ni som har webbers

Buck

Trådstartare
låter ni stigläder + stigbyglar sitta kvar på sadeln eller tar ni av dem helt när sadeln inte används?
stigbyglarna går ju inte att ta hela vägen upp och jag känner lite att det blir lättare repor på sadeln när stigbyglarna hänger så långt ner.
hur gör ni? det är i alla fall väldigt enkelt att ta på stigläderna igen på min sadel pga utformningen av stigläder hållaren (bates).

har för tillfället samma stigbyglar/läder till 3 olika sadlar också, då jag behöver ledade stigbyglar och bara har ett par.
 
När jag använde webbers satte jag en hake på en av ringarna i bak som fanns på den sadeln (egentligen var ringen till för att sätta fast en packväska) och satte fast stigbyglarna i haken på vardera sidan. På sadlar där ingen ring har funnits så har jag lagt stigbyglarna i kors på sadeln och det har inte blivit några repor.
 
låter ni stigläder + stigbyglar sitta kvar på sadeln eller tar ni av dem helt när sadeln inte används?
stigbyglarna går ju inte att ta hela vägen upp och jag känner lite att det blir lättare repor på sadeln när stigbyglarna hänger så långt ner.
hur gör ni? det är i alla fall väldigt enkelt att ta på stigläderna igen på min sadel pga utformningen av stigläder hållaren (bates).

har för tillfället samma stigbyglar/läder till 3 olika sadlar också, då jag behöver ledade stigbyglar och bara har ett par.

Jag har sytt stigbygelpåsar med dragsko och sätter öglan från dragskon över den där vikbara piggen på krämpan :idea:
 
Jag har fleecepåsar över stigbyglarna och lägger dom i kors över sadeln eller låter dom hänga rakt ner
 
låter ni stigläder + stigbyglar sitta kvar på sadeln eller tar ni av dem helt när sadeln inte används?
stigbyglarna går ju inte att ta hela vägen upp och jag känner lite att det blir lättare repor på sadeln när stigbyglarna hänger så långt ner.
hur gör ni? det är i alla fall väldigt enkelt att ta på stigläderna igen på min sadel pga utformningen av stigläder hållaren (bates).

har för tillfället samma stigbyglar/läder till 3 olika sadlar också, då jag behöver ledade stigbyglar och bara har ett par.

Till att börja med tog jag alltid av stiglädren och hängde de på tränskroken. Stigbyglarna fick varsin stigbygelpåse runt sig (sån från hööks).

Men när stiglädren blev lite mjukare blev det svårare att sätta fast dem på sadeln. Så då nöjde jag mig med att dra upp dem så långt det gick och så klart med påsar runt stigbygeln.

Stigbyglarna är alltid nerdragna från att hästen fått sadeln på sig och påsarna är borta, till att hästen blivit avsadlad och påsarna på innan man drar upp bygeln.

Jag tycker att det blir märken på sadeln om man korsar stigläderna över sitsen.
 
Har förvisso plaststigbyglar just nu, men även med metall låter jag dem bara hänga. Har stiglädren under kåpan så de hade ändå inte gått att dra upp. Några påsar hade jag inte orkat använda...
 
När jag använde webbers satte jag en hake på en av ringarna i bak som fanns på den sadeln (egentligen var ringen till för att sätta fast en packväska) och satte fast stigbyglarna i haken på vardera sidan.
Så gör jag också om jag måste ha undan stigbyglarna, men oftast så låter jag dom hänga ;). Jag har lädren under kåpan.
 
låter ni stigläder + stigbyglar sitta kvar på sadeln eller tar ni av dem helt när sadeln inte används?
stigbyglarna går ju inte att ta hela vägen upp och jag känner lite att det blir lättare repor på sadeln när stigbyglarna hänger så långt ner.
hur gör ni? det är i alla fall väldigt enkelt att ta på stigläderna igen på min sadel pga utformningen av stigläder hållaren (bates).

har för tillfället samma stigbyglar/läder till 3 olika sadlar också, då jag behöver ledade stigbyglar och bara har ett par.

Jag känner mig lite efterbliven nu.. Men jag förstår faktiskt inte varför det skulle bli mer märken på sadeln med webbers?
Jag har vanliga läder och enkelkåpa på den jag använder mest. Jag vill inte dra upp lädrena på den iom att jag inte vill ha stigbyglarna mot kåpan - alls!
Den sadeln hänger så att en annan har sadel under min. Alltså hänger jag mina stigbyglar(ojusterade läder så jag kan spara nån sekund.. ;)) på min ovanhängande sadelhängare, för att inte repa hennes sadel.

Har några elever(vars hästar jag ibland rider) som har webbers. De har Prestige har jag för mig. Då kan man ju kroka upp lädrena "högst upp". Så att stigbygeln hamnar just under kåpan eller långt ner.
De som har dem mot sadeln har ofta stigbygelpåsar.
Några vänner syr upp stigbygelöverdrag och stigbygelpåsar. Så de flesta av oss har såna från dem, i matchande set. ;)
 
Har hoppsadel och stigläderna utanpå kåpan, och även om man kan sätta upp stiglädret högst upp, så hänger stigbygeln ändå en bra bit ner på sadeln.
Dvs när man bär på sadeln och sadlar osv så svänger stigbyglarna runt mycket mer än när man har dem hela vägen upp till stigläderkrampan och har snott runt stiglädret runt bygeln.
Det är det jag är rädd för ska repa sadeln.
Men ska nog fortsätta att ta av lädret, slipper man jobbet med att ändra längden på dem också ^_^
 
Alltså jag har tröttnat på mina webbers! Det går inte hänga upp dem på vettigt sätt och hålla på att ta av och på dem är inte min grej. Suck!
 
Jag lägger stigbyglarna i kors över sitsen. Tycker inte det repar. Men skulle jag ha en splitterny sadel skulle jag kanske trots det inte göra så.
 
låter ni stigläder + stigbyglar sitta kvar på sadeln eller tar ni av dem helt när sadeln inte används?
stigbyglarna går ju inte att ta hela vägen upp och jag känner lite att det blir lättare repor på sadeln när stigbyglarna hänger så långt ner.
hur gör ni? det är i alla fall väldigt enkelt att ta på stigläderna igen på min sadel pga utformningen av stigläder hållaren (bates).

har för tillfället samma stigbyglar/läder till 3 olika sadlar också, då jag behöver ledade stigbyglar och bara har ett par.

Jag har Wintec och Bates Webbers och på dom går det att fästa hela vägen upp. Precis som med vanliga. :-) Är supernöjd med mina!
 
Jag har vanliga läder och enkelkåpa på den jag använder mest. Jag vill inte dra upp lädrena på den iom att jag inte vill ha stigbyglarna mot kåpan - alls!

Så resonerar jag också. Min hoppsadel har en traditionell utformning, och jag har vanliga stigläder = inga problem att dra upp stigbyglarna. Men jag vill minimera repandet på det rödbruna, mönstrade lädret och låter stigbyglarna hänga kvar utan att dra upp dem.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: __sofia__
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 895
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp