog också lett till att båda barnen ätit hyfsat "fort", inte att dom är stressade, men lite att när man äter så äter man och sen är det bra med det. Det tar kanske mig 10-15 minuter att amma per gång och då äter hon relativt oavbrutet, fast med vissa kortare pauser.

Hobbysnuttandet har de fått hålla på med på nätterna och vid läggningarna. Jag är lite för lat så jag låter min 5,5 mån snutta sig till sömns fortfarande. Jag känner lite där att hon hellre får göra det än att det ska bli massa skrik, lära sig somna utan bröstet kommer hon göra ändå så småningom, däremot förstår jag iden om att lägga ner dem.. jag är bara för lat, men det kommer väl snart när jag ändå har förhoppningen om att sluta amma snart.

Tycker du att det funkar bra att amma så ofta så haka inte upp dig på vad andra gör, gör det som funkar för dig och ditt barn. Tycker du däremot att det är jobbigt så kan man ju fundera på hur man kan ändra rutinerna men så verkar det inte vara. Att samspelet fungerar är det viktigaste.. och att bäsen går upp i vikt ordentligt såklart :)
Har inga problem alls med det. Tycker det fungerar bra. Bättre än alternativet. En massa skrik för att dom är hungriga.

Enda problemet var med första barnet innan jag lärde mig hur det fungerade. Visst visste jag att vissa barn ville äta ofta men det tog ett tag innan jag fattade hur ofta ofta var :D

Att dom somnar vid bröstet bekymrar mig inte det minsta. Ser inget självändamål med att dom måste lära sig somna själva. Tids nog lär dom sig det ändå.

Har ju nu fyra barn i åldern 2 månader, respektive 2, 4 och 6 år. Ingen somnar gärna själv än men trots det har jag inga problem (peppar, peppar) att lägga dom själv så gott som varje kväll.

Sover bra gör dom dock. Tror inte ens en jordbävning hade kunnat väcka dom. Och om dom hade vaknat så betyder det bara att dom inte hunnit somna ordentligt än.
 
Här har vi två barn som är så olika till sättet vad gäller amning och sömn som man bara kan vara :p
Första barnet tror jag helt ärligt hängde vid tutten 22 av dygnets 24h. Sov inte om man inte var nära nära och det gick inte ens att luras o smita när han somnat.
Barn nummer två har sovit hela nätter från start :eek: vid växtfafaser har hon vaknat nån gång extra runt midnatt och ätit. Här går inte att stoppa in tutten hur som helst heller.. Är hon inte hungrig blir hon arg och sover bäst gör hon i vagnen om dagarna (jag som gärna bär i sjal/sele) Nu har jag ju visserligen inte räknat antal ggr per dag men tror att vi hamnar runt 6
5 1/2 månad är hon
Ni som ammar hur ofta och hur länge åt gången ammar ni? Hur gamla är ert/era barn?

Det är en sak som jag har funderat en hel del på. På många ställen (som skall vara seriösa) står det att det vanliga att man ammar 6-8 ggr/dag och vid intensivamning öka upp till 10-12 ggr per dag.

Jag har helammat fyra barn och har aldrig kunnat komma ner i så få gånger om jag försökt (skylla aldrig komma på tanken att göra det heller).

Skulle gissa på att jag ammar någonstans mellan 20-30 ggr på ett dygn. När barnet är sjukt kanske ännu oftare.

Faktum är att jag tror inte jag skulle kunna upprätthålla en fungerande amning med 6 ggr/dygn. Då skulle nog mjölken sina. Framför allt hade jag aldrig kunnat få igång en mjölkproduktion på bara 6 tillfällen/dygn.

Mina barn brukat gå upp 200-300 g i veckan så mjölk finns. Längdmässigt brukar dom också ligga på övre gränsen.

Sen står det också att man inte skall låta sitt barn somna vid bröstet utan man skall lägga ner det i dess säng innan barnet somnar så den lär sig somna själv.

Går det ens att hindra barnen från att somna vid bröstet? På mina barn har ätandet och sovandet gått i varandra. Går liksom inte att skilja dom två åt.

Nu har jag aldrig seriöst provat att göra så beroende på att jag tycker det är trams + att det som sagt hade varit enormt meckigt att försöka göra det med någon av mina.

Men är det någon som lyckats med det konststycket? Jag är genuint intresserad av hur ni lyckats med det?

(Man får lite lustiga funderingar när sitter och ammar :D)
 
Nu har jag inte räknat, men min lillan 3 v gammal följer ett egengjort schema där hon äter sällan nattetid, 1-2 ggr och halvofta på dagen, för att under em/kvällen typ bo vid bröstet. Eftersom att kvällsamningen gör att det inte ens går en timme mellan gångerna oftast, så kommer vi lätt upp i 20 tillfällen per dag. Jag bor i en fåtölj och ammar halva dygnet känns det som ;)
 
Nu har jag inte räknat, men min lillan 3 v gammal följer ett egengjort schema där hon äter sällan nattetid, 1-2 ggr och halvofta på dagen, för att under em/kvällen typ bo vid bröstet. Eftersom att kvällsamningen gör att det inte ens går en timme mellan gångerna oftast, så kommer vi lätt upp i 20 tillfällen per dag. Jag bor i en fåtölj och ammar halva dygnet känns det som ;)
Ha ha ha! Det där låter ju definitivt bekant :D

Jag brukar säga att jag ammar 3 ggr i timmen 20 minuter åt gången :D
 
Min första ammade varannan timme dygnet runt under sina första 6 månader. Då höll han väl på i 20-30 min åt gången. Abdra barnet ammades till han var 4 månader och han kunde lätt låta bli att amma på 4 timmar, och sov i princip hela natten från två veckor. Han kunde jag lägga ifrån mig efter amning och det fungerade utmärkt. Sen att inte amningen fungerade klockrent kanske beror på det.

Båda har växt helt enligt kurvan.
 
Mitt barn är 11 veckor, hon helammas och det blir 12-15ggr per dygn i snitt. Vissa dagar kan det bli mer men då handlar det mest om "snuttande" snarare än ätande, hon vägrar napp så det blir lätt så.

Storasystern var i princip lika frekvent i sitt ätande men varje tillfälle tog 30-40 min och den lilla äter på 10-20 min - massa tid över! :D
 
Kl

Alla mina tre barn har ätit väldigt ofta när de varit små. De har i princip bott vid bröstet ;) Jag har låtit dem äta när helst de velat, ibland oftare än en gång i timmen, ibland mer sällan. De har fått styra helt själva.

Första barnen åt ofta på dagen men med tre timmars mellanrum på nätterna (första halvåret, andra halvåret sov hon mycket dåligt, ammades ofta och vi var runt på henne halva nätterna) och sövdes genom amning tills hon var ca 11 månader då hon plötsligt bara slutade vilja ha bröstet. Jag var nygravid med nr två då, vet inte om det hade någon betydelse.

Andra barnen sov sig igenom dagarna sina tre första månader, och åt när hon vaknade med sisådär 3 timmars mellanrum. I takt med att hon var vaken mer på dagarna ville hon oxå äta oftare. På nätterna ville hon vara vaken och det gick minsann inte att amma henne till sömns, hon blev bara piggare när hon fick äta. Hon krånglade mycket med sömnen, jag snittade nog på 3,5 timmars osammanhängande sömn i 15 månader...

Hon blev världens tuttgris och blev mer och mer fixerad vid just bröstet när jag var i närheten, ju äldre hon blev. Så fort jag kom in i rummet så skulle bröstet fram och hon drog och slet i min tröja :) jag minns hur jag gick, fullt påklädd i köpcentrumet och hon drog och slet i min jacka och skrek "Tutte!!!". Då var hon 15 månader och jag bestämde mig för att det fick vara nog, och sen när hon då, tillsammans med sin pappa, lärde sig dricka välling, sov hon bättre på nätterna tack och lov!

Nummer tre är nu drygt ett år och är om möjligt ännu mer tuttgris än barn nr två ;) Hon bodde i sjalen första halvåret och åt när hon behagade, vilket var ofta. Nätterna var rätt ok första halvåret, men typ varannantimmes ätande, med lite gossnutt mellan varven. Sen har det ballat ur, precis som med tvåan, och det ska tuttas i tid och otid och hela nätterna. Jag menar verkligen HELA nätterna!! Hon drar själv fram bröstet ur tröjan på dagarna (flera gånger i timmen) så snart får jag gå runt med polotröja om det ska bli något stop på det här!

Tora: Håller med dig ang långa bröst och liggamning, det är suveränt!! :)
 
Långa bröst är praktiskt, jag liggammar också hur smidigt som helst. Och i sjalen behöver man inte knyta ner ungen, man drar upp bröstet till barnet istället ;)
 
Här var det fri amning, svärmor hade stora problem med den metoden och menade att jag lade dålig grund för framtida matning. Jag minns inte hur ofta jag ammade men det var mer ofta på kvällen, två - tre gånger om natten och lite blandat på fm/em. Jag slutade amma när han var sju månader och hade fått tänder som han gärna bet med. Droppen blev när han bet hål på bröstet (jag hade visst gjort samma sak mot min mamma).
 
Jätteintressant att läsa om hur olika barnen är :)

Jag tillämpar då fri amning. Hade jag försökt med något annat så hade jag behövt hörselskydd.

Med första barnet så tyckte jag det var lite jobbigt och frustrerande att han ville amma jämt och vaknade så fort jag la honom ifrån mig.

Något som gjorde det mycket lättare att stå ut och förstå varför var när min mamma sa "Det är väl inte konstigt att han vill ligga i din famn och amma eller sova hela tiden. Enligt honom (bebisen) är han ju då på det bästa stället på hela jorden". :love:

Så fort jag börjar misströsta när det bara vill ammas och sovas hos mig hela tiden så tänker jag bara på det och genast känns det bättre.
 
Jag är fascinerand av att dom klarar sig på så pass få amningar. Tror att mina varit först runt 5-6 månader innan jag var nere i så pass få tillfällen.

Våra prematurer matades var 3e timme. Den rytmen satt liksom kvar sedan och matningarna blev färre genom att de hoppade över ett nattmål vid ca 3 mån ålder. Sedan satt de konstant vid bröstet på kvällarna en period. Den yngste var betydligt mer effektiv i sitt sugande och ammade klart snabbare, tror det blev något färre mål totalt ( hade knappt mjölk för två med tvillingarna och i överflöd för "enlingen").
Det är först när de blir lite större som de inte somnar vid bröstet tycker jag.
 
Ni som ammar hur ofta och hur länge åt gången ammar ni? Hur gamla är ert/era barn?

Det är en sak som jag har funderat en hel del på. På många ställen (som skall vara seriösa) står det att det vanliga att man ammar 6-8 ggr/dag och vid intensivamning öka upp till 10-12 ggr per dag.

Jag har helammat fyra barn och har aldrig kunnat komma ner i så få gånger om jag försökt (skylla aldrig komma på tanken att göra det heller).

Skulle gissa på att jag ammar någonstans mellan 20-30 ggr på ett dygn. När barnet är sjukt kanske ännu oftare.

Faktum är att jag tror inte jag skulle kunna upprätthålla en fungerande amning med 6 ggr/dygn. Då skulle nog mjölken sina. Framför allt hade jag aldrig kunnat få igång en mjölkproduktion på bara 6 tillfällen/dygn.

Mina barn brukat gå upp 200-300 g i veckan så mjölk finns. Längdmässigt brukar dom också ligga på övre gränsen.

Sen står det också att man inte skall låta sitt barn somna vid bröstet utan man skall lägga ner det i dess säng innan barnet somnar så den lär sig somna själv.

Går det ens att hindra barnen från att somna vid bröstet? På mina barn har ätandet och sovandet gått i varandra. Går liksom inte att skilja dom två åt.

Nu har jag aldrig seriöst provat att göra så beroende på att jag tycker det är trams + att det som sagt hade varit enormt meckigt att försöka göra det med någon av mina.

Men är det någon som lyckats med det konststycket? Jag är genuint intresserad av hur ni lyckats med det?

(Man får lite lustiga funderingar när sitter och ammar :D)

Här ammas det varje till varannan timma på dagarna om hon inte somnar och sover 3 timmar. På natten går det oftast 3h, ibland upp till 6h. Var är vi då, 15ggr/dygn kanske och ibland mer. Somnar vid bröstet ibland men kan också somna själv utan hjälp. Jag följer det barnet vill och det har funkat bra med två och verkar än så länge funka super med trean. Rekommendationerna låter mer som om karlar eller barnlösa kvinnor skrivit, eller såna som ammade så och därför inte kunde amma så länge...
 
Här är det väldigt olika hur rytmen ser ut mellan amningarna. Jag tillämpar också fri amning även om jag försöker dra lite på det ibland. Hon äter i värsta fall varje timme, och som bäst var tredje. Ofta kan det bli varannan. På natten sover hon när hon somnat för kvällen oftast 3 timmar. Ibland har jag tur och hon sover 4 någon gång 5 timmar. Hon blir 10v på onsdag. Hon har gått upp ca 300g/vecka än så länge.
Hon äter dock inte så länge vid varje tillfälle på dagarna. Ofta kanske runt 5-10 min, ibland känns det som ännu mindre tid. På kvällarna är hon betydligt mer tuttsugen och kan ligga en timme och snutta. Ofta somnar hon vid bröstet men tycker inte att det är något problem. Det kommer lösa sig så småningom. Ser ingen anledning att härja med det nu. Hon somnar gärna i famnen med utan att äta. Sover dock gärna nära och vill helst inte ligga i egen säng. På nätterna har jag inte koll på hur länge hon äter för jag somnar nog innan henne:angel:
 
Ammade som huvudsaklig näring i 6 månader (och pumpade, och flaskade ...). Lilleman åt med cirka 2-3 timmars mellanrum på dagen. Då åt han vanligtvis i 10-15 minuter. Långamningarna var ungefär en halvtimme. Han slutade helt äta på natten när han var typ sex veckor (om jag nu inte minns helt fel). Innan dess åt han ett mål på natten.

Delammade sedan till 9.5 månad. Då åt han ju mat och ammade två gånger om dagen mest för att vi tyckte att det var mysigt (och ah, för att det var mycket mer praktiskt att ge honom bröstet till frukost när vi var på semester jämfört med att leta reda på vattenkokare och fixa välling ...).

Minns faktiskt inte om han sov mycket i anslutning till amning. Kanske, men då plockade jag bröstet ur munnen på honom, klädde på mig och flyttade honom åt sidan. Hade aldrig det där problemet som jag vet att vissa andra har, att barnet somnar innan det har ätit sig mätt så att det vaknar hungrigt. Lilleman har alltid varit mycket fokuserad när det kommer till mat! ;)

Så antalet matgånger en normal dag för oss var nog ... 8-9, kanske. Men då åts minst ett mål ur nappflaska. Min produktion fungerade fint (jag hade utan problem kunnat fortsätta amma längre, kan fortfarande handmjölka ur mjölk tre månader senare) och han höll sin kurva.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 845
Senast: Gunnar
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 038
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp