Ni som analyserar intil sista havrekornet...

Vi tog analys på vattnet då vi borrat ny brunn, men bara för att kolla att det var tjänligt för djur & människor, fast det är ju 15 år sen :o!

Vi har också jordanalys på åker -och betesmarkerna, det görs ca vart 5:e år, samt höanalys varje år.. allt kostar skjortan, men är värt varenda krona ;)!!

Det enda vi inte analyserar är maten vi handlar till oss själva, den förmodar vi ÄR bra!!!
 
Inte behöver man analysera mer än hästens grovfoder!
För allt annat foder finns ju redan färdiga tabeller! :smirk:

Om djuren helt plötsligt slutar dricka vattnet, blir dåliga utan att man hittar felet, eller att vattnet börjar smaka/lukta konstigt, så BÖR man väl analysera det?!
Men om inte, så verkar det vara en mkt onödig kostnad...

Du som verkar vara så emot foderanalys, är du emot utvecklingen på andra plan också?
Tex röntgen på hästar. För många år sedan gjordes ju inte det, och ÄNDÅ verkade ju hästarna överleva!
Skippar du sådant som röntgen också? Är det också onödigt tjafs och en onödig utveckling?
 
Tycker att denna fråga är mkt. bra oavsett tanken bakom den.

"Hälsorisk bakom försurat vatten"

- Många hästar får problem av försurningar och höga halter tungmetaller i vatten och foder. Mag/tarmkrångel, ledbesvär, hjärtproblem och försämrat immunförsvar vilket kan drabba både djur och människor. Många hästägare bor på landet med egna brunnar som kan ha försurat vatten m.m.m.m -

Säger Ingerd Rosborg som är vattenkonsult som forskat på detta vid Lunds Universitet.
Hon har en större artikel om detta i Hästfynd Nr. 1 2003.
Den är mkt. läsvärd och intressant, så jag tycker inte att vattenfrågan är befängd alls.

MVH/
 
Jag vet inte om stallägaren har analyserat vattnet, men det finns det säkert någon annan som gjort eftersom de har en älv att dricka ur (Göta Älv...). Den är ju bland annat vattentag till hela (?) Göteborgs kommuns vatten så :D :smirk: Och då är vattnet hästarna dricker av INNAN många av industierna..
 
Har du din häst i madrasserad cell 24 timmar om dygnet? :rofl: För jag har då inte sett några tabeller för innehållet i det hästarna petar i sig i hagen, löv, rötter, jord, grässtrån, växter, med mera, med mera... :smirk:

Jo, en grovfoderanalys ger en bra grund till en korrekt foderstat. Men man kan dock inte göra ett "minitiuöst korrekt" bestämmande om vilka mineraler man behöver tillskottsutfodra med. Då måste man även, som någon också gjorde, göra analys av hagmarkerna också. :bow:
 
Men vem pratar om minituiöst superexakta foderstater? Jag hör det ständigt från dem som *inte* analyserar, men ytterst sällan, faktiskt aldrig, från dem som faktiskt analyserar sitt grovfoder.

Är logiken att man ska strunta i grovfoderanalysen, och därmed chansen att göra "nästan rätt" eftersom man aldrig kan vara 100% säker på att göra exakt rätt? Eller kommer du att på detta inlägg svara att du visst inte har något emot grovfoderanalyser (utan bara skriver dessa inlägg för att retas)?

Struntar du i att kolla på klockan bara för att du inte kan vara helt säker på att den går på millisekunden rätt? Kör du bil på känn eftersom ju alla vet att hastighetsvisaren inte är helt exakt?

Jag begriper verkligen inte vad du menar...
 
Inte riktat mot Kopparberg ( var lite lat bara )
HUR gör ni när ni har hästen på fri tillgång av ensilge/hö? Hur räknar ni ut foderstatusen då? Nyfiken då mina får fri tillgång nu i hagen och det är svårt att veta hur mkt var o en stoppar i sig. :confused:
 
...har ni analys på vattnet ?
Ja, naturligtvis. Vi har eget vatten, så det behöver man ju veta. Det är även analyserat med avseende på Radonhalten.

Vårt vatten är mycket kalkhaltigt, vilket underlättar för oss att få marginaler i foderstaten. För dig som bor på Öland där vattnet är Mycket kalkhaltigt, så borde det göra en enorm skillnad. Det kan t.ex. vara så att du kan slarva oändligt mycket mera med analyser och foderstatsberäkningar utan att det märks på hästarna tack vare det.
 
Men 4 gram, det är ju lika mycket som i ett kilo hö.
Mina små stackars hästar dricker lätt 40l en varm sommardag.
De har ett Ca behov på c:a 25g/dag, då så spelar 4g faktisk en roll. De kan dricka ännu mera när det är jättevarmt.

Nu så har jag ju bara 25mg Ca/l vatten, vilket gör 1g Ca/40l. Men jag har mycket salt i vattnet. Natriumhalten är på 150mg/l, på 40l så blir det 6g. Det är bra en varm sommardag.

Vad som däremot faktiskt spelar roll, det är Kaliumhalten. Kalium är bra att ha för hästar som svettas mycket eller får diarée.

Sedan så är ju vattnet, särkilt i en grävd brunn, ett bra mått på mineralinnehållet i jorden, och därmed betet. Min brunn är dock djupborrad, så min analys berättar mera om jordens medelpunkt än om markytan.
 
Nej, jag grovfoderanalyserar också för att få en UNGEFÄRLIG foderstat. Men jag vill bara påpeka att det inte går att få en exakt foderstat, om man inte analyserar markerna där djuren går ute, som många verkar tro.

Jag kommer få det dubbelt jobbigt, eftersom jag ger hösilage i stallet till min häst. Men eftersom en av hästarna i stallet inte tål hösilage, så får de också ett par kilo hö var i hagen om dagarna. Det höet är inte analyserat. Och jag har inte råd att göra analys både på höet och hösilaget. Och jag tänker definitivt inte tvinga de hästägarna som har haft häst i femton år längre än mig att analysera bara för att jag vill kunna göra en foderstat.

De fodrar sina hästar som de alltid har gjort, med ögat och det FÅR de för mig. Bara jag får fodra MIN häst som JAG vill. Jag har redan fått stora ögon på mig för att jag ger så mkt grovfoder och så extremt lite kraftfoder. Men de har insett att det nog är klokast för mig och min häst. Jag ökade på kraftfodret och red ut med dem några gånger och sedan var det inget mer snack om saken... :rofl:
 
Både och, jag har upptäckt att det underlättar det dagliga livet. :rofl:

Och jag hoppas att du är lika korkad, så du förstår att det finns en hel del ironi i mitt inlägg, med tanke på att det finns "sådana" smileysar, här och där i det. (Tycker inte att jag ska behöva skriva det ens, men det är säkrast eftersom jag här på bukefalos är så otydlig i tal och skrift)
 
Men vem pratar om minituiöst superexakta foderstater? Jag hör det ständigt från dem som *inte* analyserar, men ytterst sällan, faktiskt aldrig, från dem som faktiskt analyserar sitt grovfoder.

Not moi.
 
Vi har kommunalvatten i stallet, det är säkerligen noga kontrollerat, men jag har inte brytt mig om att ta reda på vad det innehåller...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som analyserat mikromineraler i lusern hack? Även om det lär variera från bal till bal så vore det intressant att se vad en...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Bamburine
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 247
Senast: super
·
Skola & Jobb Har såklart läs metodlitteratur och kandidathandbok men kanske finns det nån bukefalist som vill ge sin syn på vad som är viktigt att...
Svar
0
· Visningar
359
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp