Ni som har Butet-sadlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Seize the Day
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 546
S

Seize the Day

Jag har fått förmånen att prova en alldeles ny butet, men nu undrar jag om det är vanligt att de färgar av sig mycket. Både schabraket och ridbyxorna blev alldeles bruna efter provritten. (Det regnade inte). Vad har ni för erfarenhet av detta? Ska sadeln smörjas med någonting eller inte alls, minskar färgningen efter ett tag eller är det något fel på denna sadel? Inte så kul att åka på tävling och behöva slänga både schabrak och ridbyxor efteråt.

Sv: Ni som har Butet-sadlar!

Jag har alltid ridit i Butet och jag har aldrig behövt slänga ridbrallor lr schabrak för dom har färgat av sig....

De flesta sadlar färgar av sig i början... men iofs inte så ofta om man inte varit blöt eller svettig....

Jo precis är man blöt m.m...men inte så att man behöver slänga saker...iad jag har inte vart med om det:)

Prova att putsa av den då brukar överflödig färg följa med och minimerar risken för avfärgning. Jag gör alltid det med nytt läder och ingenting har färgat av sig för mig.

De färgar av sig mycket i början, men jag tycker att det lugnar ner sig lite efterhand, om man putsar med bara vanligt sadeltvål, men så fort man fettat så färgar de lika mycket igen.

Mina vita ridbyxor har ej blivit helt vita igen, men det är ju inte så att man inte kan använda dem.

Min färgar fortfarande lite efter 8 år.... Fick dock tips att smörja med paraffinolja för att minska avfärgningen, använde detta flitigt när sadeln var ny.

Har dock ingen aning om hur den varit om jag inte gjort det.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
337
Utrustning Jag har precis köpt en ny brun sadel och undrar om någon har något tips vad man kan smörja med för att undvika att den mörknar så... 2
Svar
26
· Visningar
4 465
Senast: super
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en ny sadel efter sommaren och vet inte vilken jag vill ha. Ingen aning alls egentligen... Jag vet i alla fall...
Svar
6
· Visningar
1 740
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 454
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31