Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

ylvalill

Trådstartare
Har nu äntligen gjort slag i saken och köpt mig en Senstation G4, bomlös sadel. Har den på öppet köp ett par dagar och provade första gången igår. Första intrycket var "hjälp ska det vara så här...?" men när jag väl hade fått ordning på allt och kommit upp på hästen blev jag väldigt positivt överraskad. Satt väldigt skönt och stadigt och sadeln kändes inte alls ostabil. Kände också att jag hamnade i en korrekt sits och bra balans. Vad hästen tyckte var lite svårt att avgöra för ridunderlaget är verkligen värdelöst för närvarande och min häst är väldigt känslig för sådant, men han protesterade i alla fall inte. :)

Det jag känner är att den bomlösa är så väldigt annorlunda mot vad en "vanlig" bomsadel är så jag har väldigt svårt att avgöra vad som är rätt och fel i tillpassningen av sadeln. Det känns t ex som att det blir väldigt "trångt" kring manken (har en Sensationvojlock till med 2,5 cm tjocka skitoinlägg i). Inläggen omsluter ju manken på båda sidor, men det känns ändå inte som att det är någonting som trycker på manken ovanifrån. Enligt återförsäljaren är det inga som helst problem, men när man är van vid att det ska vara ´"massor av luft" kring manken, som när man har en bomsadel, så känns det konstigt. Hur "ska" det se ut kring manken med en bomlös sadel? Och vilka andra saker är viktiga att kolla på för att veta om sadeln kommer att funka bra till hästen?

Tacksam för råd och tips, och gärna bilder på bomlösa sadlar som ligger bra vid manken!
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Jag har bomlös på min islandshäst.
Utan pad som lyfter sadeln fram så trycker den på manken.
wintec upprisingpad.
Då har ju inte min häst speciellt hög manke så jag kan förstå att det kan bli trångt på en större häst med markerad manke.
Det är mindre mankfrihet med min bomlösa än bomsadeln, men det viktigaste är att den inte ligger på manken.
Ett par fingrar ska man få i mellan manken och sadeln i alla gångarter.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Det du beskriver låter precis som det ska vara. Jag har haft ett helt gäng bomlösa och alla har som du säger legat an mot manken på sidan men inte ovanifrån. Det har aldrig blivit något tryck på manken.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Hittade tyvärr inga bra bilder att visa hur det såg ut kring manken. Men det viktigaste är ju att du känner när du sitter i sadeln att det inte blir något tryck på manken. Be också en kompis känna vilket tryck det blir längst bak under sadeln, om den ligger an mot ryggraden eller liknande. Annars brukade jag också prova att rida hästen riktigt svettig och sen utgå från avtrycken på hästen om den såg ut att ligga an med jämt tryck eller om det behövdes en annan pad. Om du däremot känner att hästen inte gillar den alls, eller får svårt att utföra vissa saker som hästen innan inte haft problem med så är det ju ingen sadel för er..
Rid inte bara i ridhus heller, rid ut i skogen och prova hur hästen känns i skog och backar och när han får sträcka ut ordentligt i galopp och trav.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Tack för bra råd! Ska kolla igen ikväll när jag rider så att det inte blir tryck när jag rider. Tyvärr har vi isgata överallt här för närvarande så möjligheterna tilll provridning är rätt begränsade,( har tyvärr inte tillgång till ridhus) men jag får väl göra så gott det går.

Funderade på en annan sak. Jag fick lite ont i höfterna när jag provred sadeln förra gången. Inte ONT ont, men det kändes i alla fall, trots att jag bara tagit en kort tur. Antagligen berodde detta på att den bomlösa sadeln har mycket bredare midja än min vanliga bomsadel. Min fundering är alltså, är det troligtvis bara en vanesak och att det var nån form av träningsvärk som jag kände av, eller är det risk att jag kommer att få mer problem av detta när jag rider mer i sadeln? Kanske inte så lätt att svara på men det hade varit intressant att höra andras erfarenheter om detta.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

När jag började med bomlöst kunde jag få lite träningsvärk och känna av det i höfterna strax efter ridning. Man använder ju muskler som man inte använt om man bara ridit i bomsadel samt att musklerna sträcks ut mer i bomlöst. Däremot om du upplever riktigt obehag kan det vara så att sadeln inte passar för dig, men detta märker man först efter ett tag eller om du jämför med en annan sadel. Exempelvis när jag provade Freeform hade jag inte ont i höfterna av sadeln, men när jag provade Barefoot Cherokee kände jag direkt att det verkligen inte skulle funka. Efter det provade jag Torsion och även den var ju bred att sitta i, men absolut inte för bred. Efter några år blev min häst däremot för bred för bomlöst, och då kände jag av det i höfterna för jag fick en felaktig sits i sadeln. Så för mig kändes det tydligt när det var ok och när sadeln var för bred.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Framförallt ska du titta efteråt. Lyft av sadeln rakt upp i luften och kontrollera så att du har en torr och oruggad sträng längs med hela ryggraden och även över manken.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Du kan ju lägga ilägg i padden för att höja sadeln vid manken. De flesta paddar är ju öppningsbara så man kan trixa lite med passformen. Angående höfterna så har du fått bra svar, men jag hade också lite träningsvärk i början. Tycker ändå att G4:an är en av de smalaste bomlösa jag provat.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Ja, det finns ju Skitopaddar som är tjockare närmast ryggraden så sadeln blir lite smalare att sitta i. Kan ju vara värt för TS att prova om den känns lite för bred.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Jag själv är rätt kass på det här med paddar och sådant och ska snart få hem en bomlös sadel, är dessa paddar specialgjorda för bomlösa eller är det ex vanliga fårskinnspaddar?
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Det är specialpaddar. De måste klara av att hålla din tyngd borta från hästens känsliga tornutskott.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Har nog aldrig lyckats rida min häst svettig på ryggen (åtminstone inte på vintern...), och pälsen brukar ligga slätt och fint även efter ridning oavsett vilken sadel jag använder. Vet inte om det är jag som gör nåt konstigt eller om det är min häst som är konstig men det sättet har aldrig funkat för mig att kolla om en sadel passar eller inte.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Ja, det finns ju Skitopaddar som är tjockare närmast ryggraden så sadeln blir lite smalare att sitta i. Kan ju vara värt för TS att prova om den känns lite för bred.

Vad bra! Jag får ge det en liten invänjningsperiod då och funkar det inte så får jag se om jag hittar sådana paddar. :idea: Men det är säkert bara så att det är en vanesak.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Funderar lite på en annan sak gällande padden till sadeln. Jag tycker kanalen blir väldigt smal, det blir bara ca 2 fingrars mellanrum mellan inläggen när padden ligger på min hästs rygg. Det känns väldigt smalt. Åker sadeln bara lite snett kommer det ju garanterat bli tryck på ryggraden. Kan man klippa bort lite på själva inläggen och på så sätt fixa en bredare kanal, eller är det risk att det blir tokigt på nåt annat sätt då? Bör kanalen på en padd till en bomlös sadel vara motsvarande på en bomsadel eller är det skillnad?
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

På en bomlös behöver inte kanalen vara så bred då den inte har en hård bom som trycker. Har du en för bred kanal på en bomlös kommer paden inte klara av att hålla upp sadeln från ryggraden utan då kommer din tyngd hamna på tornutskotten. Även fast kanalen på paden inte är så bred upplever jag det som fullt tillräckligt då iläggen glider isär lite mer när du sätter dig i sadeln.
Skitoinlägg som är tjockare närmast ryggraden och upplevs som smalare att sitta i finns hos Torsion. Tror de heter 1/2" + 3/4" inlägg
Kan ju vara värt att köpa såna från början isf.
 
Sv: Ni som kan bomlösa sadlar se hit! Sensation G4 hemma på prov...

Du behöver ju inte rida hästen svettig, det viktiga är att man ser att ryggraden gått helt fri och det gör man för att resten av pälsenplattas till. Ev om man har en helklippt häst att det är svårt att se.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 872
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 731
Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 407
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp