Ni som har lättfödda hästar..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare foraenirotippex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 8 075
Sv: Ni som har lättfödda hästar..

Här är det:

Svenskodlade proteinfoder - för att undvika soja(bönsodling) som är ett stort miljöproblem i Sydamerika - kan vi använda linfrökaka och rapskaka.

Rapskaka eller rapsexpeller är en restprodukt från pressning eller extraktion av rapsolja från rapsfrön. Enligt studier är kakan lika bra som soja till växande unghästar. raps innehåller ungefär 285 g smrp per kg ts.

Förutom linfrökaka/linfröpellets som blir till när man pressar linfrö 8innehåller ca 250 g smrp per kg ts) kan vi också använda:

foderjäst 440 g smrp per kg ts, vetegroddar 12,7 MJ 220 smrp, vetekli 100 g per kg ts, ärtor 200 g smrp kg ts (måste krossas elelr stöpas), potatisprotein (inga uppgifter).

Detta kommer från agronom Cecilia Müller.

Linfrökakan har också bra effekt på en lättfödd häst då de essensiella fetterna i den motverkar fång enligt någon undersökning (samt eksem)

Vad fodrar ni med? :-)

Kottar...

Nej så illa är det inte, även om det ibland känns så. Jag tror också att ponny skulle klara sig utmärkt på kottar och lite blåbärsris. Men hon vill inte ha kottar alls?

Nu får hon 1 kg hö morgon och kväll istället och går i en hage med lite grenar och kvistar att gnaga på så magen hålls igång.

potatisprotein (inga uppgifter).

Detta kommer från agronom Cecilia Müller.

Haken med de du nämnde är att de för lättfödda hästar hamnar väl högt i MJ, dvs du får lite för mkt MJ/gr SRP.

POtatisprotein 90% TS, 685 gr SRP/kg foder, 13,1 MJ/kg foder. Om jag inte är för trött blir det per kg TS 761 gr SRP.

Nja, för eksemen ger man olja. Kakan innehåller inte lika mycket omega-3/6 som man vill åt, i och med att det är fettsyror och kakan restprodukten när man pressat ur fettet.
Men det är ett utmärkt foder :)

Linfröolja förbättrar insulinkänsligheten så om man har en IR häst så är det i alla fall teoretiskt möjligt att risken för fång minskar.

har en lättfödd d-ponny som just nu, och alltid äter:

Hö, havrefri Müsli, steel-joint, gurkmeja och lite olja.

Haken med de du nämnde är att de för lättfödda hästar hamnar väl högt i MJ, dvs du får lite för mkt MJ/gr SRP.

POtatisprotein 90% TS, 685 gr SRP/kg foder, 13,1 MJ/kg foder. Om jag inte är för trött blir det per kg TS 761 gr SRP.

Ja, precis. Därför borde vi ju inte ge dem soja eller annat om så inte behövs. Många klarar sej på bra grovfoder och lite betfor att blanda mineral med.

Fast tror ingen med lättfödd häst ger t ex soja 'bara för att'? Men när man saknar protein och har lättfödd så söks det efter så mkt protein som möjligt per MJ. Dvs så man kan täcka proteinglappet med så lite MJ på köpet som möjligt.

Fetthalten i linfrökaka varierar mellan 15-25%.

Linfröolja innehåller drygt 50% omega 3 och en fjärdedel så mycket omega 6, enligt bioeclipsefarmabs hemsida.

Alltså kan man anta att 100 gram linfrökaka innehåller 7,5-12,5 gram omega 3.

Linfrömjöl är i princip fritt från fett.

Fördelningen av aminosyror i linfrö är för de enkelmagade (ex hästar, grisar)inte lika fördelaktig som i rapsfrö eller sojaböna.

(Svensk frötidning 7/2008)

Den jag köper är väldigt oljig så det är mycket fett/olja kvar i den. Man blir oljig om händerna när man tar i den ;-)

Just nu får min två dl betfor att blanda Metacam i, 2,5 kg hö och 1 kg halm + ev. grässtrån han kan hitta i hagen. New Forest, 13 år, ca 145 i mkh. Äckligt lättfödd :crazy: I vintras fick han 3,5 kg hö och 2,5 kg halm + lite lusern.

Mina får hösilage, lite lusern och linfrökaka vid behov enligt analys.
Mycket begränsat bete, enligt padock paradise metoden. Har en bana ytterst i hagen gjord med plaststolpar och flyttar dem en liten liten bit över bete ibland så banan blir bredare efter hand.
Ena hästen är lättfödd och andra är tunn men fånghäst.

Javisst och jag har ju varit i en sådan situation, löste det med linfröolja och lucernhack, lite betfor (1 dl torrt) för att blanda allt i. Fungerade utmärkt, hästen gick ner i vikt som målet var.

Mm, beror ju helt på hur mkt protein man saknar. Som jag har det nu är det bara soja eller 'högre' som löser det utan att addera för mkt MJ.

Mitt arabsto får:

På sommaren: Bete och salt. (Hon får även den sista slurken från sin beteskompis vattensvällda krossade havre och mineral - då får hon den mineral hon behöver.)

På vintern: Hö, salt och kraftfoder d v s Fibergi låg (ca 3 dl morgon och kväll).

Hittills har hon vintertid fått ca 8 - 10 kg hö per dag, men jag ska se om hon funkar på obegränsad tillgång nu i vinter.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 017
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka