Ni som använder Hack - vilken typ av ridning?

mackan

Trådstartare
Egentligen vill jag lägga detta under Ridning, men moderatorerna kommer oundvikligen att se huvud rubriken och flytta till utrustning ;)

Ni som rider mycket på hackamore (INTE med anledning av att det är för att hästen inte funkar på bett ): - när och till vilken ridning använder ni det?

Min häst går bra på bett, men sista gångerna under träning har jag och han "låst" oss lite i hans högervarv, där han är starkare.. Han biter sig fast lite i bettet, varpå jag spänner mig i handen, med resultatet att jag tycker att jag rider för mycket med handen över huvud taget. Tappar liksom känslan för resten av hjälperna när detta problemet uppstår.

Jag brukar normalt använda hack (ponny hack med korta skänklar) enbart till att "såsa" på skogsritt, som avkoppling för hästen att slippa bett i mun. Men nu testade jag att rida mer normalt på honom ett par dar efter sista träningspasset när jag hade problem med båda våra spänningar...

tyckte att det funkade väldigt bra. Blev stilla och "passivare" med handen och fick mer känsla för hans kropp och mitt säte och mina sätes hjälper, när handen så att säga var borta ur leken... själv verkade han trivas jättebra, det enda jag märker är att han är otroligt känslig för hackets effekt, så man måste vara kanon lätt på handen, (läs nästan inte ta något över huvud taget i handen annat än givetvis kontakt och ej glappande tygel), annars tenderar han att vika sig väldigt lågt. Red jag dock med så pass lätt hand, så blev jag fokuserad på sätes hjälper istället vilket han svarar mycket bra på (han är i övrigt väldigt lätt balanserad och bär sig mycket bra och lätt, bara man själv rider "rätt"...)

Eftersom jag som sagt bara har erfarenhet av hacket som "mjukis" ridning, och nu testade detta, så vill jag höra alla andras åsikter och erfarenheter runt hur ni använder och rider på hackamore, och i vilket syfte. Än en gång: ej för folk vars hästar går på hack pga mun eller tand eller känslig mun problem etc etc. Utan är intresserad av det som ett möjligt komplement till ridning på bett. vad är folks åsikter och tankar?

tack!

Sv: Ni som använder Hack - vilken typ av ridning?

jag tycker du ska fråga din tränare istället.

Jag rider på ponnyhack väldigt mycket och det är allt ifrån dressyrträning, hoppning och enklare westernövningar till skogsridning.

Jag använder hack på medryttarhästen i ALL min ridning.
Ägaren använder vanligt 2-delat tränsbett.

Orsaken till att jag använder hack är att jag vill rida hästen på så milda saker som möjligt.
Eftersom jag inte har ridit så länge så tycker jag hacket är bra för att "mildra" mina ibland lite stela händer.

Just nu håller jag på att träna att rida med bara halsrem. :angel: :crazy:

Jag red bara på hack med fjordingen förut, vi ville att hon skulle "glömma bort" alla hemska minnen med bett. Hon reds på pessoa, och hon HATADE det. Hon riktigt kröp ihop för att det gjorde så ont... Vilket vi inte förstod i början, eftersom vi trodde att dom förra ägarna hade valt ett pessoa, för att det passade henne!

Men så var det absolut inte! Jag började med hack, o gu så bra hon gick!! :) Perfekt! Men efter två månader lärde hon sig tyvärr att hänga på hacket (jag tror vi hade en för lång kedja, så jag har beställt en kortare.) så vi bytte till ett milt pelham med deltan, och hon går perfekt nu! Antagligen för att hennes mun fick vila så pass länge från bett!

Nu rider jag ibland med hack, och går bra på det i både hoppning och dressyr!

Jag har mest ridit ut på hack, har aldrig haft en häst som har varit tillräckligt utbildad för att gå dressyrpass på enbart stång.

Min nuvarande häst är inte alls styrbar på stång än, på henne måste jag komplettera med tränsbett eller sidepull, eller så tar jag pelhamstången.

Rider mitt sto på hack i all ridning.
Från dressyr, gångartsträning till att lulla i skogen... :D

Funkar kanon...rider mycket med sits på henne så det är onödigt med bett.

Seabaz skrev:
jag tycker du ska fråga din tränare istället.

Jag rider på ponnyhack väldigt mycket och det är allt ifrån dressyrträning, hoppning och enklare westernövningar till skogsridning.

Ja självklart rådgör jag med min tränare. Men alla har olika åsikter, och ju fler man samlar på sig desto bättre kan man sen göra sin egen bedömning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 962
Senast: lirco11
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 065
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
R
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig... 2
Svar
33
· Visningar
4 590
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka