Bukefalos 25 år!

Ni som ger linfrö!

P

Plingplong

Har för mig att man skulle ha hela lifrön, rätt?
Hur länge ska jag blötlägga och hur mycket ger man per dag?

B

**BORTTAGEN**

Gav mitt fullblod linfrö för några år sedan.
Jag gav ca 2 dl per dag som jag hällde kokande vatten över, när det svalnat så blandade jag i kli och lite olja och gav hästen, var det inte för varmt ute så gick det att spara lite till nästa fodring också!

/Hippo

I

Iza

Jag har gått över till Hippo Lincubs, det är bara att fodra utan några krångligheter. Otroligt smidigt eftersom jag inte har ngt varmvatten i stallet.

Z

zana

Kokar 1dl i ca20 min. Jag har fått lära mig att man inte ska ge mer än 1dl/dag till en stor häst.

B

Bucus

Beror ju på vad hästen väger. Min väger 650 kg och så finns det ju stora hästar som väger 450 kg.

W

Walle

Sv: Ni som ger linfrö!

Hej, hela linfrön kan läggas i blöt med kallt vatten !! Jo, för vid 42 grader förstörs det fina fettet i linfröna som är nyttigt för djuret (och oss), omegafetter. MEN då ger man bara slemmet och inte fröna eftersom dessa innehåller "giftigt" ämne. Detta försvinner vid kokning, men å andra sidan förstörs då omegafettet. Jag ger i en 3-månaders intervall på vintern.
Detta har jag fått lära mig utav en veterinär, med specialitet på just hästmagar.
Svartvinbärsolja skall också vara en bra olja.

Liknande trådar

Foder&Strö Hejsan. Jag undrar hur många gånger per dag ni ger era hästar hö. Och hur mycket om det gäller varmblod. ? Eller har dom tillgång till...
2
Svar
27
· Visningar
2 133
Foder&Strö Hej! Jag har köpt gård och ska för första gången beställa hösilage. Min leverantör har många olika kvaliteter att erbjuda och ville...
Svar
4
· Visningar
392
Hästvård Min ena valack går i en hage ihop med två andra pojkar. Dom är småbarn under 6 år alla tre och leker rätt hårdhänt, men aldrig på ett...
Svar
9
· Visningar
297
Hästvård Hej! Vi ska snart till veterinär och göra en hältutredning med min ena ponny. Och nu undrar jag om det är nåt man behöver veta eller...
Svar
1
· Visningar
251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack #8
  • Valp 2021 - del 2

Hästrelaterat

• Föl 2021
  • Ridskoleryttare 2021