Ni som betalar för egen häst under gymnasiet...

Men, ska man våga köpa höst fastän man har en osäker arbetssituation en bit fram i tiden?

Så jag vet ju inte exakt hur mycket pengar jag kommer att få in varje månad. :confused:

Hästen jag har tittat på är relativt billig, jag tror att jag kommer att få över ett par tusenlappar som kan gå till månadskostnaderna de första månaderna, förutsatt att inget större inträffar..

Utifrån det du skriver här skulle jag tycka det var ett väldigt dåligt läge att köpa häst.
Du har ingen garanterad inkomst och att ha häst är dyrt! Att behöva sälja/ta bort hästen för att man inte har råd är det värsta tänkbara enligt min synpunkt.
Inköpet är aldrig den stora kostnaden med att ha häst, det är att hålla hästen sen.
Du vet aldrig när de där större sakerna inträffar.

Jag köpte häst sommaren innan jag började trean på gymasiet. Jag hade ett jobb där jag själv fick välja vilka dagar jag skulle jobba, vi hade stall hemma på gården och fick bra pris på foder. Samt att jag har en oerhört snäll pappa som alltid hjälpte när det krisade.
Det gick men var tufft! Jag hade medryttare två dagar i veckan för att kunna jobba och jag fick vända på kronorna för att ha råd.

Mitt tips är alltså: har du ingen back up och inget jobb köp ingen häst.
 
Ett tips är att börja jobba redan nu och spara pengarna. Då ser du hur mycket tid och ork som går åt till skola + jobb. :)
 
Ja, allt du missar när du stressar livet ur dig för att ha råd och tid med hästen.

Okej, då förstår jag vad du menar men jag håller inte med dig.
Jag jobbade ca 75% i snitt under gymnasiet, ett gymnasium där man behövde vara på plats på dagarna. Det fanns tid över till det mesta jag ville göra, och jag stressade inte livet ur mig.
Att jobba 50%, plugga på distans och ha häst skulle jag säga är fullt möjligt utan att stressa livet ur sig och missa andra saker. Det hänger ju helt på vilken typ av person man är.
 
Okej, då förstår jag vad du menar men jag håller inte med dig.
Jag jobbade ca 75% i snitt under gymnasiet, ett gymnasium där man behövde vara på plats på dagarna. Det fanns tid över till det mesta jag ville göra, och jag stressade inte livet ur mig.
Att jobba 50%, plugga på distans och ha häst skulle jag säga är fullt möjligt utan att stressa livet ur sig och missa andra saker. Det hänger ju helt på vilken typ av person man är.
Tur att det gick bra för dig! Behöver ju dock inte gå bra för alla för det.
 
Jag gjorde som du tänkt TS, köpte en häst när jag hade sommarjobb och lyckades tack och lov få ett extrajobb till hösten. Pluggade gymnasiet på distans. Det gick bra, var inte särskilt stressigt trots att jag hade rätt mycket jobb. Jag hade gjort om det, men under förutsättning att ett jobb väntade även till hösten.
 
Som extremt tråkig vuxen skulle jag råda TS att inte köpa häst. Inte bara för pengarna, utanför att det är dumt att binda sig när man bara har ett år kvar av gymnasiet.

Om du inte har tänkt plugga vidare är det lika bra att vänta ett år och bygga upp en ordentlig buffert. Sen när du har jobb och bostad och hittat dina ekonomiska och tidsmässiga rutiner kommer du att ha optimala förutsättningar att göra smarta val vad gäller hästinköp.

Om du ska plugga vidare är det generellt sett dels bra att hålla kostnaderna nere, och dels att inte binda upp sig för mycket tidsmässigt. Sen kan det bli en bundenhet som går ut över studierna och karriären - själv kan jag sörja att jag inte pluggade utomlands, och jag kan inte åka iväg och ta uppdrag på annan ort hur som helst.
 
Som extremt tråkig vuxen skulle jag råda TS att inte köpa häst. Inte bara för pengarna, utanför att det är dumt att binda sig när man bara har ett år kvar av gymnasiet.

Om du inte har tänkt plugga vidare är det lika bra att vänta ett år och bygga upp en ordentlig buffert. Sen när du har jobb och bostad och hittat dina ekonomiska och tidsmässiga rutiner kommer du att ha optimala förutsättningar att göra smarta val vad gäller hästinköp.

Om du ska plugga vidare är det generellt sett dels bra att hålla kostnaderna nere, och dels att inte binda upp sig för mycket tidsmässigt. Sen kan det bli en bundenhet som går ut över studierna och karriären - själv kan jag sörja att jag inte pluggade utomlands, och jag kan inte åka iväg och ta uppdrag på annan ort hur som helst.
Precis exakt så.

Jag tvingades välja bort utlandsstudier på grund av hästarna, nåt jag ångrar något otroligt mycket idag.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp