Ni som är halvfodervärdar!

C

chrysler

Jag skriver halvfodervärd ist för medryttare då jag anser att fodervärdar har lite mer ansvar många ggr.
Hur har det funkat?haft krav vilka dagar eller hur många dagar ni ska vara i stallet?Vad har ni lagt ut i kostnader på era fodervärdshästar/månad?Har ni bestämt var hästen skulle stå eller har hästen stått kvar i sitt gamla stall?
Nu menar jag alltså folk som haft hästar på foder fast halva ansvaret, alltså inte heltid.

Sv: Ni som är halvfodervärdar!

Jag har ingen fodervärd men har själv varit halvfodervärd på en häst till min dotter.

Vi gjorde så att de ena veckan tog tre dagar och den andra fyra. Dotter fick tävla och träna som hon ville, förutsatt att det inte krockade med ägarens tävlingar (var aldrig något problem). Jourer i stallet delade de på.

Vi betalade stallhyran och ägare stod för resten. Fungerade mycket bra, aldrig några problem. Föredrar detta sätt framför medryttare, då man kan känna att hästen är ens egen ett antal dgr i veckan och dottern fick verkligen känna på hur det var att ha egen häst. Inga krav på att det ska ridas si eller så så länge hästen sköts om ordentligt.

Hästen stod kvar på sitt gamla stall men det föll sig naturligt för oss båda då min häst står uppstallad där också.

Vad jag tror är viktigt om man lämnar ut hästen på halvfoder är att man är beredd att låta fodervärden se hästen som sin egen de dagar denne har den och inte lägga sig i för mycket (förutsatt att hästen sköts om ordentligt såklart).

Nu har jag en foderponny till dottern på heltid istället. Himla bra sätt att ha ponny när man är född så mjäkig som jag och aldrig skulle kunna sälja kräket (ja, han är ett kräk, fast charmigt sådant med fantastisk gång:)) om han var min när dottern fyller nitton.

Jag är delfodervärd (halv) och hästarna står hos ägaren, jag betalar ingenting, då det är jag som rider in den ena och det anser jag är något som jag kanske tillochmed skulle ha betalt för?! menmen det händer att jag köper småsaker som behövs.. är hos dom minst 4 dagar i veckan..

Jag har en "halvfoder"-häst!
Som jag rider och har hand om
ca 4 dagar i veckan. Ibland mer!
Jag betalar 400:- i månaden för henne.
Det funkar jätte bra. Tycker det är
alldeles lagom faktiskt. ;) :)

Jag är delfodervärd (halv) och hästarna står hos ägaren, jag betalar ingenting, då det är jag som rider in den ena och det anser jag är något som jag kanske tillochmed skulle ha betalt för?! menmen det händer att jag köper småsaker som behövs.. är hos dom minst 4 dagar i veckan..

Ja det låter ju som ngn slags bytestjänst istället.

KL

Hur långt har ni till stallet?finns det kommunikationer eller tar ni bil osv?

Jo det funkar jättebra.. är ca 3 mil dit, åker bil..

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 588
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 737
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma