Ni som har bara två hästar i stallet..

Liselott76

Trådstartare
..hur gör ni när ni ska träna den ena? Eller om man ska åka på tävling med den den ena vilket ju ofta innebär att man bli borta större delen av dagen..
Nu är min ena bara 1,5 år så han kanske blir bättre med åren, men min 16-åriga valack är nästan värst..Blir halvt galen om han blir ensam..
Nån som har tips??
 
Jag hade bara 2 stycken hemma förut och den som blev kvar när jag skulle rida sprang som en galning i hagen. Jag löste det ganska enkelt, jag tog hem min ponny så nu är dom 3. :banana: :banana:
 
Träning och åter träning. Enligt min åsikt så SKA en häst klra sig själv utan att srpänga staketen när den blir lämnad kvar.

Att den kvarlämnade springer runt och skriker tycker jag inte gör ett dugg, det blir bra konditionsträning. Man får helt enkelt ha tålamod och träna varje dag, först en kort stund som blir längre och längre, låta en häst vara kvar i hagen medan man tar in den andra och tränar, gå kortare sträckor från hagen medan en är kvar i hagen, håller den sig kvar innaför staketet så länge de ser den andra hästen så lugnar de snart ner sig när man är utom synhåll.

Det är ofta vi själva som förstorar upp det hela genom att inte våga prova oss fram. Det handlar mkt. om trygghet, den kvarlämnade hästen måste lära sig förstå att den andra hästen alltid kommer tillbaks.

Vill man inte träna hästen till att klara att vara själv så får man helt enkelt ta den lätta varianten och köpa en tredje. Men då kan ju en bli utmobbad och så måste man köpa en fjärde o.s.v.

MVH/
 
jag lär mina hästar att kunna vara ensamma utan att bryta ihop redan som föl och det har gjort dom mkt lugna och själv ständiga,den ena får vara kvar i hagen hemma, medans den andra tränas el tävlas
 
Precis min tanke, även om jag tar en tredje häst till stallet så kanske det inte löser problemen.. Då kanske någon blir mobbad..
Får sluta vara blödig helt enkelt..Idag rider jag ut en kortis och har kvar unghästen i hagen.. det kanske går jättebra.. Hoppas jag..
Tack så länge för svaren!
 
Hej!
Jag har två hästar, som jag tävlar i distans och då blir det ju ofta så att jag är borta 2 dygn med den ena hästen. de är mkt bundna vid varandra och jag övar inte så mkt med att lämna dem ensamma i hagen osv, dels pga av tidsbristen att hinna med allt. Jag gjorde så i somras att jag lät den ena hästen vara kvar i stallet när jag åkte och så bad jag en granne släppa ut hästen efter någon timme när jag åkt. Det gick mycket bättre än att ta ur den ena hästen ur hagen och sedan åka. Stoet var mkt oroligt första gången hon var ensam, men redan andra gången gick det bättre. Hon lärde sig att hennes kompis kom tillbaka. Det är ju alltid bra om någon kan ha lite översikt på hästen som är själv och i värsta fall kan ta in den om den blir för orolig. Första gången jag var borta så var min mamma i närheten, satt och stickade och fikade osv. Men det räckte som sällskap för att hålla hästen lugn. Lycka till!
 
jag tar in den andra hästen så att den slipper vara själv ute (jag tränar när det är mörkt ute) och när den ena hästen får vara inne så är det lugnt ;)
 
Jag tycker också det är bättre att lämna hästen i boxen om man åker bort med den andra. Inte minst för skaderisken. Vill inte ha en häst som helt okontrollerat galopperar omkring i hagen och kanske tom hoppar över.
Själv har jag dessutom skaffat två små dvärggetter så att det aldrig blir helt tomt.
 
De små liven vänjer sig med tiden. Det brukar avta med tiden när de inser att den andra hästen faktiskt kommer tillbaka gång efter annan. Se det som att man då motionerar två hästar på samma gång om den ensamma far runt. :D
Jag tycker inte att man skall ha hästar ensamma i vanliga fall, men att en häst blir ensam under en dag eller några dygn ser jag inte som en fara. De har ju svårt att vila när de är ensamma då de känner att de ensamma måste vakta för alla faror. Är de fler kan de turas om att hålla vakt och vila. Men några dygn är ingen större fara anser jag, de kan ta igen vilan sedan.
 
Jag lämnar den ena kvar i hagen, de får springa bäst de vill. Första tiden kanske de springer hela tiden man är borta med den andra men sedan lugnar de sig. Är man orolig över att de ska slå benen av sig är det bara att blunda :D Eller om det är man själva som är ute med andra hästen så rider man så långt att man inte hör den som är kvar hemma.

Varmblodet hade hemskt svårt i början för att vara själv, det tog nog nästan ett år innan hon kunde slappna av ordentligt. Nu kan hon beta el äta hö. Förut så sprang hon el gick runt runt. Det är nästan så att jag tycker att det är bäst att första gångerna lämna dem ganska länge, de orkar inte springa hur länge som helst så till sist måste de lugna sig.

Nåt jag inte gillar är att lämna dem inne. Tycker att de blir mer oroliga av det än av att vara ute.
 
Hmmm.... :confused:
Min "gamling", 21 år, hoppar lugnt men bestämt ur hagen om han blir lämnad själv - även fast det står hästar i hagen bredvid! :crazy:
Mot slutet av sommaren kan han även hoppa ut och provsmaka det grönare gräset på andra sidan staketet
- kan lova att hagkompisarna får ögon stora som pingisbollar :D
Som tur är så är han en snäll häst :love: och låter bara matte få hjärtinfarkt en gång om året....
 
Tränar.. Den ena kan vara kvar i hagen när jag hämtar eller rider den andra. Hon kan dock inte vara ensam i stallet.
Den andra är lugn ensam i stallet. Skall jag bort en längre stund får någon släppa ut henne en stund efter att vi åkt. Bästa sättet är nog att inte undvika problemet utan att träna situationen ofta.
 
Tack för alla svar! Igår red jag ut en kortis, ca en halvtimme med den äldre hästen, och det var inga som helst problem!! Lite gnägg när vi gick ifrån stallplanen & lite gnägg när vi kom tillbaka, jag tror faktist att lillen lär sej :)
Gamlingen blir det väl väre med när tiden kommer för att han ska var ensam.. men, den dagen den sorgen..just nu är jag bara jätteglad för att lillen verkar vara en smart & lättlärd häst!
Har funderat på att skaffa en kanin (storlek större) som sällskap.. nån som har det till sina hästar..? Getter lät ju skojigt men jag har en känsla av att det är mer jobb med dom än en kanin..
 
Getter är lättskötta såvida man inte är en trädgårdsentusiast ;) Ett annat tips är att ibland ta med unghästen som handhäst!
 
Ska jag rida eller tärna eller likn så lämnar jag den andra i hagen, är det sent på kv så står den som är kvar hemma inne.
Gör ingen stor affär av det
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 606
Senast: alicegard
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp