Ni som kastrerat pga hanhundsaggresivitet, hjälpte det?

Sv: Ni som kastrerat pga hanhundsaggresivitet, hjälpte det?

Jag förstår inte dessa veterinärer som tutar i folk att kastration skulle vara en lösning på de problem du beskriver - jag är övertygad om att du kommer att bli grymt besviken i så fall.

Jag tycker inte att du ska avfärda det som omöjligt att träna bort, du har ju redan kommit en bra bit på väg verkar det som. Vissa individer kräver mer arbete, mer träning helt enkelt. Det är vanlig tråkig lydnadsträning och ledarskapsövningar och det är tidsödande=kräver envis och konsekvent matte. Jag säger inte att det är lätt heller...

Helt rätt tycker jag att du anser att han inte behöver hälsa på alla hundar, det tycker jag bara är ett förmänskligande av våra hundar det här att tro att de ska vilja "leka" med alla andra hundar till höger o vänster.
Att ha sin hund med sig på ridturen lös kräver ju en oerhörd kontroll och lydnad, i annat fall ska man låta bli tycker jag. Ränner det omkring andra lösa hundar dessutom så är det väl att utmana ödet. Varför inte ge hunden sina alldeles egna tid istället för att den bara ska hänga med på ridturen? Är det p g a tidsbrist så tycker jag att du ska fundera på om du verkligen ska ha både häst och en såpass krävande hund?

Träna hunden för sig och hästen för sig - det är inte ovanligt att hundar som bara "hänger med" överallt också kommer undan med en hel massa ofog p g a att matte eller husse inte uppmärksammar alla de små signaler och olydnader som dominanta små vovvar pysslar med så fort de får en chans:)
 
Sv: Ni som kastrerat pga hanhundsaggresivitet, hjälpte det?

TYcker inte min veterinär iaf 'tutat i'. Andra veterinärer har jag ingen koll på. Men min vet anser ju att normalt/generellt, så på en fyra år gammal hund - hjälper knappast.

Men en fyra år gammal hund som fram till tre års ålder bott med andra handhundar utan problem. Som under det sista året haft ett fåtal hanhundsmöten och inte hunnit befästa beteendet, och där genrellt ökat självförtroende rakt av troligen påverkar, och hunden i övrigt är 'väluppfostrad och vettig'. Ja då anser veterinären att det är mycket troligt att det är testo-påslaget som utlöser beteendet, och att genom att ta bort det har man mycket god chans att bryta beteendet.

Det tycker inte jag är att 'tuta i'.

Hunden tränas separat med, och jag har utmärkt tid att göra det. Men jag ser det som en bonus omd e kan få extramotion och få följa med på ridturer, det innebär dessutom motion i ett högre tempo än jag kan erbjuda annar, förutom med exvis cykling då, men det antar jag är så nära mentaldödande motion man kan komma *hukar mig*

Jag ser inte följa med på ridturer som träning ffa, utan det är bonusmotion, och dessutom brukar samtliga inblandade tycka det är trevligt. Jag har bilfria och i princip ödelagda vägar att ta med mig hunden på. Risken vi möter annan människa/hund/nåt annat än vilda djur är LITEN. Men den finns. Och med en hund som är hanhundsaggresiv är det en risk jag inte vill ta, både för min hunds skull och den andra hundens skull.

Med tre greyhounds genom åren, som alla kom från kapplöpningsbanan, så är jag på intet vis okunnig om den kontroll som behövs för att ha en hund med lös så. Men det spelar ingen roll hur mycket kontroll jag har och hur stilla min hund sitter när den annan (han)hund kommer fram. Och nu skulle det vara 'bråkgaranti' på det, och dessutom att min herre riskerar att inte ge sig heller om det blir bråk. Bråkrisken kommer man aldrig undan, men kan jag slippa garantin så.

Men som sagt, jag tror varken bu eller bä, men hyser fullt förtroende för min veterinär, alltså att han är uppriktig med att han absolut tror det kommer hjälpa just den här hunde med kastrering. Men enbart tiden kan utvisa, så vi alla har ju bara att vänta och se =)
 
Sv: Ni som kastrerat pga hanhundsaggresivitet, hjälpte det?

*eget KL*

Såhär en knapp månad efter så är jag so far utmärkt nöjd med kastreringen. Ser inga större skillnader i det dagliga livet, men han är lite mer mattefokuserad även vid störningar möjligen, mer intresserad av att vara med matte än kolla in allt annat. I övrigt precis som vanligt, lika pigg och livlig etc.

Inte stött på några hanhundar mer än att vi idag var till vet. Han hade tiken med sig (gjorde honom innan än mer 'macho'), men enda hanhund i väntrummet var en äldre pappisherre som var sederad, och honom struntade min herre iaf i, ville hälsa men jag sa nej och då struntade han i det.

Sen träffade han ju vets två hanar, som han iofs träffat två ggr förr. Första gången hade han tiken med sig och uppträdde så hotfullt att vi inte lät dem hälsa, sen en gång utan tiken då det gick okej efter lite morr inledningsvis som sagt.

Idag var det bara svansvift, hälsning och sen var de HELT ointressanta för min herre. Trots att han hade tiken med, och SÅ har det inte varit innan, att han varit helt oberörd. Han hälsade, och la sig sen och tittade på mig och tyckte 'ska vi göra något matte'.

Nu går det inte dra jättestora växlar på det då det är tredje gången han träffar dem och iaf andra fanns ingen aggression direkt även om det var lite spänt. Men det totala ointresset är nytt =)

Ska låta det gå lite mer tid och sen har jag gjort upp med arbetskompisen om att prova med hans rottisar igen och se.
 
Sv: Ni som kastrerat pga hanhundsaggresivitet, hjälpte det?

Det låter ju bra :)

Ser fram emot en uppdatering när det gått lite längre tid.
 
Sv: Ni som kastrerat pga hanhundsaggresivitet, hjälpte det?

Lite mer uppdatering för intresserade.

Fortfarande inga direkta negativa effekter. Möjligen lite mer lättfödd, inte så det stör, och kan bero helt på att det ju var nästan en månad utan motion där i samband med kastreringen (sporrarna togs ju bort med). Tycker dock han borde tappat de sista kilona med om det var det. Äter dock högenergifoder, och har ungefär 3 kg för mycket, så som sagt, inget problem egentligen.

Idag var han och gav blod. Och i väntrummet var inte mindre än fem hanhundar. En av dem var hanhundsaggresiv även på avstånd, och hängde i halsbandet fem meter bort och morrade och skällde och muckade. Min herre tittade i kanske fem sekunder, och ignorerade sen. Sen gick det förbi två hanhundar som inte brydde sig om min, men gick ganska nära. Min viftade på svansen och ville leka men ingen annan reaktion från min herre, och han satt snällt kvar.

Sen kom det som nog kunde slutat med en olycka om det varit innan kastrering (och det hade inte varit min herres 'fel' iofs, men ändå). Kom en rottweiler, med husse på ena sidan och matte på den andra och en köttbulle dikt an framför nosen. Precis när den passerar gör den ett rejält utfall. Min herre tittar på mig, jag tycker 'duktig hund' och han rör inte en fena och gör inte ett jota. Där fick jag ett kvitto om något på att kastreringen gett effekt =)

Sen var hanhundsaggresiva hund 1 och rottweilen en hårsmån från att ryka ihop ordentligt, men husse och matte lyckades avstyra. Min herre låg ner, när det blev liv (3 m bort kanske) tittade han på mig, och när jag tyckte 'fin hund' så la han ner huvudet igen och låg bara och tittade.

Så även om han kanske fortfarande inte fungerar lös med andra hanhundar (det vet jag ju inte) så hans INTRESSE överlag för andra hanhundar mycket, mycket mindre, och inte ens vid provokation så kände han någon överdriven lust att mucka gräl =)

Sen höll han på att slå knut på sig själv över den uppenbarligen mycket vackra pudelflickan, men det är en annan historia *S*
 
Sv: Ni som kastrerat pga hanhundsaggresivitet, hjälpte det?

Kul att det går bra!

Det verkar som dt är skillnad på kastrera tik och hane..

När jag hade min blandis(rottis/dobberman-hane)så kastrerade vi honom,han var blandis och vi hade en riesentik då också..Han blev hur snäll som helst mot andra hanar,ville bara leka! I och för sig var han ung,och inte hade råkat ut för några slagsmål!

Min tik är också kastrerad pga livmodern..hon blev tjurigare på andra hundar..
 
Sv: Ni som kastrerat pga hanhundsaggresivitet, hjälpte det?

Jo, och det sitter nog i testosteronet skulle jag tro? Det minskar ju drastiskt på en kastrerad hane. Och om det då inte är ett befäst beteende, så om man minskar testosteronnivån så minskar aggresiviteten/lusten att bråka/mäta sina krafter.

En tik har nog helt andra anledningar än hormoner för att mucka om den gör det? Min tik är inte elak med andra tikar, men hon är rätt vass. Det är en dominant hund, och av någon anledning är hon inte helförtjust i andra tikar. Aldrig slagits eller försöker mucka när man möter andra tikar etc, och har tikkompisar som hon gärna leker med. Men det kan lätt 'slå över' i leken och då blir hon vass och faktiskt lite elak. Så av den anledningen är jag lite försiktig just att släppa henne med främmande tikar (hela bekantskapskretsen har som sagt tikar, och de får hon ju leka med, men under uppsikt).

Henne blev det ingen skillnad alls på vid kastrering (kastr för livmoderproblem), och hade inte förväntat mig det heller faktiskt. Dock så ofta när de kastreras för livmodern, är de ju lite till åren. Och jag har sett mer än en gammal hund bli lite 'tjurig och tvär' mot andra hundar, just pga åldern. De orkar inte lika mycket. Kan inte vara den anledning ang din tik?
 
Sv: Ni som kastrerat pga hanhundsaggresivitet, hjälpte det?

Hon var inte så lastgammal när livmodern krånglade,runt 5 år!

Men hon är lite som du beskriver din tik,kan leka med vissa tikar,har ett flertal tikkompsiasr,fungerar utmärkt,riktigt kul att lattja med,även om hon ibland blir lite tuff mot dom,kan stödda upp sig,men det smäller inte!
Och så vissa tikar kan hon knappt se..
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
692
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp