Ni som har ardenner!

Sv: Ni som har ardenner!

KL

Nu ska jag försöka dra liv i ardennertråden!
Så jag tänkte presentera min medryttarhäst Lukas (f. 2004), som egentligen heter Trill och är efter Krabat.

Jag har inte ridit honom särskilt länge, och han var mest grundriden förut. Men tillsammans med min tränare börjar vi få bra ordning på honom.
Jag rider praktisk ridning, en blandning mellan engelsk dressyr, akademiskt, western, riddarträning osv. Det praktiska och logiska helt enkelt.

Förbered er på en bildbomb!^

994986_10151793368307475_1293069276_n.jpg

581972_10151793368422475_454356735_n.jpg

1450320_10151793368592475_1378090696_n.jpg

Här med kompisen Benz till höger

1472976_10151793368382475_148911228_n.jpg


1471833_10151782877557475_948179332_n.jpg

Här under min tränare

1462981_10151782877722475_1301673706_n.jpg


Också med min tränare!
 
Sv: Ni som har ardenner!

Verkar inte vara mkt ardenner folk här..
Jag tänkte ändå dela med mig av mitt sto som jag är delägare i.

Rosita född 2007 som kom till mig av en ren slump i somras. Första gången jag såg henne blev jag helt förälskad och var fast besluten att försöka få hem henne. Och lyckades tack vare min goa vän som är uppfödare på ardenner som kände Rositas ägare. Sen hon kom till mig har hon blivit inriden och påbörjad inkörning. Började dra upp stock med henne från skogen men tyvärr gick selen sönder så den har varit på lagning. Nu har vi fått hem den igen.
Rosita är e Julius och u Rutona
Rosita betäcktes med Stormobackans Caron i år och vi hoppas på ett föl nästa år :)

Jag trodde aldrig att jag skulle bli ardenner ägare, men ångrar inte det för en sekund!
1385223_10151910249539857_1691622459_n.jpg
 
Sv: Ni som har ardenner!

Vad trevlig hon är i kroppen, trots att hon är liten. Hon kommer nog bli riktigt snygg! Vem är hon efter?=)
 
Sv: Ni som har ardenner!

Vilken snygg häst!

Jag trodde heller aldrig att jag skulle pyssla med ardenner, men nu är jag fast!
 
Sv: Ni som har ardenner!

Åh, vilken snygging :love:

Tack. Det var faktiskt första anledningen till varför jag ville ha hem henne haha. Sen när hon kom hem visade det sig att hon hade/har ett helt underbart temperament. Lugn, nyfiken, orädd men försiktig samtidigt som det finns lite tut och blås haha. Ja hon är helt underbar:love:
 
Sv: Ni som har ardenner!

Vilken snygg häst!

Jag trodde heller aldrig att jag skulle pyssla med ardenner, men nu är jag fast!

Tack :) Hon är verkligen något extra.
Ja det är något med dem som gör att man fastnar. Jag har ju enbart varit ägare till vbl som jag utbildat och någon som jag ridit in. Och så har man ju då ridit andra ridhästar. Tanken att äga och rida en klumpig och stor ardenner har man ju liksom aldrig haft, alltid varit Nej fy inte en ardenner.
Men så goa dem är!!
Och speciellt Rosita. Kommer alltid fram till en i hagen med öronen framåt och nyfiken blick.
Enda nackdelen med henne är att det går inte lyfta hovarna på henne. Började försöka träna, men insåg att det va totalt lönlöst:down: Gav upp efter över en månad.
 
Sv: Ni som har ardenner!

Kroppen har förändrat sig väldigt mycket nu sedan i höstas. Hoppas hon laddar inför 3-års premieringen och ardennerriksen i Bollerup ;) Ställer ni ut era pållar?

Hon är efter Expo De Feulen.
 
Sv: Ni som har ardenner!

Såhär såg hon ut i början på augusti i somras i samband med en utställning i Uddevalla :) Denna gång fick hon 38 poäng med lovord för framtiden:)

1119849_10151799677505692_757019936_o.jpg


(min sambo som visar)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har ardenner!

Här är vår ardennervalack Mulle :) Han heter i passet Maxim och är efter hingsten Max.

Här ställer vi ut honom på Elmia i samband med ardennerriksutställningen i somras.

1094674_10151840435730692_726841010_o.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har ardenner!

Vad är det för sadel som du använder här? Är inne i sadeldjungeln just nu till valacken!
 
Sv: Ni som har ardenner!

Enda nackdelen med henne är att det går inte lyfta hovarna på henne. Började försöka träna, men insåg att det va totalt lönlöst:down: Gav upp efter över en månad.

Bägge killarna i mitt stall har jobbigt med hovarna, måste ju vara deras tyngd eller nåt. Eller är de bara envisa.. Men hur verkar du henne? Verkstol eller?
 
Sv: Ni som har ardenner!

Jag ställer inte ut Lukas, hans ägare har typ haft honom som skogsmulle, först nu vi börjat rida honom ordentligt sas.
Så nån utställning lär vi nog inte komma på, däremot börjar det planeras för inkörning. :) Alltid nåt!;)

Ska jag vara ärlig så har jag ingen aning om vad det är för sadel. En vid allroundsadel.. Ägaren hade heller ingen aning. Ska se nästa gång om jag kan utläsa något på själva sadeln. Kanske ta en bild på den om du vill?

Annars så tror jag det är rätt vanligt med bomlösa sadlar. Beror nästan på vad du vill ha hästen till också ju. Men jag hoppas du hittar! Sjukt svårt att hitta utrustning överlag tycker jag. =/ /Ledsen Agaton_Sax som är tokig i träns och grimmor....
 
Sv: Ni som har ardenner!

Vi har ett ardennersto, Bonanza e: Expo de Feulen u: Bonita
född 2009, jag fick henne i mellanskilland när jag gjorde lite andra hästaffärer. Gav henne till min man i bröllopspresent. Underbart snäll dag trots att hon är stor, ca 170 cm i mkh.
Utställd som 2 åring med 38 poäng.
Var iår med på hubertusjakt.
Iår även betäckt med Akvavit så väntar föl nästa år.

Vi hade bomlös till henne men trivdes inte i den, hitta en begagnad pfiff allround xx-vid i bom som passar bra tror dock inte hon kan ha den när hon är längre gången i dräktigheten, då blir det barbacka =)

Photo_90679_1467133.JPG

2 år

Photo_90679_1476192.JPG

2 år

Photo_90679_1548366.JPG

4 år
 
Sv: Ni som har ardenner!

Bägge killarna i mitt stall har jobbigt med hovarna, måste ju vara deras tyngd eller nåt. Eller är de bara envisa.. Men hur verkar du henne? Verkstol eller?

Ja något är det. För så fort hon lyfter på benet så slänger hon benet fram och tillbaka. Man har ju ingen chans att hålla kvar benet:p
Än så länge har jag inte behövt verka henne. Men när det väl bli dags så hjälper min vän mig. Hon har lite kontakter på hovslagare som verka/skor ardenner och dem är oftast ardenner ägare med verkar det som :p Och då slår vi oss ihop, så när hon ska verka sina ardenner så tar vi min med :)
 
Sv: Ni som har ardenner!

Fin pålle! Roligt med en halvsyster till vår Jonna:) Jag trodde faktiskt inte att expo gav annat än "vanlig" brun färg så det var roligt att få se en som faktiskt var ljusbrun:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp