Sv: Ni som har inackoderingar!
Som jag förstår det när jag läser ditt inlägg menar du att du vill ha 4 inack + dina egna hästar =alltså fem hästar eller fler, så då behövs ju sedvanlig förprövning. Du behöver ju inte ansöka om F-skatt men samtidigt ser jag inte varför man inte skulle driva detta som ett företag, du gör det väl inte enbart för att det är kul utan hoppas väl på att tjäna en slant också? Finns för och nackdelar med både privat alternativ och som företag.
Men det måste du kanske bestämma först, för det lägger liksom grunden till det andra, ex. tillstånd (har du det som företag så förutsätter dom som jag förstått det att du söker tillstånd för att hålla hästar i den omfattningen men det skrev du ju att du hade koll på).
När det gäller försäkringar så kan det vara bra att ha en ansvarförsäkring om du hamnar i tvist, samt se till att gård, stall och byggnader är rätt försäkrade. Men försäkring är inget måste vare sig om du driver det privat eller som företag, men det är ju bra att ha. Driver du det privat så gäller redan din befintliga hemförsäkring(ansvarsdel och rättshjälp finns då i hemförs) driver du det som företag gäller ej hemförsäkringen och då måste man komplettera med en ansvarsförs och annat man har behov av.
Mitt förslag är att registrera dig som enskild firma och momsreg. dig. , skaffa en bra konsult eller revisor som hjälper dig med all pappershantering (skatter, deklaration, m m ) och ring ett försäkringsbolag när det gäller försäkringar. Dom kan ge dig bra tips på vad du behöver.
Jag har nyss varit i samma sits som dig, och jag tog beslutet att det bästa är att driva mitt som firma, och sedan har allt rullat på. Det blir lite krångligt ibland men en bra konsult är en värdefull investering för framtiden.
Se till att du får ordnat alla tillstånd som behövs och lycka till sen.
/The valley