Ni som använder nattlindor...

Elisha

Trådstartare
men inte har eget stall, hur gör ni? Tar den som sköter allt i stallet av lindorna innan utsläpp eller åker ni dit och tar av dom? Eller låter ni hästen gå med dom i hagen? :)

Sv: Ni som använder nattlindor...

brukar ibland fråga någon i personalen om de kan ta av dem innan han går ut. eller så åker jag upp innan jobbet och tar av dem. de tar inte av nått annars om man inte bett dem gör de. men vanligast är att jag åker upp.

Jag står i kollektivstall, så jag brukar fråga den som har utsläppet morgonen därpå om denne kan ta av lindorna. Det brukar gå bra.

Vårt stall sköts kollektivt på helgerna, man behöver inte fråga utan det är naturligt att den som har utsläppet lindar av innan hästen får gå ut i hagen. På vardagarna lindar stallägaren alltid av man frågar inte, men hon tar 10 kr per gång.

Ganska enkelt löst:) de flesta lindar efter träning/tävling/vid skada, så vi är alla överens(vi har faktist aldrig diskuterat frågan, å det står 18 hästar i vårt stall).

personalen tar av dem på morgonen (kostar 10 kr per ben), men det är väl inte det bästa att ha dem kvar i hagen om det inte är så att de går själva..

Min häst har bara nattlindor bak om han har lindor (han klär av sig saker på frambenen) och har han det går han även ut med dom. Personalen tar av mot betalning, jobbar jag tar jag av dom men annars lider han inte av att gå med dom en dag i hagen.
Han går ensam också, så ingen annan äter på dom.

I förra stallet, som sköttes helt kollektivt så fanns ingen möjlighet att vi kunde hjälpa varandra med lindor eller skydd på/av. Hade dom något på sig på benen under nätterna, fick dom också ha det kvar ute i hagen. Helt enkelt pga. tidsbrist (folk skulle till skola och jobb).

Men jag har flyttat min häst nu. Just nu står hon ute dygnet runt i en stor gräshage. Men sedan när hon står inne igen, så är det personal som sköter fodringar, in o utsläpp (förutom kvällsfodringar o sena insläpp efter kl. 16) vardagar. Helger och kvällar sköts kollektivt. Man kan betala 10 kr per ggr alt. 100 kr i månaden för att få lindorna avtagna på sin häst.

Jag har eget stall, men vi hyr ut boxplatser och vi lindar både på och av utan extra kostnad om så önskas.

skulle jkag inte ut på morgonen lr tidigt förmidag tog stallägaren av dem,men skule jag u där på fm lät vi dom vara på i hagen

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 920
Senast: 13579vas
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Shixle
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 605
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 990
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka