Ni som har köpt "fånghästar".....

break_a_leg

Trådstartare
Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Hur mycket påverkades priset av att hästen haft fång? Blev hästen mycket billigare?

Bara nyfiken på hur mkt det påverkar ev försäljningspris....
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

inte för att vara elak.. men jag skulle aldrig köpa en fånghäst... har haft en...å det va inte kul!!!
och jag skulle inte heller sälja en... slakta hellre.. bes :(para hästen lidandet å ägaren alla bekymmer...
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Jag har inte tänkt köpa någon mer häst för tillfället, så egentligen är min fråga rent hypotetisk....

Men jag vet att det finns ett par här inne som har köpt hästar som haft fång, kommer dock inte ihåg vilka.
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Jag har köpt 2 ston som haft fång men inga rotationer. jag betalade ett normalpris för denna ras och på kvaliten som 4 åring gick hon igen med 10-10 i vet och jag blev erbjuden 70 000 för henne av en åskådare. Har nu haft henne i 3 år och hon har inte haft mer fångtendenser. Mina ston har haft fång pga betet och hos mig så ser jag till att ha dem på ett bete som passar dem. Det andra stoet hade fång som 6 åring och är nu 13 utan återfall. De flesta ponnyraser har lätt att få fång. Har man det i bakhuvudet så undviks många fånganfall. Säljer jag mina ston idag så drar jag inte ner priset pga fång och jag får ut priset på dem.
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Jag köpte en fånghäst men fick inte reda på det förrän första gången hovslagaren kom ut. Det påverkade således inte priset. Men jag har å andra sidan inte heller haft några problem med det annat än att jag betar honom ganska mycket på våren.

/Jane
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Min häst var inte dyr. Men det var nog en kombination av liten häst, ponnykorsning, inte igång, fång mm. De hade tänkt 30 000 kr från början, men pga bl.a fång skrev de 25 i annonsen. Pga en liten anmärkning vid vet.bestiktningen fick jag honom för 20 000 kr.

Men jag hävdar också bestämt att det beror på anledningen. Vissa hästar får ju fång av att bara titta på ett grässtrå. Min kom ju lös i stallet och åt alldeles för mycket krafftfoder. Han gick på bete innan den händelsen och kan fortfarande gå på bete.
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Rent hypotetiskt:
Som fånghästägare skulle jag aldrig sälja, tyvärr måste jag erkänna att jag skulle hellre avliva
:(
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Har inte köpt någon häst med fång men varit på väg...
Själv skulle jag inte köpa en häst med fång till samma pris som en häst som aldrig haft problem, dels kan jag tänka mig att försökringsbolagen inte försäkrar helt utan reservationer (?) och dels så skulle jag hellre köpa en häst helt utan problem om jag får den för samma pengar.

Ovh visst är fång ett relativt vanligt problem, som kan drabba många hästar/ponnier, men en häst som redan haft fång har ju helt klart visat en predisposition för denna sjukdom och då är ju läget sämre.
mvh Maria
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Tar man över den förra ägarens försäkring blir det inga reservationer.
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Jag har nyförsäkrat mina ston utan reservationer för inköps summan. Inga problem alls!
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Det var också min första tanke...
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Jadå, det nämnde jag vid överföringen från ena bolaget till det andra. har dessutom haft försäkringskvinnan ute och inspekterat hästarna. (Inte för att det syns men ändå!)
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

En liten ändring bara. De har HAFT fång som nu är läkt! De hade det inte när de försäkrades i det nya bolaget utan det var flera år sedan. Bolaget ville veta om de fått rotationer och om de haft det flera ggr.
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Låter som en rätt inskränkt inställning i mina öron..

Min valack fick ett kraftigt fånganfall förra vintern..och efter lång behandling och boxvila blev han i slutet på förra året friskförklarad...och hovebenet hade då återfått sitt ursprungliga läge...d v s rotationen fanns inte längre.

Idag är han i full gång...och anledningen till fånganfallet var med största sannolikhet överbelastning p g a en otäck hovböld sammantaget med det då frusna lite knöggliga underlaget...

Menar Du att han hellre skulle avlivas....än säljas????

Han är min ögonsten..och bättre häst lär jag aldrig hitta...så han kommer aldrig att bli till salu...men rent principiellt???
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Jag köpte min häst billigare för att hon hade haft 2 fånganfall. Försäkringsbolaget hade aldrig varit inkopplad och visste därför inte om fången.

Hon är försäkrad för ett högre belopp än det jag köpte henne för och jag har inte haft problem med återfall på 1 1/2 år innan ett missöde inträffade och en annan i stallet klantade sig så hon fick ett litet återfall. Det hade nog kunnat vara värre om hon inte var dräktig..
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Med hur många tusen förändras priset ungefär? Det lär väl inte vara 5-siffrigt?
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Det är nog väldigt svårt att svara på, en häst som fått upprepade fånganfall och inte har någon särskilld talang är nog knappast värd många tusenlappar medan en som hållt sig symptomfri i flera år utan drastiska åtgärder och har visat framfötterna på tävlingsbanan kanske bara påverkas marginellt när det gäller priset.
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

I mitt fall så drogs ungefär 7000 av på priset. Jag hade haft hästen på foder innan och jag ansåg inte att jag tog mig vatten över huvudet. Det viktigaste tror jag är att man läst på ordentligt innan och också har hjälp till hands OM hästen får ett anfall.
 
Re: Ni som har köpt \"fånghästar\".....

Även om man fått ut ersättning till "fångproblemen"? Eller ersätts inte fångrelaterade utgifter?
mvh Maria
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 162
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 398
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 669
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp