Trögt att sälja häst nu?

Som säljare av hästar inom en relativt billig ras, så blir det kanske lite dumt att sänka priset: från 25.000 till 20.000 t.ex.

Alltså om en bra köpare hör av sig, som kan förvalta hästen, så accepterar jag "prutning", men samtidigt så vill jag inte riktigt sänka priset, eftersom det faktiskt påverkar alla andra säljare inom rasen, när det totalt sett handlar om att det kanske finns ett tiotal hästar inom ålders- och utbildningskategorin till salu.

Så de retoriska frågorna är ungefär så här:

Blir hästarna alls sålda om jag sänker priset?

Kommer sänkt pris innebära att köpare som inte förmår hantera unghäst köper?

"Sänker" jag värdet på rasen genom att sänka priset?
 
Som säljare av hästar inom en relativt billig ras, så blir det kanske lite dumt att sänka priset: från 25.000 till 20.000 t.ex.

Alltså om en bra köpare hör av sig, som kan förvalta hästen, så accepterar jag "prutning", men samtidigt så vill jag inte riktigt sänka priset, eftersom det faktiskt påverkar alla andra säljare inom rasen, när det totalt sett handlar om att det kanske finns ett tiotal hästar inom ålders- och utbildningskategorin till salu.

Så de retoriska frågorna är ungefär så här:

Blir hästarna alls sålda om jag sänker priset?

Kommer sänkt pris innebära att köpare som inte förmår hantera unghäst köper?

"Sänker" jag värdet på rasen genom att sänka priset?

Väldigt intressanta frågor du tar upp tycker jag! Jag tror inte heller alltid att sänkt pris är rätt väg att gå, iaf inte om det rör sig om redan "billiga" hästar. Risken att någon impulsköper nånting den annars inte skulle ha satsat på lär väl öka då tänker jag. Och i slutändan vill väl alla säljare, uppfödare eller ej, att deras hästar ska hitta ett bra, passande hem.

Varmblodstravarna fick ju ett litet uppsving där under pandemin när det var hästbrist och såg att många som annonserade ut dom som ridhästar la ut dom för mellan 20-40tkr. Nu är dom flesta nere på några tusenlappar igen...
 
Jag försökte sälja en swb (unghäst, för ung för att vara inriden) och kunde tänka mig under 50, till och med 30. Inga svar. Försökte sälja hans mamma, under 10. Inga svar. Försökte skänka bort mamman, inga svar. Låna ut henne, inga svar.
Så nu är de inte på marknaden längre och skulle det verkligen köra ihop sig så kommer jag att ta bort de istället.
Tror det är få som vågar köpa en SWB-unghäst för 30k (utan att veta mer än du skrivit). Man utgår troligen från att det är ngt fel på den.
 
Tror det är få som vågar köpa en SWB-unghäst för 30k (utan att veta mer än du skrivit). Man utgår troligen från att det är ngt fel på den.
En kompis hade samma problem när de skulle sälja sitt hus. Spekulanter trodde det var någon dold hake eftersom priset var (förhållandevis) lågt jämfört med storlek och område.
 
Tror det är få som vågar köpa en SWB-unghäst för 30k (utan att veta mer än du skrivit). Man utgår troligen från att det är ngt fel på den.
Men hur blir man av med dem alls då? Det kanske är kört just nu? Bekanta försöker sälja välstammad ettåring och började nog på runt 70’. Gick ner till 40’. Nu ligger annonsen utan pris men hästen är kvar. Antar att intresset måste vara lika med noll.
Men det kanske är så att man inte köper alls, oavsett pris. 🤔
 
Men hur blir man av med dem alls då? Det kanske är kört just nu? Bekanta försöker sälja välstammad ettåring och började nog på runt 70’. Gick ner till 40’. Nu ligger annonsen utan pris men hästen är kvar. Antar att intresset måste vara lika med noll.
Men det kanske är så att man inte köper alls, oavsett pris. 🤔
Jag har kallt räknat med att behöva behålla min åring tills han är tre och inriden. Samtidigt som jag i bakhuvudet inser att det ekonomiskaste vore att skicka honom till slakt. Då förlorar jag minst pengar. Tyvärr så har jag inte riktigt hjärta till att göra det.
 
Jag förstår att folk tvekar, jag tycker det har varit ett problem fodermässigt sedan 2018 när priserna steg med 100% i mitt fall och sedan har fortsatt stiga. Jag är orolig hela tiden att det inte ska finnas foder till vettiga priser och om jag behöver ta bort mina i år så blir det nog inga fler hästar.

Stressen över kostnaderna och klimatförändringarna tar bort det roliga. Jag hade inte ens bete förra året utan fick stödfodra hela sommaren och det var inte enkelt att hitta något när allt först torkade bort och det sedan regnade, jämfört med att jag tidigare fick passa så de inte blev för tjocka.
 
I mitt län ser marknaden väldigt annorlunda ut än den brukar, finns fina ridhästar av vanligtvis dyra raser ute för 25k eller fodervärd.

De enda som verkar hålla i pris är "toppskiktet" av SWB, fast dom kanske har gått ner dom med, bara att jag har för dålig koll.
 
Jag förstår att folk tvekar, jag tycker det har varit ett problem fodermässigt sedan 2018 när priserna steg med 100% i mitt fall och sedan har fortsatt stiga. Jag är orolig hela tiden att det inte ska finnas foder till vettiga priser och om jag behöver ta bort mina i år så blir det nog inga fler hästar.

Stressen över kostnaderna och klimatförändringarna tar bort det roliga. Jag hade inte ens bete förra året utan fick stödfodra hela sommaren och det var inte enkelt att hitta något när allt först torkade bort och det sedan regnade, jämfört med att jag tidigare fick passa så de inte blev för tjocka.
Ja jag tror att alla har förståelse för att det inte är rätt läge för att köpa på sig hästar. Framförallt som i mitt fall, en åring. Vad ska man med en åring till nu?? När man kan köpa en färdig häst för samma summa.

Nej, absolut ingen känga till folk för min del iaf. Bara sorg över min egen plånbok. Jag blir arbetslös om några månader.
 
Men hur blir man av med dem alls då? Det kanske är kört just nu? Bekanta försöker sälja välstammad ettåring och började nog på runt 70’. Gick ner till 40’. Nu ligger annonsen utan pris men hästen är kvar. Antar att intresset måste vara lika med noll.
Men det kanske är
Men hur blir man av med dem alls då? Det kanske är kört just nu? Bekanta försöker sälja välstammad ettåring och började nog på runt 70’. Gick ner till 40’. Nu ligger annonsen utan pris men hästen är kvar. Antar att intresset måste vara lika med noll.
Men det kanske är så att man inte köper alls, oavsett pris.
Haha nu är inte jag å buke vänner 😂

Ja, lite grann tror jag att nu kan man behöva vara beredd på att bygga lager. Själv har jag fått flera förfrågningar den senaste tiden på hästar till salu så det känns som att det händer lite bara det blir vår men kanske inte tillräckligt mycket för tillräckligt många.
 
Jag förstår att folk tvekar, jag tycker det har varit ett problem fodermässigt sedan 2018 när priserna steg med 100% i mitt fall och sedan har fortsatt stiga. Jag är orolig hela tiden att det inte ska finnas foder till vettiga priser och om jag behöver ta bort mina i år så blir det nog inga fler hästar.

Stressen över kostnaderna och klimatförändringarna tar bort det roliga. Jag hade inte ens bete förra året utan fick stödfodra hela sommaren och det var inte enkelt att hitta något när allt först torkade bort och det sedan regnade, jämfört med att jag tidigare fick passa så de inte blev för tjocka.

Jag håller helt med, jag har fortfarande lite marginal för att kunna tänja ett hack till på gränsen för "vettiga priser" - men stressen och oron att försöka bygga upp små lager med foder och grubbla på när det bara inte går att få tag på grovfoder för hela vintern, eller få betet att räcka? Den påverkar jättemycket, och då står jag med två stora fyraåringar som jag inte tänker sälja utan hoppas ordna foder till 20 år framåt ungefär. Men skulle jag idag stått i valet skaffa häst eller inte - då kunde det mycket väl ha blivit inte.
 
Jag håller helt med, jag har fortfarande lite marginal för att kunna tänja ett hack till på gränsen för "vettiga priser" - men stressen och oron att försöka bygga upp små lager med foder och grubbla på när det bara inte går att få tag på grovfoder för hela vintern, eller få betet att räcka? Den påverkar jättemycket, och då står jag med två stora fyraåringar som jag inte tänker sälja utan hoppas ordna foder till 20 år framåt ungefär. Men skulle jag idag stått i valet skaffa häst eller inte - då kunde det mycket väl ha blivit inte.
Usch, ja. Det är inte kul med häst längre :( . Jag håller med. Grovfoder, spån...allt är det brist på och allt kostar hur mycket som helst. Jag har ett par gamla pensionärer som bara går i hage och har det bra. Behöver inte hyra in mig någonstans utan har hästarna hemma. Men ÄNDÅ flyger det iväg tusenlappar varje månad nu, trots att jag inget gör med mina hästar.
 
Usch, ja. Det är inte kul med häst längre :( . Jag håller med. Grovfoder, spån...allt är det brist på och allt kostar hur mycket som helst. Jag har ett par gamla pensionärer som bara går i hage och har det bra. Behöver inte hyra in mig någonstans utan har hästarna hemma. Men ÄNDÅ flyger det iväg tusenlappar varje månad nu, trots att jag inget gör med mina hästar.
Förra året när jag hade stallhyra på 200 kr/månad lyckades hästen ändå kosta 10 000/månad. Men då låg ju soppan på typ 28 kr/liter, och hon var svårfödd och åt mängder med kraftfoder.

Hoppas att åringen ska ta efter sin mor och vara lättfödd :nailbiting:
 
Har precis sålt min dponny och fick ut begärt pris, såld direkt till första som provred. Kanske var det lite billigt. Kanske lagom.

Men jag är ju sugen på att köpa en unghäst, och är ju väldigt glad om priset är fördelaktigt för mig 😁
 
Har precis sålt min dponny och fick ut begärt pris, såld direkt till första som provred. Kanske var det lite billigt. Kanske lagom.

Men jag är ju sugen på att köpa en unghäst, och är ju väldigt glad om priset är fördelaktigt för mig 😁
Då får man ju gratulera! En såld häst är bättre än en som man vill sälja och som bara kostar pengar i väntan på rätt köpare.

Vad gäller unghästar så lär du kunna välja och vraka. Skulle tro att du har hundratals att fundera på!
 
Har precis sålt min dponny och fick ut begärt pris, såld direkt till första som provred. Kanske var det lite billigt. Kanske lagom.

Men jag är ju sugen på att köpa en unghäst, och är ju väldigt glad om priset är fördelaktigt för mig 😁
Grattis! Förstår dock varför för din ponny är riktigt fin.
 
Då får man ju gratulera! En såld häst är bättre än en som man vill sälja och som bara kostar pengar i väntan på rätt köpare.

Vad gäller unghästar så lär du kunna välja och vraka. Skulle tro att du har hundratals att fundera på!
Jag behövde inte sälja snabbt som tur var. Och beslutet att sälja satt långt in, hon hade kunnat få vara kvar. En hjärtehäst❤️

Jag funderar på att lägga ut en sökesannons för jag misstänker att många struntar i att annonsera..
ja det är ju ingen brådska, ska landa lite först.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet. Men kvalité...
2
Svar
24
· Visningar
3 885
Senast: palle
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 717
Senast: fridshem
·
Ekonomi & Juridik Vet inte var jag ska lägga tråden så det fick bli här. Bakgrund: Syrran bad mig om hjälp med att rida till hennes ponny som blivit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
22 993
Hästmänniskan Vi är i hästköpartagen och som vanligt är det svårt. Förut vimlade det av intressanta objekt och nu, när det väl är dags att börja...
2
Svar
27
· Visningar
3 772
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp