Ni som har lättfödda hästar..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare foraenirotippex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 8 075
Sv: Ni som har lättfödda hästar..

På sommaren: Bete, salt och vatten
På vintern: Hö och kraftfoder utifrån vilka värden höet har.

Min är lättfödd, men rids rätt mycket.

Han äter:

4 kg hösilage/dygn (0,5 kg morgon, 3,5 kg kväll ca)
Går i gräshage på dagarna (kl.8-ca 18)
1 kg havre ca
0,5 kg PAVO Explosive

Och så givetvis Rehalyt, e-vitamin, mineraler osv

På denna kost är han i träning i dressyr (LA-nivå). Ökar dock givan rätt mycket när vi är iväg på meeting och han inte går på gräs, då äter han ca 10 kg torrhö om dagen samt dubbla mängden kraftfoder.

KL

Min är mkt lättfödd.

Jag håller hullet genom följande:

bra protein innehåll åt det högre, men sänker MJ. Det är MJ han lätt får överhull av.

silage med modesta värden (dock inte under lägsta "normal" ramen som man genrellt brukar estimera ett standard svenskt grovfoder smrp mässigt)
kompletterar vid behov med soja för att ev. få upp smrp.

mycket lite kraftfoder av varierande sort för att passa grovfoder balansen.
Betfor också i modest giva, som passar grovfodret.

mineraler efter behov enligt resten av foderstaten.
extra salt.

Han rids och tränas fullt ut.

sommartid går han på modest bete halva dygnet och står inne andra delen av dygnet + motioneras. Den här sommaren har varit optimal ur hull synpunkt: det finns gräs att äta då vi har stora hagar som inte överbelastas, men värmen har gjort att gräset gått i blom snabbt samt är torrt och urlakat. så hästarna upplever att de har mkt bete, men det finns inte så mycket näring i det, vilket gör att de kan ha en fullgod betesupplevelse utan att för den skull bli övergödda. Jag kan därmed fodra rätt normalt under halva dygnet eftersom han inte går ute dygnet runt.

Går det att bli av med IR när de väl en gång utvecklat det? eller har jag missförstått dig? Jag har alltid trott att har de en gång väl utvecklat IR så är det permanent? Typ som diabetes hos människor.

Nej, insulinresistans är reversibelt. Men har de en gång fått det är de ofta benägna att få det igen om man inte sköter fodret.
Så har jag förstått det i varje fall. Men det finns de som är mer insatta än jag i ämnet.

Jag har också förstått det som att insulinkänsligheten kommer tillbaka om hästen bantas och även när den motioneras.
Det går inte riktigt att jämföra med diabetes för hästarnas bukspottkörtel kan producera mkt mer insulin än vad vår kan. De lyckas oftast kompensera det dåliga insulinsvaret med mer insulin och om då insulinsvaret blir bättre igen så kan de fungera nästan som vanligt.

Jag vet inte så mkt om vår diabetes (vet mer om min hästs sjukdom än min makes hm...) men har förstått det som vi först är IR och sedan diabetiker medans hästar oftast inte blir diabetiker, det hinner aldrig gå så långt.

Jag hoppas att det funkar så i alla fall och tycker faktiskt att min ponny har ändrat sig ganska mkt.

ursäkta ngt snurrigt svar

Det var intressant och ngt jag inte visste, jag tackar även sthu för svaret.

Vad finns det för svenskproducerade proteinfodermedel som har lika mycket protein som sojan? :)

Det finns tydligen ett fåtal hästar som inte återfår normal insulinkänslighet trots att de är slimmade och motioneras osv. Dvs de har för alltid nedsatt insulinkänslighet.

Varför vet jag inte, det framgår inte, men stött på det från flera källor. Men det torde gälla bara ett extremt fåtal hästar - och rent personligen kan man ju då tycker jag undra om det inte finns något mer, 'värre' underliggande fel som man idag inte kan upptäcka? (Men om säg 10 år kanske man vet varför det där fåtalet hästar aldrig fick normal insulinkänslighet).

Min extremt lättfödda får silage med så lågt MJ jag kan hitta, och så högt protein jag kan hitta. Förra året var kvoten typ 12, vilket ger ett drömläge. Då kan jag nämligen på ett VÄLDIGT litet antal kilo silage täcka proteinbehovet, men utan att ge så mkt MJ. Sen ger jag halm, som förvisso ger mer MJ/kg foder än silaget, men som ger mer TS. Dvs jag kan lägga mig på minimiTS (eller strax under, nöden har ingen lag), hålla MJ hyfsat nere men täcka proteinet utan tillskott.

Ger en gnutta melassfritt lucern blanda mineraler osv i.

Nu under sommaren ger jag annat silage, utan samma höga kvot (kvoten nu är 9), och nu är det betydligt bökigare. Jag ger 50% silage (52% TS) och 50% halm. Men jag saknar en hel massa protein när jag täckt minimiTS. Ursprungligen gav jag melassfri lucern och soja för att täcka glappet, men ena ponnyns mage verkar inte fixa soja, så nu har jag fått trixa med lite andra alt. (Just nu proteinmineral, sen potatisprotein).

Samt jäst, vitamin och mineraler.

Nu på senheten så har jag fallit till föga och ger gurkmeja och linfröolja med, då det ska kunna förbättra insulinkänsligheten. Och linfröet hjälpa eksemet med. Om det gjort/gör ngn skillnad låter jag vara osagt, det har iaf inte gett ngn negativ effekt.

Men i sammandrag så ett grovfoder med så lågt MJ/kg TS jag kan komma, med lågt TS (för att få mer kilon att kunna fördela ut), och så högt protein som möjligt, samt halm.

Det finns tydligen ett fåtal hästar som inte återfår normal insulinkänslighet trots att de är slimmade och motioneras osv. Dvs de har för alltid nedsatt insulinkänslighet.

delvis knapplån

Jag har förstått det som att insulinresistens kan bero på flera olika faktorer dvs förändringar, "fel" i kroppen. Antingen kan insulinkänsligheten vara nedsatt pga ex insulinsignalen inte når fram eller att glukosen ändå inte kan användas av cellerna (mkt förenklad förklaring). Eller så är det insulinproduktionen från buskpottkörteln som inte fungerar tex genom att körteln till sist har blivit utmattad av att producera massor av insulin under en längre tid.

Jag antar nästan att det finns flera olika orsaker till olika sorters IR, att det på ngt sätt är flera olika "sjukdomar" (kan ej rätt ord för begreppet) som alla ger liknande symptom. En del av dessa kan gå tillbaka (ex insulinreceptorerna kan fungera bättre) medan andra inte kan återhämta sig, insulinproduktionen i en utmattad bukspkörtel kan nog inte det.

ursäkta lite utanför tråden (och kanske helt obegripligt) svar, även om lättfödda hästar verkar vara mer känsliga för detta än andra.

Till exempel hästar med Cushings kan få en irreversibel form av IR.
Men i de allra flesta välbehandlade fall blir hästen bra igen.

IronWill:
Svenskproducerade proteintillskott. Det finns rapskaka, potatisprotein (högre än soja i protein och lysin!), drank, linfrökaka. En del högre andra lägre än soja i protein.
Själv tänker jag snoka rätt på lite potatisprotein till hösten.

Fast det här var hästar utan PPID/cushings som underliggande orsak. Därför jag menade att de ju - rent egen spekulation/fundering - kan ha någon annan underliggande sjukdom, men som man i dagsläget inte känner till. Men som om den behandlades skulle göra att insulinresistensen försvinner.

Det potatisprotein som säljs i Sverige är inte svenskproducerat.

Det kommer svenskproducerat i sinom tid om det här slår väl ut, men som sagt i dagsläget - nix.
http://epi.lyckeby-industrial.com/u...Pressmeddelande foderprotein oktober 2009.pdf

Senast ändrad:

Med förra årets hö, (8, 5 Mj, 40 gsmrp :crazy:) Blev det hö, lucern och lite linfrökaka, även ca 1 kg halm till natten. (6kg hö, ca 0,8 kg lucern/linfrökaka-gröt, minerlaer plus lite halm). Nästa år ööönskar jag att vi fick tex 7-7,5 Mj och 45 g smrp eller lite högre, skulle bli myycket bättre balans i allt då. :)

Senast ändrad:

Beroende på situationen och hästens kondition över lag.

De sista två åren grovfoder och minimalt med gräs fram till mitten av juli, därifrån bete.

Vintertid grovfoder, betfor och mineraler.

Mitt drömfoder har låga värden och en kvot runt 5 till denna ponny, men där jag stått har de bara haft höga värden och kvoter så här långt. Hoppas på lägre värden i år då detta stallets grovfoder alltid legat ngt. lågt för vad man vill ha under normala omständigheter.

Oj, det visste jag faktiskt inte! Tog för givet att det var svenskt.. Varifrån importeras det?

Jag har också förstått det som att insulinkänsligheten kommer tillbaka om hästen bantas och även när den motioneras.
Det går inte riktigt att jämföra med diabetes för hästarnas bukspottkörtel kan producera mkt mer insulin än vad vår kan. De lyckas oftast kompensera det dåliga insulinsvaret med mer insulin och om då insulinsvaret blir bättre igen så kan de fungera nästan som vanligt.

Jag vet inte så mkt om vår diabetes (vet mer om min hästs sjukdom än min makes hm...) men har förstått det som vi först är IR och sedan diabetiker medans hästar oftast inte blir diabetiker, det hinner aldrig gå så långt.

Jag hoppas att det funkar så i alla fall och tycker faktiskt att min ponny har ändrat sig ganska mkt.

ursäkta ngt snurrigt svar
Som jag fattade det av VR´s förklaring är det om hästen har gått med långvarig IR- EMS o dessutom blivit till åren 15+.. Därav VIKTEN att banta dem relativt fort o sen inte slappa till igen med kollen o motionen.

Min häst är skitsnygg nu är ser ut som en unghäst- bétér sig som en sdn o fullblodstorr i benen.:love: Ögonen rinner heller ens knappt av flugorna.

Oj, det visste jag faktiskt inte! Tog för givet att det var svenskt.. Varifrån importeras det?

TYskland, Frankrike, Holland osv. Europa alltså.

Rapskaka importeras också i ganska hög grad btw, från bl a Danmark och Tyskland.

SÅ vill man ha svenskt protein sas ska man nog förhöra sig om ursprungsland ÄVEN på det som kan odlas i Sverige.

Hmm, ja det är bra mycket bättre än regnskogsodlat i varje fall. Rapskaka har jag en leverantör av i närheten, ska bara få dem att vilja sälja mindre än några hundra kilo :D

På sommaren får han inget extra foder alls - vi har mycket stora hagar till endast två hästar och det räcker mer än väl till för dem från ca mitten av juni till september-oktober.

Jag har börjat sätta på en betesbegränsare som han har halva dygnet ungefär för att kunna begränsa fetman någorlunda. Funkar bra på honom.

På vintern får han hö och halm som huvudföda. Mineraler ihop med lite morötter brukar han också få och om det behövs får han lite hel havre och ev sojaskrå. Men bara vid behov - räcker höet till så blir det inget sånt.

Beroende på höet får han mellan 8-10 kg hö +halm att tugga på

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 017
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka