Ni som har Prestige versaille, Roma och Paris utprovade

MsBlondy92

Trådstartare
Jag har två hästar, den ena har en prestige versaille och den andra har en prestige Roma. Har även provat ut prestige Paris på dem o den låg också super.

Vad har ni för dressyrsadel utprovad?

Absolut inte mer svängd än dessa! Ska ta ut en sadelprovare men vill ha lite kött på benen om vilja märken o modeller som kan passa då utprovaren kanske inte har tillgång till så många sadlar själv. O inte är särskilt märkes kunnig som jag förstått det :)
 
Min förra häst hade en Prestige Paris i hoppning och en Prestige Doge i dressyr, båda var utprovade av kunnig person. :)
 
Min har en Prestige Versailles som passar perfekt, och jag har köpt en Santa Cruz Roxette nu, även Leopold passade bra på henne.
 
Å tack för tipsen!
Sadelprovaren kommer på torsdag så jag hoppas att hon har något intressant med sig.
Pratade med en affär om sadel o blev tipsad just Santa Cruz Roxette. Den va ju super fin o verkade skön med :) hade helst velat hitta en lite billigare eller en begagnad. Men vi får väl se. Sist jag ville ha billigare sadlar så blev de två prestige ^^ inte vad jag tänkt mig men mest plånboken som är missnöjd ^^
 
Idag har sadelprovaren varit ute, vi provade en santa cruz Arthur men den låg inte bra tyvärr. Det sägs ju vara "kusin" till Roxette.
Själv trivdes jag nog inte super i den heller då den kändes så bred o stor att sitta i på något vis. Den blev även lite för svängd i bommen.

Vi provade även en ny Lippo Vanessa och den låg som handen i handsken :) en nätt, lätt sadel som kändes betydligt smalare att sitta i.
Priset blev ju dock mer än vad jag hade tänkt så jag ska ta och fundera lite innan jag bestämmer något.

Jag kan inte riktigt släppa tanken på att en Prestige Roma dressyr kanske skulle kunna passa då vi provade min Roma hopp på båda hästarna och den låg som en smäck på dem båda :) Versaillen var en aning mer sväng än min Roma och låg därför inte helt 100% optimalt på dem men okej.

Någon som vet ifall Roma dressyr och Roma hopp är likvärdiga i bommen? man tycker ju att dem borde vara det ^^
 
Dessa sadelbekymmer...
har idag ringt till lite återförsäljare för prestige o frågar lite om dressyr samt hopp för att försöka luska ut vilka som kunde vara värda att prova på mina hästar. Jag har fått höra att mina hästar har rak rygg och blir ännu rakare under arbete. Men sen får jag höra att Roma sadeln ligger bra på mina men att den är en av de mest svängda som prestige har i hopp nu. Min versaille är från 2011 och är ullstoppad och den bör vara rakare än min roma, men den ligger sämre på mina hästar?! enligt sadelprovaren som var ute. Men detta är troligtvis på grund av att kanalen är smalare och därför kanske nyper lite retligt.

Jag tycker att Roman ser ut att ligga trevligt på dem men att den svänger upp lite lätt bak som att den lyfter något lite.
Jag tycker även att den lyfter mer när sadelgjorden spänns. Med schabrak och en memoryfoam pad och spänd sadelgjord så står saden upp bak, men det är kanske okej?? eller är den faktiskt för rak? Hästarna är lätt takformade och många sadlars bossor hamnar i luften pga det.
Jag vill lite på sadelprovaren men tycker själv att det låter konstigt att den passar så väldigt bra när den lyfter på det viset bak.

Några tankar?
 
Här kommer bilder på ena hästen, den som är något lite mer takformad.
Han blir mer rak underarbete!

Dressyrsadlar som inte passat; wellington elite, santa cruz arthur
Dressyrsadlar som har passat: Lippo Vanessa
Hoppsadlar som inte har passat: santa cruz celine och merina, Lippo allegria, tekna s-line, pessoa legacy, bates caprilli och elevation, wintec, equipe?,
Hoppsadlar som har passat: prestige paris, roma och någon versaille iaf legat godkänt.

inbillar mig att roman lyfter för mkt när jag spänner men kanske inget som gör något då?! Som ni ser på bilden så är den spänd och är en bit ovanför ryggen.
 
Här kommer bilder på ena hästen, den som är något lite mer takformad.
Han blir mer rak underarbete!

Dressyrsadlar som inte passat; wellington elite, santa cruz arthur
Dressyrsadlar som har passat: Lippo Vanessa
Hoppsadlar som inte har passat: santa cruz celine och merina, Lippo allegria, tekna s-line, pessoa legacy, bates caprilli och elevation, wintec, equipe?,
Hoppsadlar som har passat: prestige paris, roma och någon versaille iaf legat godkänt.

inbillar mig att roman lyfter för mkt när jag spänner men kanske inget som gör något då?! Som ni ser på bilden så är den spänd och är en bit ovanför ryggen.
Sadlar som lyfter bak när man spänner sadelgjorden kan ha fel bomvidd...oftast för vida. //certifierad sadelutprovare
 
Jag hade en utprovare ute som tyckte att jag skulle ha en versaille till min takformade, raka häst. Jag ville ha en andra åsikt så jag åkte till en sadelmakare. Han avfärdade helt prestige och provade ut en Ideal arwen hopp och en Jeffries Elite Dressyr. Båda sadlarna lägger sig perfekt och ligger kvar när man spänner gjorden, med bara schabrak emellan.

Jag skulle inte betala massa pengar för en sadel som lyfter bak.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 748
Senast: Linda_A
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 831
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 011
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp