Bukefalos 28 år!

Ni som har hundar som är opererade för höftledsdysplasi

Dobby

Trådstartare
Jag har en welsh corgi pembroke som är drygt 1,5 år. I somras upptäcktes att han hade löftledsdysplasi och i juli opererades han. Operationen innebar att man kapar höftkulan, alltså ingen höftledsprotes, då detta är den operationsmetod som används i Uppsala.

Rehabiliteringen gick som på räls till att börja med. Vi gick på vattentrask 2 gånger per vecka, efter ett tag minskades det till 1 gång/vecka. Tog längre och längre promenader och fick även börja trava korta bitar i början av oktober. Sedan började det plötsligt gå utför. Han hade svårare att hitta gångrytmen, hoppade oftare på tre ben. På vattentrasket tyckte man också att han gick sämre och rekommenderade en ny tid hos ortopeden. Vi ska dit om en vecka drygt.

Nu verkar han helt ha tappat känslan för hur man använder alla 4 ben. Om vi går i mycket långsam takt på plant underlag kommer han in i takten efter en stund, men nu sedan snön kom klarar han inte av det alls. Det är ett evigt hoppande på tre ben när vi går ut, och ut måste vi ju så han får göra det som behövs. Kan tillägga att vi byggt en ramp upp till dörren eftersom han inte får gå i trappor, så det kan det i alla fall inte bero på.

Hur har era hundars rehab fungerat? Har ni också fått bakslag, och har det sedan gått framåt igen? Jag vet att veterinären kan ge mer info när vi väl träffar honom, men som det känns just nu hoppas jag på solskenshistorier om hur bra det gått för era hundar. Vill ju min lilla kille allt gott, men just nu känns allt rätt hopplöst. Det är ju en ung hund som vill springa och leka, inte gå promenader i snigelfart.
 
Jag har absolut ingen erfarenhet inom ämnet men vill skicka ett lycka till från en corgi-ägare till en annan. Det låter som en väldigt tråkig situation.

Hur "hittade" ni HD'n? Antar att han måste uppvisat en ordentlig hälta?
 
Ja, han började halta så smått i våras och efter att han gått ett race med sin goldenkompis blev han ordentligt halt. Vi åkte in till djursjukhuset som inte visste vad felet var men bad oss boka en tid hos en ortoped. Sagt och gjort, vi fick en tid och han blev grundligt undersökt. Det hela mynnade ut i att veterinären sa att han hade en muskelskada, att hon först tänkt rekommendera höftledsoperation, men att det skulle vara att lura oss på pengar. Så vi åkte hem och tog stillsamma koppelpromenader och hältan försvann så måningom. Under semestern på Gotland kom den tillbaks, så vi åkte in till Visby där de genast röntgade, och visst var det höftledsdysplasi, grad D.

Så tråkigt alltihopa, nu använder han bara sitt bakben som stöd men mest hoppar han på tre ben. Vi får se vad ortopeden säger i nästa vecka, håll tummarna!
 
Ja, han började halta så smått i våras och efter att han gått ett race med sin goldenkompis blev han ordentligt halt. Vi åkte in till djursjukhuset som inte visste vad felet var men bad oss boka en tid hos en ortoped. Sagt och gjort, vi fick en tid och han blev grundligt undersökt. Det hela mynnade ut i att veterinären sa att han hade en muskelskada, att hon först tänkt rekommendera höftledsoperation, men att det skulle vara att lura oss på pengar. Så vi åkte hem och tog stillsamma koppelpromenader och hältan försvann så måningom. Under semestern på Gotland kom den tillbaks, så vi åkte in till Visby där de genast röntgade, och visst var det höftledsdysplasi, grad D.

Så tråkigt alltihopa, nu använder han bara sitt bakben som stöd men mest hoppar han på tre ben. Vi får se vad ortopeden säger i nästa vecka, håll tummarna!

Håller tummarna! Vet en cardigan med grad E, han har dock inte problem av höfterna, däremot även ED grad 2 med hälta. :( Inte roligt!
 
Tänk så bra livet kan vara ibland :). Vi fick ju en tid hos ortoped med Dobby och veterinären kände och klämde och drog i hans ben, och en röntgen av höften hann vi också med. Dagen efter kunde hunden plötsligt använda sitt högerben igen! En vecka senare ringde vet och meddelade att det möjligen fanns någon liten pigg på benet vid operationsstället och att det eventuellt skulle kunna hjälpa med en operation. Alternativet var ändrad sjukgymnastik. Det var så lätt att välja :). Vet måste ha fått benet i läge igen på något vis vid undersökningen, för plötsligt går det så fort framåt. Promenader på en timma - inga problem. Trav - lätt!

Åh vad det är skönt när saker och ting löser sig utan hjälp av kniven.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 288
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 245
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp