Hills veterinär foder calm

lillamy73

Trådstartare
Hejsan
Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå.

Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt jobb (arbetar på kontor)
När vi är ensamma så är han lugn och sköter sitt (tuggar på ben, leker med sina leksaker) och sover.
Kommer någon in på kontoret så är han på dem hela tiden ( tuggar på händer och sitter och gnyr) alla är ju inte hund människor. När dem gått så sitter han och flämtar av stress

Har inte tidigare haft han hund och ser att det är en betydlig skillnad mellan hanhundar och tikar.

Tänkte att hans nervösa beteende beror på hormoner.
Hemma så vandrar han runt planlöst, gnyr, jagar skuggor och är på katten. Som tycker han är super jobbig. I bilen så är han stressad och sitter och flämtar. Lägger sig inte ner. När jag stannar bilen så skäller han stressat som om jag skulle lämna honom där (,önskar det ibland 😉)

Igår hade jag tid hos veterinären.
Tänkte testa kemisk kastrering på honom för att se om det kunde lugna ner honom.

Det är så skönt att inte alla veterinärer är penga tokiga.
Han sa att om man kastrerar för tidigt så kan hunden fastna i valp stadiet.
Sen fanns det andra fysiska problem som kan uppstå om man gör det för tidigt.

Jag försöker att aktivera honom. Så mycket jag kan i vardagen mellan jobb och hemma.

Är besviken att brukshundsklubben inte hade någon unghundskurs nu i höst.
Vi gick valpkurs i våras och han var för ung för grundkursen i lydnad
Han är ju en hund som vill bli aktiverad.

Nu testar vi hills foder Calm för att se om oron lugnar ner sig.
Någon som har erfarenhet att det fodret?
 
Du skriver att du försöker aktivera honom, men hur försöker du aktivera? :)
Har föräldrarna eller andra nära släktingar gått BPH eller MH?
Har du kontakt med uppfödaren och vad säger i så fall hen om situationen?
 
Lägg åt sidan det där att du tror att det beror på att det är en hane. Såvida det inte direkt beror på att det finns löptikar i närheten när han stressar.

Att han stressar beror sannolikt på understimulans kombinerat med att han inte vet vad som förväntas av honom i vissa situationer. Du måste ge honom regler. Konsekvent hantering så att han lär sig vad han förväntas göra i olika situationer.

T.ex. på kontoret: måste han hälsa på alla som kommer dit varje gång? Det låter som att han är osäker och otrygg i situationen när det kommer folk dit.

Passivitetsträning kombinerat med mental träning. D.v.s. träning som gör att han måste använda hjärnan och tänka. Sen naturligtvis långa promenader varje dag så att han får röra på sig!
 
Du skriver att du försöker aktivera honom, men hur försöker du aktivera? :)
Har föräldrarna eller andra nära släktingar gått BPH eller MH?
Har du kontakt med uppfödaren och vad säger i så fall hen om situationen?
Har ingen kontakt med uppfödaren..
Bägge föräldrar är såvitt jag vet skk registrerade. Så testade borde dem vara förmodar jag.
Han är renrasig och skk reggad.

Jag går längre promenader. Låter honom söka godis.
Och vi tränar inne på det vardagliga som sitt ligg stanna.
Han är galen i godis så han gör allt jag ber om när jag har det.
 
Lägg åt sidan det där att du tror att det beror på att det är en hane. Såvida det inte direkt beror på att det finns löptikar i närheten när han stressar.

Att han stressar beror sannolikt på understimulans kombinerat med att han inte vet vad som förväntas av honom i vissa situationer. Du måste ge honom regler. Konsekvent hantering så att han lär sig vad han förväntas göra i olika situationer.

T.ex. på kontoret: måste han hälsa på alla som kommer dit varje gång? Det låter som att han är osäker och otrygg i situationen när det kommer folk dit.

Passivitetsträning kombinerat med mental träning. D.v.s. träning som gör att han måste använda hjärnan och tänka. Sen naturligtvis långa promenader varje dag så att han får röra på sig!
Tycker inte att han uppvisar otryggt beteende utan han är överlycklig när det kommer in någon på kontoret. Han är ju lös och folk knackar och kommer in. Hinner inte alltid att ta honom.

Passivitet träning och träning mentalt är något vi behöver träna mer på. Hund möten bla. Han skäller inte utan vill träffa alla han går förbi. Han är över social. Är en glad hund som älskar alla. Finns inget aggressivt i honom.

Hoppas nu till våren att vi kan hoppa på någon kurs på brukshundsklubben.
För jag känner att jag behöver stöd och stöttning.

Långpromenader är absolut inget som lugnar ner honom då vi oftast går runt 8 _9 kilometer i rask takt. Och han är inte trevlig att gå med då han drar otroligt mycket i kopplet.
 
Har ingen kontakt med uppfödaren..
Bägge föräldrar är såvitt jag vet skk registrerade. Så testade borde dem vara förmodar jag.
Han är renrasig och skk reggad.

Jag går längre promenader. Låter honom söka godis.
Och vi tränar inne på det vardagliga som sitt ligg stanna.
Han är galen i godis så han gör allt jag ber om när jag har det.
Ta och kontakta uppfödaren och prata om det här då :) Uppfödarna har många gånger jättebra koll på sina uppfödda hundar, blir glada av kontakt och kan dessutom komma med utmärkta tips. Och kan de inte det, så är det bra om de ändå får veta att valpköpare har problem och med vad. Det är viktigt för deras framtida avel, för att kunna få fram så bra valpar som möjligt.

Att en hund är reggad i SKK är tyvärr ingen kvalitetsstämpel, det enda det innebär är att du har möjlighet att kolla upp hundarna ordentligt. Går man in på https://hundar.skk.se/hunddata/ och söker på sin hund så kan man få fram den och där se eventuella resultat från hälsotester, mentalitetsbeskrivningar osv. Där kan man då också kolla på föräldrarna till hunden. Har hunden mentala problem med tex oro och stress, så kan det vara genetiskt och har nära släktingar gått mentalitetsbeskrivningar så kan man få reda på det och deras resultat.

När ni går promenader och tränar tricks osv, gör du något då som utmanar honom? Om han redan kan ligga på kommando så är det ingen mental utmaning om du igen ber honom att lägga sig ner. Då behöver det göras svårare, så att han får tänka och fundera lite :) Lär in nya tricks, gör de trick han kan med svårare störning tex i en ny miljö.
 
En bra lösning om jag hinner koppla honom innan folk stövlar in.
Tycker det låter som en helt vanlig ung hund som inte lärt sig att slappna av. Har du tränat passivitet? Det är ingenting som bara kommer av sej självt oftast. Och att folk bara stövlar in, sätt en lapp på dörren att dom får knacka innan dom kommer in så du hinner koppla och sätta honom på sin plats när någon kommer in.
 
Tycker det låter som en helt vanlig ung hund som inte lärt sig att slappna av. Har du tränat passivitet? Det är ingenting som bara kommer av sej självt oftast. Och att folk bara stövlar in, sätt en lapp på dörren att dom får knacka innan dom kommer in så du hinner koppla och sätta honom på sin plats när någon kommer in.
Han är säkert en helt vanlig pudel slyngel som är under upplärning.

Vi fortsätter att träna och vi testar fodret från veterinären för att se om rastlösheten blir bättre.

Tyvärr kommer han inte få följa med mer till kontoret från den 1 januari. Då det gått ut i mail att inga hundar får följa med.

Mitt mål är att han blir lugnare så att han kan vara hos min 81 åriga pappa medan jag jobbar.
Men som den hyper hund han är nu så kan han inte vara där.

Mina syskon har tikar så det blir lite krångligare om deras hundar löper. Så han kan ju inte vara där heller.

Det löser sig säkert när han blir äldre.
 
Tycker inte att han uppvisar otryggt beteende utan han är överlycklig när det kommer in någon på kontoret. Han är ju lös och folk knackar och kommer in. Hinner inte alltid att ta honom.

Passivitet träning och träning mentalt är något vi behöver träna mer på. Hund möten bla. Han skäller inte utan vill träffa alla han går förbi. Han är över social. Är en glad hund som älskar alla. Finns inget aggressivt i honom.

Hoppas nu till våren att vi kan hoppa på någon kurs på brukshundsklubben.
För jag känner att jag behöver stöd och stöttning.

Långpromenader är absolut inget som lugnar ner honom då vi oftast går runt 8 _9 kilometer i rask takt. Och han är inte trevlig att gå med då han drar otroligt mycket i kopplet.

Det kan absolut vara ett otryggt och osäkert beteende det du beskriver. Speciellt när du skriver att han sitter och flämtar av stress när de gått. Det tyder inte på en hund som bara är glad att ha träffat en person. Det där du kallar översocial kan vara en stressreaktion på en situation han tycker är jobbig och en situation då han inte känner att han inte vet vad han ska göra för att reda ut situationen. Otrygg och osäker resulterar inte alltid i aggressivitet. Hos de hundar som har nära till aggressivitet så kan det absolut göra det. Men hos hundar som inte har nära till aggressivitet så kan osäkerhet och otrygghet absolut visa sig så som du beskriver.

Jag håller med de som skriver att du bör koppla honom innan någon kommer in på kontoret. Alternativt ha med en liten hage (kanske av kompostgaller?) med en bädd och något trevligt att tugga på där du sätter honom när nån ska komma in till dig. När han är där så får ingen gå fram till honom. Där ska han få vara ifred. Det ska vara hans trygga plats. Den kan ju vara öppen när det inte är någon på ditt kontor. Du kan sätta upp en lapp på din kontorsdörr där det står knacka och invänta svar med en förklaring att du tränar hunden att vara lugnare på kontoret.
 
11 månader är tonårskaos. :)

Min phaléne har varit likadan. Upp i varv för minsta lilla och i hans fall har intressanta lukter varit en stor trigger utomhus. Inte kunnat lugna ner sig med andra människor och på promenaderna har han hängt i kopplet. Periodvis har jag nästan gett upp.
Nu har han passerat året och det har lugnat sig massor. Massor.

Din hund behöver inte kontakt hela tiden. När han låter, stressar runt så behöver han inte en klapp eller ögonkontakt.

Plus - jag har aldrig ägt nån tik. Så jag vet inte hur det skiljer, men stress är inte nån könsgrej. Min tanke är snarare gener och uppfostran. Håller med om det värdefulla i kontakt med uppfödaren!
 
En bra lösning om jag hinner koppla honom innan folk stövlar in.
Jag har haft kopplat från början och släppt när jag sett att det fungerar. Börjat med få kända människor. Kopplar ibland fortfarande, när det är stökigt med många hundar och människor som ska ut och in för att få arbetsro.
Finns också de som skärmar av med kompostgaller.
 
Tycker inte att han uppvisar otryggt beteende utan han är överlycklig när det kommer in någon på kontoret. Han är ju lös och folk knackar och kommer in. Hinner inte alltid att ta honom.

Passivitet träning och träning mentalt är något vi behöver träna mer på. Hund möten bla. Han skäller inte utan vill träffa alla han går förbi. Han är över social. Är en glad hund som älskar alla. Finns inget aggressivt i honom.

Hoppas nu till våren att vi kan hoppa på någon kurs på brukshundsklubben.
För jag känner att jag behöver stöd och stöttning.

Långpromenader är absolut inget som lugnar ner honom då vi oftast går runt 8 _9 kilometer i rask takt. Och han är inte trevlig att gå med då han drar otroligt mycket i kopplet.
Att han är översocial, stressad och inte kan slappna låter som att han absolut är otrygg. Du behöver träna honom på att vara passiv. Ha honom i en hage på jobbet så att han inte kommer åt folk. Ge belöning när han väl ligger och vilar och tar det lugnt. Öva på att han inte får hälsa på folk eller andra hundar.

Aktivera och utmana honom med nya övningar/saker när ni tränar. Att öva på sitt och ligg varje dag kommer inte att göra honom trött, dom behöver hela tiden lära sig nya saker och anstränga sig. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 940
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 300
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp