NI som kan detta med höskörd....

Zandrah

Trådstartare
Vi har fått det mesta av vårt hö, jättefint. MEN, en annan vi brukar köpa av har inte börjat slå än, och nu när man tittar på TIMOTEJEN, så ser man att den börjar tappa sin gröna färg, och bli mer brunaktig.
Vilken betydelse har detta för höet? Att det blir sämre förstår jag, men i vilken mån? För det är relativit nysådda fina åkrar annars, men är orolig över detta när timotejen ser ut så där....
Är höet helt värdelöst då??

Tack på förhand!
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Är ingen expert. Men jag tycker det verkar vansinnigt att ta hö nu! Inga roliga värden där inte =( Helst ska man ju få in det innan midsommar.
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Jag skulle säga att det är "värdelöst". Det finns ju folk som vill ha låga värden på höet men i detta fallet kan man nog vänta extremt låga värden. Alldeles för sent för första skörd tycker jag. Tur att ni köpte hö från en annan bonde iår!
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Hmmm....okej, aj då....
Vi fick det andra för nån vecka sen, efter midsommar, men det var fint, och vi har aldrig fått INNAN midsommar häruppe (dalarna)....
Men vi köper alltid det grannen slår oxå ,,,,,och att inte köpa det nu skulle kännas liksom som att vi "stöter" oss med honom.....så himla knepig sits....
USch....
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

jag har hört att det bästa höet får man om man skördar höet innan timotejen går i blom.men det bästa är ju att ta en analys så ser man ju om det blir bra värden ändå ;)
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Ja, en analys kommer jag att ta iaf. För att vara på den säkra sidan....

Men varför vill en del ha så "näringsfattigt" som möjligt? Fånghästar? Eller någon annan anledning?

Kan man kompensera upp hö som är "lite sämre" genom att blanda det med lite bättre hö, och andra tillskott....?
Bara lite funderingar :confused:
(har alltid haft jättebra hö, så detta blir liksom lite jobbigt ifall man känner sig "tvingad" att köpa det, men det inte håller toppkvalite...låter säkert superdumt, men....)
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Har fått för mig att med låga värden men en tillfredställande kvot så kan man ge mer grovfoder. Det är ju bara bra om man ska ge fri tillgång.
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Så är det! Men det går ju bara till en viss gräns, är det riktigt låga värden så får inte hästarna i sig tillräckligt eftersom de måste äta så stora mängder.

Till Zandra: Kan du inte be om analys innan du bestämmer om du ska köpa det? Tycker inte grannen kan bli så arg om det finns på papper på att värdena är helt kassa. Visst går det också att komplettar upp dåliga värden med kraftfoder, men det blir ju både dyrt och kanske inte lika bra för hästarna.
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Svar till alla:

Jo, jag kan i och för sig få det analyserat innan jag betalar det så att säga....men en del av våra får ju även fri tillgång och då kanske det ändå går an...Det är väl tävlingshästarna som man tänker mest på ...men då får väl dom äta av det andra höet så får "pensionärerna" som knappt går något det här. Men ska bli intressant att se vad värdena blir.
Någon som vet hur mkt de tar för en analys? Är det dyrt?
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

DEm som ska slå höet vi ska ha till hösten slår nu i veckan, hoppas det inte blir för odugligt eller vad säger ni??????????????
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Jag bor i södra dalarna, här brukar gräset vara färdigt veckan efter midsommar till första veckan i juli. Före midsommar hade inte gräset gått i ax i år. Högtrycket kom för en gångs skull alldeles perfekt i tid för skörd och höet borde bli bra.

Det beror ju på hur gräset ser ut, hur det påverkar värdena, sämst värden är det på gräs i full blomning. Allt tidigare än full blomning ger ändå någotsånär vettiga värden.
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Tror det går på runt 5-600. Väldigt små pengar i sammanhanget.

Till anhe: Jag bor i södermanland, så jag kan ju förstå om det är lite senare där du bor.
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Förr i tiden slog man höet till hästarna sent. Det var väl ff a för att få in mycket hö, plus att hästarna inte gillar alltför tanigt hö. Sen ansåg man kanske inte heller att hästarna behövde ha så bra värden i höet.

Problemet med att slå det sent är att proteinvärdet sjunker ganska mycket medans energivärdet inte sjunker så mycket. Det leder till att kvoten kommer bli alldeles för låg i de flesta fall. Alla hästar har ju samma grundkvotbehov så det blir inte bra för någon häst.

Har du fått in ett jättebra hö med hög kvot däremot kan ett hö med låg kvot vara alldeles utmärkt att blanda med för att hålla kvoten där den ska ligga.

Angående fåren så har de en högre tolerans för sämre hö, men det finns ju egentligen ingen anledning att fodra dem sämre för det?
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

anhe skrev:
Jag bor i södra dalarna, här brukar gräset vara färdigt veckan efter midsommar till första veckan i juli. Före midsommar hade inte gräset gått i ax i år. Högtrycket kom för en gångs skull alldeles perfekt i tid för skörd och höet borde bli bra.

Det beror ju på hur gräset ser ut, hur det påverkar värdena, sämst värden är det på gräs i full blomning. Allt tidigare än full blomning ger ändå någotsånär vettiga värden.

Ja, vi brukar här aldrig få innan midsommar. Vanligtvis någon vecka - 2 v in i Juli, men nu var det nog ganska tidigt i år.
 
Sv: NI som kan detta med höskörd....

Bubbla skrev:
Förr i tiden slog man höet till hästarna sent. Det var väl ff a för att få in mycket hö, plus att hästarna inte gillar alltför tanigt hö. Sen ansåg man kanske inte heller att hästarna behövde ha så bra värden i höet.

Problemet med att slå det sent är att proteinvärdet sjunker ganska mycket medans energivärdet inte sjunker så mycket. Det leder till att kvoten kommer bli alldeles för låg i de flesta fall. Alla hästar har ju samma grundkvotbehov så det blir inte bra för någon häst.

Har du fått in ett jättebra hö med hög kvot däremot kan ett hö med låg kvot vara alldeles utmärkt att blanda med för att hålla kvoten där den ska ligga.

Angående fåren så har de en högre tolerans för sämre hö, men det finns ju egentligen ingen anledning att fodra dem sämre för det?


Nej, jag vill ju absolut inte ge hästarna dåligt hö, och jag är jättenervös för att detta hö ska bli dåligt. Men det kan ju hända det klarar sig Ok, och om jag kan blanda lite så kanske detgår bra. Sen om det är så att det är proteinhalten som sjunker så får mina tillskott på vetekli, vilket ju i princip är rena proteiner, så det borde väl gå bra då kanske.....
 
Sv: Varför vill man ha det så näringsfattigt som möjligt....

Jag har allt från unghästar till en gammal lättfödd ponny som haft fång, så jag vill inte ha för hög proteinhalt eftersom det kan bli knepigt att få ihop en vettig foderstat då. Jag brukar ge alla fri tillgång på hö i hagarna och så får var och en sin egen kraftfoderblandning två till tre gånger per dygn.

;) Krocket
 

Liknande trådar

Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 438
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 396
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Lime
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 469
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp