Ni som har...

Maira

Trådstartare
...eller har haft HUBERTUS-sadlar.

Hur har ni upplevt dem? De räknas väl som "lågbudgets-lädersadlar".

Själv har jag en flexline allround mot dressyr som det är helt underbart läder i! Mjukt och smidigt. :love: Jag köpte den begagnad och antar att tidigare ägare varit noga med smörjning.

Jag kollade på en i stort sett likadan begagnad men den var det mycket stelare och oformligt läder i. Dåligt smörjd?

Vulstren på min sadel är i skinn och på den andra var de i mocka. Är det olika modeller?

Funderar på en Kosack dressyr. Nån som har något att säga om dem?

Sv: Ni som har...

Jag hade en Kosack hopp och den var skit.. Lädret töjde sig i ett veck på kåpan. Jag fick inte någon hjälp utan skäll att jag putsat den för mycket..

Fick efter mycket tjat en annan hopp flat, men den var snedsydd 1,5cm, men ingen hjälp alls för att det var en utbytes.. Garantin gäller inte då..

Så jag fick fixa den sadeln och sälja den mycket billigt. Min häst fick problem efter dessa sadlar och bockade frenetiskt eftersom dom klämde över ryggraden när dom var sneda..

Så Hubertus kommer inte in hit..

Förstår det! Vilken otur! :crazy:

Jag har haft 4 st olika hubertus som alla funkat.

Hade iofs hemma en Kosack hopp på prov, men gillade inte vulstren (dåligt knästöd tyckte jag).
Samma med en Hubertus Jubilee (dressyr) tyckte inte om vulstren på heller. Men för övrigt var den väldigt fin!

Senast ändrad:

Vi har 2 st Hubertus i stallet, underbart sköna:love: hade sedan innan dåliga fördomar eller vad man säger mot Hubertus, hade en på gammla sköthästen men den var ingen hit, jätte gammal och hård...Men dom här 2, åå älskar dom:D
Båda är allround, helt klart mer värda än vad vad dom kostade, fick men den ena till en häst vi köpte, men fick läggas på den andra fjording sen köpte vi den andra begangnat(7år) helt underbar:)

Min sadelutprovare har varnat mej för dem, säger att hon sett alldeles för många snea exemplar för att det ska kännas bra. Har själv haft en, men den passade inte hästen så jag sålde vidare den fortare än kvickt.

Jag har ne Hubertus hoppsadeel som är superskön att rida i men lädret tycker jag är en aning "torrt".

Jag har aldrig haft en hubertus själv. Men vad jag förstått är de OK i lädret

Jag hade en hubertus till min ponny, kommer inte alls ihåg modell eller ngt, en allround var det.
Tyckte jättemycket om den. Red dressyr, hoppning, galopp och fälttävlan i den :p
Var aldrig ngt problem med lädret eller liknande utan den höl sig fint och hel under de åren jag hade den.

Har en Hubertus Flexline allround som hänger oanvänd nu för den passar ingen av nuvarande hästar och den har varit svårsåld. Lädret är jättefint och sadeln är jättemjuk i sits och stoppning. En kalas-sadel för den hästen som den passar på.

När jag skaffade min förra häst fick jag med en Hubertus Flexline, allround mot dressyr. Detta var 14 år sedan och sadeln var några år gammal redan då. Sadeln används fortfarande. Lädret har tappat en del av sin svarta färg och skiftar lite i grönt nu, särskilt i sitsen. Annars är det mjukt. Sömmarna har hållit bra. Sadeln har stoppats om några gånger under åren. Jag tyckte då och tycker fortfarande att det är en skön sadel att rida i om man gillar allroundsadlar.

Jag har en jubilee som skall säljas då den inte ligger bra på någon av mina hästar. Tyvär. Tycker den är superskön. Satte mig bra och jag gillade knästöden. Har en överrörlig häst så behöver rejäla knästöd.

Jag hade en Hubertus allr/dressyr till min förra häst och jag ääääälskade att rida i den. Synd att den inte passar min nya häst :(

Syrran hade en Hubertus dressyr (vet inte vilken modell) till sin förra häst; hon tyckte den var jätteskön, jag tyckte de var den obekvämaste sadel jag suttit i!

har en Hubertus dressyrsadel (ingen aning om modell, har fått den..) hemma som jag ska reparera och sen sälja. Sadeln hade kastats, men bommen ser rak (jämn på båda sidor) ut och hel. Ska sälja den när jag fixat den, den är för trång för mitt sto ryvärr. Lädret helt ok men behöver fettas lite, sitsen verkar hård (:love:).

Har haft 4 hubertus sadlar genom åren och jag gillar dom verkligen. Tycker lädret är helt ok. Upplever att lädret är bättre på de äldre sadlarna. Kollade på nya för ett tag sedan och tycker att lädret känns mer papprigt än vad det är på mina gamla sadlar.

Köpte en Hubertus 1976. Sålde den för ett par år sedan till en kompis och den används fortfarande och är i gott skick. Lädret är av en mjukare,finare kvalitet. Underbar sadel, de älskar den.
1985 köpte jag en Hubertus Kosack sim hade ett grövre läder med struktur. Den sadeln var också helt OK om än inte i samma klass som den gamla. Den sadeln sålde jag i fint skick för något år sedan och den bör också hålla åtskilliga år till.

Med stor sorg la jag ut min Hubertus dressyr på annons idag!

Den är har varit helt underbara att rida i, endast normat sliten under stiglädrena, kollad av sadelmakare och den är helt rak, tror det är en 04.

Har verkligen försökt banta hästen men det går inte att klämma dit sadlen. :cry:

Jag har två stycken av dom äldre modellerna, dom var bättre förr i tiden. Det enda felet på en av dom är att färgen på lädret har ändrats lite.

Liknande trådar

M
Utrustning Har nyligen hittat denna sadel med bomvidd upp till 42 :eek: Har läääänge försökt hitta en sadel som är ordentligt bred utan att... 2
Svar
23
· Visningar
1 921
Senast: Lorelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka