ni som byggt stall vad kostade det?

sommarvind

Trådstartare
Vi skall bygga om vår ladugård till ett stall med två boxar och skall lämna in en grovkalkyl till banken på va de kan tänkas kosta,, och de är ju lättare sagt än gjort:crazy: Därför så undrar jag ni som byggt stall hur mkt har de hamnat på i pris ungefär? Så kanske ja kan få en grovuppskattning:)
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

Vi skall bygga om vår ladugård till ett stall med två boxar och skall lämna in en grovkalkyl till banken på va de kan tänkas kosta,, och de är ju lättare sagt än gjort:crazy: Därför så undrar jag ni som byggt stall hur mkt har de hamnat på i pris ungefär? Så kanske ja kan få en grovuppskattning:)
Vårt stall gick på ca 300.000. Då var det tre boxar (prefab) Modulbyggnad(ca 100.000). Vi lejde bort gjutningen av plattan (ca 100.000) resandet av stomme(modulerna) taket, el och vatten. Inredningen, innerväggar, isolering, målning med mera gjorde vi själva. Ska väl säga att vi inte snålade med något egentligen, så det går kanske att bygga billigare.
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

Ska ni göra allt själva? Vi har byggt om en ladugård till stall med tre boxar. Taket och takstolarna var fräsha, men väggar och sånt har vi rivit ned och byggt upp på nytt igen. Isolerat. Gjutit nytt golv. Grävt avloppsbrunn, dragit vatten och el. Nya fönster och dörrar. Materialet har gått på ca 100 000 skulle jag tro. Har gjort allt själva, annars får man nog räkna med det tredubbla!
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

vi har tänkt att göra det själva :) okej men det lät inte som en helt skräckinjagande summa :)
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

nej det kan jag hålla med om att det låter inte så blodigt, Men vad för typ av stall är de som du skall göra? Hur många boxar? För om det är ett stort stall du skall bygga så låter de ju väldigt billigt?? Eller har jag fel?
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

vi har väll inte kommit så långt i tänkandet än fast det är ju klart att det bästa hade ju vart om man kunde som ni gjort allt själva;) Hur lång tid tog det från de att ni började? Var de svårt att dra in avlopp? Vad isolerade ni med?:)
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

nja stort och stort vi hade tänkt bygga ett stall med 4 boxar och en spolspilta kanske inte borde kosta sådär jätte mycket mer om vi bygger det själva? Men det är klart att vi har ju ingen ladugård utan vi måste ju bygga upp det hela från grunden så det kan ju hända att slantarna rusar iväg:crazy: jaja man ångrar nog inte att det kostade några slantar när det väl är klart ;)
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

287.000+moms för själva stallet, 100.000 för plattan och minst lika mkt i arbetskostnad... det drar snabbt iväg...
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

byggde du upp det från grunden då? Gjorde du något själv eller lejde ni bort det?
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

från grunden och vi gjorde inget själv. tre boxar+spolspilta, foderrum och sadelkammare samt förråd.
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

vad ur kan det vara sa dyrt visst jag hade innan eget hus med en ska gles byggd vedbod pa jordbotten pa ca 45 kvm,
vi grävde .drog rötter , rätade till stommen sen in med armering och cement till botten(3700kr), in med dubbel dörr och fönster(fick av en trevlig granne) samt fodring och yttervägg och det kostade mig ca 10.000 boxar osv använde vi virke som gammla ägaren hade lämmnat kvar. men visst min familj e snickare och fick nog väldigt mycket gratis
gör mycket själv, använd gammla saker som fönster och fixa till det som du vill ha det da blir det billigare
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

Jag byggde stall med 7 boxar plus två stora förrådsutrymmen för fem år sedan = ca 1 miljon! Då hade vi en polsk firma som var relativt billiga och gjorde endast lite arbete själva. Bara elen kostade dock 100 000:- och den kan man INTE göra själv!

Min granne har denna sommar blåst hela sitt stall med tre boxar så att bara ytterväggarna var kvar = nytt tak, nytt golv, ny inredning. Han har haft hjälp med att riva, att mura, bygga tak och gjuta golv men gör resten själv. Kostnad ca 400 000 kr.

Ett tips när man ska bygga är : Räkna ut vad du hoppas att det ska kosta och dubbla sedan denna summa! :devil:Det kommer alltid till en massa under arbetets gång och man har glömt kostander för en massa småsaker som tillsammans blir mycket pengar! Tro mig - jag bor på en gård som vi har renoverat bit för bit under 20 års tid både inne och ute! Det kostar alltid mycket mer än man trott!
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

Kan inte ni med eget stall visa bilder på hur de ser ut ???????

Man blir ju nyfiken sen kanske man vill ha lite tips på hur man kan bygga o få plats med allt,

:D
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

Vi blåste ut allt innehåll och byggde helt nytt, taket fick dock vara kvar, och det gick på ungefär 15'000 för 10 år sen. Inget avlopp dock, men vi fixade en helt ny platta och byggde alla boxar själva, tom gallret är hemmagjort, 3 boxar.

Hittade en enda bild som var upplagd, dock inget fokus på stallet:D Jag har tjärat allt trä så det får en väldigt fin lyster och färg, rekommenderas varmt.
chili001.jpg
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

Hej Hej Kanske försent att svara men här kommer vår kalkyl:idea:

Grund ca 150m2 32 000:- ink moms
Stall uteboxen 10 boxar (2år gammalt) 91250 ink moms
Monterat det själva ( svärfar elektriker)

Totalt 123 500:- inkl moms

Tips: kolla hästnet, blocket efter beg. inredning.:idea:
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

Gud vilka summor! :eek:

Vi renoverade i somras om ett gammalt stall från 1800-talet till ett nytt stall.

Grävde ur golvet, drog in vatten och avlopp, gjöt platta, byggde boxar, drog in el osv.

Sammanlagd har vi landat på en summa av: 1700kr (grus) + 6900kr (plattan) + 1500kr (elen) + 7000kr (vatten & avlopp) = 17.300kr.
Då ska det räknas in i och för sig att vi gjort allt jobb själva och hade virket liggandes. Men hur sjutton man kan komma upp i en summa av 300.000kr fattar jag seriöst inte. :confused:
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

Bygga stall kan kosta i princip hur mkt som helst, allt mkt beroende på hur "flott" man vill ha det, val av material & hur mkt man gör själv.

Mitt stall (ca 65 kvadrat) har jag byggt själv från grunden, det har totalt kostat mig runt 60k hittils. Fortfarande har jag en del kvar att göra, det tar lite tid när man gör allt själv, men jag räknar med att det bör stå klart med allt till nästa sommar. Det är inte flott på ngt vis, men det fungerar väl och både jag, hästarna och hovslagaren är nöjd :)
 
Sv: ni som byggt stall vad kostade det?

Ett litet tips: Om ni tar i så mkt ni bara kan, så kan ni ändå räkna med att gå tillbaka till banken tre ggr för att låna mera :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 130
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 290
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp