Ni som betalar för egen häst under gymnasiet...

alva98

Trådstartare
Hej!

Jag vill så himla gärna skaffa mig en häst, och nu har det dykt upp en som jag verkligen vill ha. Men jag går på gymnasiet och mina föräldrar har ingen möjlighet att kunna betala för en häst.
Jag har jobb hela sommaren så inköp är inga problem och heller säkert inte de första månaderna (det hade alltså varit aktuellt med köp först efter sommaren).

Men, ska man våga köpa höst fastän man har en osäker arbetssituation en bit fram i tiden? Jag antar att många som pluggar och jobbar extra har väldigt oregelbundna jobbtimmar och inkomst... Så hur tänker ni som går på gymnasiet och betalar för hästen själva? På gymnasiet går det ju tyvärr inte att ta några lån heller...

Och, hur många timmar jobbar ni utöver studierna för att ha råd?
 
Beroende på vart du bor så kan det ev funka med att jobba extra varje helg och i veckorna. Du lär behöva få ut mellan 3000-10 000:- i månaden. Beroende på vart du bor och vad du betalar för stall plats. Lägg sedan till resor till och från stallet, skoningar, utrustning, vaccinationer, försäkring. ch den stora summa. Veterinär. Du har tur och hästen kanske håller sig frisk, eller så skadar den sig rejält och behöver stå på klinik redan 1 månad efter du köpt den. Då kan du räkna med många tusenlappar.

Jag hade inte haft råd att stå för alla kostnader för mina hästar under skolan. DÅ hade jag dem ändå hemma, vi tog eget hö (dvs pappa stod ju för bränsle och maskiner). Och ev veterinär om det behövdes. Men jag fick betala skoning, utrustnng, vaccinationer osv. Jag jobbade på sommaren och även vissa helger. Men inte en chans att de pengarna hade räckt.

Så om du frågar mig, Nej. Köp inte häst om du inte har en rejäl backup att lta dig mot. Häst ska vara roligt, man ska inte behöva vända på varenda krona.

Skaffa en medryttarhäst och vänta med inköpet.
 
Om din ålder stämmer med ditt nick antar jag att du är född 98 och har ett år kvar i gymnasiet efter sommaren? Vad går du för program? Är det ett program som du kan börja jobba direkt efter, eller måste du läsa vidare? Har du sparade pengar innan, eller är sommarjobbs-pengarna de "enda" du har?

Jag har haft häst hela tiden sen jag gick i femman. Först betalade mina föräldrar, givetvis, jag var ett barn, allt. När jag började gymnasiet fick jag betala hovslagare, utrustning, träningar och tävlingar själv, samt halva foderkostnaden. Jag bor i en ände av landet där stallplatser är relativt billiga. Jag betalar en kallhyra på 900 kronor i månaden (lite billigare för sommarmånaderna, men då tillkommer kostnaden för betet eftersom vi inte kan ha kvar hästarna vid stallet på sommarbete), ungefär 300 kronor för grovfoder/månad, drygt 200 för strö, 350 för hovslagaren (delat på två månader), 450 för försäkringen, 800 för ridhuskort (gäller för ett halvår) och sen tillkommer veterinär. I de bästa av världar behöver man kanske bara ta ut dem för att vaccinera och kolla tänder en gång om året, men har man otur så är det en kostnad som kan dra iväg rejält. Då är min häst inte skodd, och äter inget kraftfoder. Vill man träna och tävla blir det ännu dyrare.

Även om du har tur och hittar en billig stallplats tror jag nästan det är svårt att komma lägre under den summan. Har du sparade pengar innan, kan ha en hyfsad möjlighet att få jobb direkt efter skolan sen och kanske har möjlighet att jobba lite extra kanske det kan gå, men annars är det nog bättre att vänta tills du är klar med skolan när du inte har någon hjälp alls hemifrån.
 
Den stora frågan är väl vad du hade tänkt göra EFTER gymnasiet? Arbetsmarknaden är tyvärr inte lysande för unga och om du hade tänkt fortsätta plugga kan det vara fel tid.

Tyvärr är det inte realistiskt att du ska ha råd att hålla häst under gymnasietiden med 1050:- i CSN. Jag hade häst under hela gymnasietiden, men mina föräldrar betalade åt mig, jag arbetade ihop till större saker som sadel etc under somrarna, men det mesta betalades åt mig.
 
En sak till. Det KAN vara så att man har ett så fördelaktigt schema i trean på gymnasiet att man med lätthet kan extrajobba. Min syster tar studenten nu, och hon har gått ett par timmar om dagen hela det här läsåret, vissa dagar har hon varit helt ledig. De hade ett helvetes-schema i tvåan, och hon går på en mindre friskola, men det hade varit fullt möjligt att ha ett extrajobb de dagar hon inte varit i skolan.

Jag tog studenten för åtta år sen. Vi var schemalagda ungefär lika mycket, men med världens sämsta schema. Typ en lektion mellan åtta och halv tio, sen håltimme och så en lektion till mellan tre och fyra. Det hade inte funnits på kartan att jobba samtidigt. Och det vet man ju inte innan.
 
Tack för er input! Jag har definitivt en hel del att tänka över...

Jag går faktiskt gymnasiet på distans (ska börja trean till hösten) vilket ju öppnar upp för extrajobb på vardagar, men skolan måste ju ändå göras.

Pengar alltså, ett nödvändigt ont ;)
 
Vad händer om hästen blir sjuk? Vem betalar veterinär och vem kör hästen till klinik? Skjuts till tränare om det inte finns i stallet där du står? Precis som @lady_vip skriver så är tiden efter gymnasiet minst lika viktig att fundera på.

Jag hade häst under hela min skoltid, det var möjligt tack vare morföräldrar med hästgård vilket innebar att uppstallning och grovfoder var gratis mot att jag hjälpte till med gården och med deras hästar. Mycket betalade jag själv med hjälp av sommarjobb men om något allvarligt hade hänt hästen så var mina föräldrar införstådda med att det var en kostnad som de fick ta.
 
Jag pluggar på högskolan och har häst, hade det inte varit för att jag redan hade den perfekta hästen och har snälla föräldrar med gård så hade jag ALDRIG haft råd att ha kvar hästen. Min häst blev sjuk och alla mina besparingar + hela studiebidraget och lånet gick åt till hans veterinärräkningar som gick upp mot sexsiffrigt..

Så nej, köp ingen häst. Det gör bara ont i hjärtat när man inte hinner och ont i plånboken när man hinner men inte har råd. Och det är om hästen är frisk.

Det kommer fler perfekta hästar. Mitt råd är att vänta :)
 
Jag pluggar på högskolan och har häst, hade det inte varit för att jag redan hade den perfekta hästen och har snälla föräldrar med gård så hade jag ALDRIG haft råd att ha kvar hästen. Min häst blev sjuk och alla mina besparingar + hela studiebidraget och lånet gick åt till hans veterinärräkningar som gick upp mot sexsiffrigt..

Så nej, köp ingen häst. Det gör bara ont i hjärtat när man inte hinner och ont i plånboken när man hinner men inte har råd. Och det är om hästen är frisk.

Det kommer fler perfekta hästar. Mitt råd är att vänta :)

Det är det som är skillnaden på att köpa en häst, och att betala för en häst man redan har. Som jag har förstått det ska TS använda sin sommarjobbslön till att köpa häst. Jag har pluggat i många år på högskola, med sommarjobb under sommaren, och de pengarna har varit guld värda i att hålla sig flytande under resten av året. Men då har pengarna också gått till att betala de löpande kostnaderna, TS skulle förmodligen behöva lägga merparten på att först köpa hästen och sen köpa utrustning. Det skulle äta upp mycket av det jag, och andra som redan betalat inköpspriset tidigare, kan använda som buffert.

TS, är det en hobbyhäst eller en tävlingshäst du vill ha? Är det det första alternativet kan du ju bara strunta i kommentarerna som rör träning och tävling, som är en DYR utgift i sammanhanget. Men även utan det så kan det braka iväg ordentligt om hästen blir skadad. Nu verkar ju din situation vara lite speciell eftersom du läser på distans. Vad är det för utbildning? Har du en hyfsad möjlighet att jobba ett par dagar i veckan?
 
Det är det som är skillnaden på att köpa en häst, och att betala för en häst man redan har. Som jag har förstått det ska TS använda sin sommarjobbslön till att köpa häst. Jag har pluggat i många år på högskola, med sommarjobb under sommaren, och de pengarna har varit guld värda i att hålla sig flytande under resten av året. Men då har pengarna också gått till att betala de löpande kostnaderna, TS skulle förmodligen behöva lägga merparten på att först köpa hästen och sen köpa utrustning. Det skulle äta upp mycket av det jag, och andra som redan betalat inköpspriset tidigare, kan använda som buffert.

TS, är det en hobbyhäst eller en tävlingshäst du vill ha? Är det det första alternativet kan du ju bara strunta i kommentarerna som rör träning och tävling, som är en DYR utgift i sammanhanget. Men även utan det så kan det braka iväg ordentligt om hästen blir skadad. Nu verkar ju din situation vara lite speciell eftersom du läser på distans. Vad är det för utbildning? Har du en hyfsad möjlighet att jobba ett par dagar i veckan?

Det är en skogsmulle framförallt, den enda typen av tävling jag eventuellt skulle vara intresserad av är distans, men bara träning inför det tar ju ett par år känns det som... Så dem tävlingskostnaderna kommer nog i så fall när jag har gått ur gymnasiet och har ett (förhoppningsvis) heltidsjobb. Att träna med tränare vill jag göra ibland, men eftersom att jag inte har några höga ambitioner är det något jag kan försaka ifall pengarna inte räcker till.

Jag läser Naturvetenskap, så jag har ju ingen färdig utbildning till jobb. Att läsa vidare är inget jag vill i nuläget, men det kan ju såklart komma att ändras. Men tanken är att efter gymnasiet ta några år och bara jobba.

Tidsmässigt känns det inte som några problem att jobba ett par dagar i veckan plus att hinna med skola och häst, problemet är snarare att min jobbsituation till hösten är ganska oviss. Så jag vet ju inte exakt hur mycket pengar jag kommer att få in varje månad. :confused:

Hästen jag har tittat på är relativt billig, jag tror att jag kommer att få över ett par tusenlappar som kan gå till månadskostnaderna de första månaderna, förutsatt att inget större inträffar...

I nuläget lägger jag i princip inte pengar på något förutom resor till och från stallet, jag hatar att shoppa och är hellre i stallet än tar en fika ;) Så det gör mig ingenting att varenda öre skulle gå till hästen.

Återigen, tack för alla svar :D
 
Mitt råd är att vänta med hästen till efter gymnasiet då du vet vad du ska göra och vet hur din livssituation kommer se ut. Jag vet att några år känns som för evigt och att du säkert vill ha häst NU men tiden kommer gå så himla snabbt.

Tror det är roligare att ha häst om en kan försörja sig själv och hästen på en trygg grund istället för att behöva oroa sig för inkomst hela tiden.
 
Hej!

Jag vill så himla gärna skaffa mig en häst, och nu har det dykt upp en som jag verkligen vill ha. Men jag går på gymnasiet och mina föräldrar har ingen möjlighet att kunna betala för en häst.
Jag har jobb hela sommaren så inköp är inga problem och heller säkert inte de första månaderna (det hade alltså varit aktuellt med köp först efter sommaren).

Men, ska man våga köpa höst fastän man har en osäker arbetssituation en bit fram i tiden? Jag antar att många som pluggar och jobbar extra har väldigt oregelbundna jobbtimmar och inkomst... Så hur tänker ni som går på gymnasiet och betalar för hästen själva? På gymnasiet går det ju tyvärr inte att ta några lån heller...

Och, hur många timmar jobbar ni utöver studierna för att ha råd?

Jag tycker att det mycket väl skulle kunna vara möjligt att betala för en egen häst. MEN, under rätt omständigheter.
För det första gäller att jobbet är tillräckligt välbetalt, tillräckligt många timmar, tillräckligt flexibelt och stadigt så att du vet att tillräckligt med pengar kommer in på kontot varje månad. Hur mycket du behöver få in beror ju på kostnaden för att ha häst där du bor.
Sen behöver du en buffert för oförutsedda grejer. Dels en mindre summa, om tex vintertäcket går sönder eller något, och dels en större summa om hästen skadar sig. Den mindre summan kommer att gå åt då och då, och den får du se till att kunna fylla på igen hela tiden. Minst 10 000 kr skulle jag säga krävs. Den större summan skulle det kunna räcka om dina föräldrar eller någon annan är beredd att låna dig om det skulle bli så. Men då ska det vara stensäkert att personen tycker att det är helt ok att lägga ut minst 50 000 kr med kort varsel!!! Annars måste du se till att själv ha den typen av pengar sparat.

Sen finns det säkert en massa annat som ska klaffa också, men det jag skrev är a och o för att en häst öht ska finnas på kartan.
 
Jag hade aldrig kunnat ha häst under skoltiden om det inte var för att mina föräldrar bidrog väldigt mycket ekonomiskt. Hade jag inte haft den tryggheten så hade jag hellre hållt mig till medryttarhäst. Är det ett alternativ för dig, att ha medryttarhäst istället något år?
 
Har du körkort? Hur är det möjligt att ta sig till stallet via kollektivtrafik? Många stall, och särskilt de lite billigare alternativen, ligger ofta ute på vischan där kollektivtrafiken är under all kritik. Jag hade nästan inte kunnat ta mig till stallet utan bil, och flyttar man mer centralt får man räkna med en rejäl hyreshöjning också. Körkort var en extremt dyr utgift när jag var lika gammal som du, men samtidigt en investering jag absolut inte hade velat vara utan. Tänk också på att många jobb kräver körkort, eller i alla fall sållar bort kandidater utan körkort, så om du inte har hade det varit något jag satsat på i första hand. Faktiskt.
 
Jag går på gymnasiet och jag skulle aldrig klara av häst ensam. Jag har liksom typ bara råd att betala hovis och flugmedel så är mina pengar slut varje månad. Jag jobbar extra på lov och hoppar in någon gång ibland om de behöver mig på jobbet men det är bara något extra som underlättar för föräldrarna. Att jobba, studera och ha häst skulle jag aldrig orka med så tyvärr tror jag du behöver dina föräldrars hjälp eller vänta tills du är klar med studierna.
 
Nu var det över tio år sedan...
Men när jag var 18 köpte jag min första häst med sparade pengar.
Jag hade runt 20´000 i buffert jag sparat ihop till oförutsedda utgifter och en familj som skulle ha ställt upp om det hänt något riktigt allvarligt.
För att kunna betala hästen (senare hästarna) så jobbade jag varje lov.
Jag hade en billig stallplats, köpte foder av bekant, lånade sommarhagar där hästarna fick gå maj-sept/okt, skötte allt själv för att få ner kostnaderna. Hade stenkoll på min ekonomi, vad jag fick in, vad som skulle ut, varenda krona visste jag vart den kom ifrån och vart den skulle, inget fick slösas.
Jag köpte inte ens glass till mig själv eftersom jag visste att 20 kr slösat på glass hade kunnat köpa en höbal för.

Jag lärde mig ansvar och ekonomi.
Men det var inte en dans på rosor och jag vet inte om jag skulle rekommendera det.
 
Jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon som går på gymnasiet att skaffa häst som hen ska stå för själv. Känns som att man väljer en svår väg full av stress, stress och missade chanser.

Vänta, är mitt tips :).
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp