Ni som har vävare...

B

Bessie

(frågor igen ang vävning! :crazy:)
...vad har ni för erfarenheter? har ni en häst som väver och har det nån gång ställt till problem för er och era hästar? Tex, uppstallning (hur reagerar andra), skador mm.

Varför jag frågar är för att jag har en vävare på foder som jag älskar över allt annat.. Vill köpa honom men det finns de som inte tycker desamma.. alltså en vävare kan ge problem. Men jag tycker ju så mkt om hästen :(...
Vad göra??
 
Jag hade en vävare innan.
Otroligt svårt att få stallplats och svårt att hitta nåt stall som dög eftersom det absolut inte fick förekomma någon stress i stallet.

Miljön var tvungen att vara optimal jämt och hästen krävde mycket pyssel för att vara nöjd. Blev lätt stressad och satte då igång med vävandet.

Fick aldrig några skador relaterade till det (förutom sår i huvudet :crazy:) men det sägs att det sliter kraftigt på frambenen.

Älskade den hästen men skulle aldrig mer skaffa mig en vävare om jag inte kunde garantera bra stallmiljö.
 
har en häst som väver men har inga större problem med stallplats då vi har eget stall. Jag anser att det beror på hur mycket hästen väver i vilka situationer. Min häst väver endast vid stressade situationer ex. vid fodring,in- och utgång. Jag skulle aldrig heller kunna flytta henne någonannanstans då skulle hon nog stå och väva hela tiden så visst finns det en del begränsningar. Det gäller att försöka förhindra det så gott det går mycket motion,utegång osv.
 
Jag har tagit hand om två vävare, samt har stallägarens häst vävt en hel del.
Har löst problemet med dem allihop - en enkel lösning på deras problem i alla fall. Bytte box!
Stallägaren kom ut i föra veckan och frågade varför hennes stooora pålle stod i en annan box...tja, han väver i alla fall inte, måste ju prova allt ;) :D (det uppskattades av både människor och hästar :) ).
 
tja det funkar inte på min iaf. Men som sagt det beror ju på hur länge hästen har vävt. Det går aldrig att bota en inbiten vävare.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 555
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 763
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp