Bukefalos 28 år!

Ni som köpt utekatter, hur länge inne?

Bexzor

Trådstartare
Igår köpte vi en katt som är mestadels uppvuxen i ett stall. Katten är kastrerad och fått 1 av två vaccinationer så givetvis ska hon fortsätta få gå ut här också.

Vi funderade på först 1 vecka inne men redan igår började hon visa att hon vill ut. Hon ligger antingen på skötbädden snett emot ingången eller på entremattan. Hon är inte det minsta skygg utan söker kontakt ofta men går sen tillbaka till någon av dessa platser. Än får hon inte gå ut men det lär vara svårt att sysselsätta henne inomhus i flera veckor när hon är van att vara ute. Här kommer hon få gå in och ut som hon vill, men vi vill inte riskera att hon vandrar tillbaka till sitt gamla hem om vi släpper ut henne för tidigt.

Luddigt inlägg men jag är inte van att hålla utekatter inne :)
 
En månad inne i nytt hem för att säkert veta vart ens hem är sägs det. Jag har dock släppt ut efter nån/ett par veckor. Under uppsikt först.
 
Två veckor var vår inne :) Köpte han för fyra veckor sedan, så han har bara varit ute här i två veckor men han håller sig duktigt på gården. Gå ut med henne i koppel om hon vill ut tidigare. Jag tyckte det kändes jobbigt att hålla vår katt inne så länge då han också var van att vara ute dygnet runt i princip, men tror det är det bästa i längden.
 
Jag har säkert gjort fel enligt vissa, men både hanen och honan som var vana utekatter fick gå ut efter 2-3 dagar då de mest satt och skrek vid dörren.
Hanen (9 månader )kom när man ropade så vi var med honom ute på tomten i början (vi bor på landet) samt matbelönade honom in och ut via kattluckan (som han dessutom var van vid i förra hemmet) och helt enkelt "visade honom runt". Han följde även med oss på promenad med hundarna så första tiden gick vi bara runt våra gärden och där höll han sig sen på egen hand.
Honan (hanens mamma) gick ut i sele och koppel första gången, och gick självmant in via kattluckan, så efter den gången tog vi henne lös och gick runt tomten då hon sprang oss hack i häl.
Skulle vi haft dom inne 2-4 veckor så hade vi avlidit av all skrik.

Kan dock tillägga att båda dessa katter var modiga och självsäkra från dag 1 hos oss.Ingen höll sig undan eller låg och tryckte, dom åt och drack och sprang runt som om dom alltid bott där.
Med en skygg katt hade jag väntat längre såklart.
 
Kan dock tillägga att båda dessa katter var modiga och självsäkra från dag 1 hos oss.Ingen höll sig undan eller låg och tryckte, dom åt och drack och sprang runt som om dom alltid bott där.
Med en skygg katt hade jag väntat längre såklart.

Våran katt är översocial så vi får ofta gå och öppna de barngrindar som finns i hemmet för att släppa in henne till oss, då hon vägrar hoppa över :banghead:. Hon skriker/pratar tills vi öppnar, för hon ska vara med! På nätterna sover hon med äldsta sonen i hans säng och på kvällar/eftermiddagar följer hon den yngste sonen på 2 år överallt. Men ja , de första tillfällena så kommer jag vara med henne ute och sen locka in henne med mat :)

Hon är dock ett sånt matvrak så man kan absolut locka in henne med mat :p. Trots fri tillgång på foder så kommer hon när man prasslar med hennes mat. I förra hemmet fick de mat 1-2 ggr dagligen, resten fick de jaga.
 
Våran katt är översocial så vi får ofta gå och öppna de barngrindar som finns i hemmet för att släppa in henne till oss, då hon vägrar hoppa över :banghead:. Hon skriker/pratar tills vi öppnar, för hon ska vara med! På nätterna sover hon med äldsta sonen i hans säng och på kvällar/eftermiddagar följer hon den yngste sonen på 2 år överallt. Men ja , de första tillfällena så kommer jag vara med henne ute och sen locka in henne med mat :)

Hon är dock ett sånt matvrak så man kan absolut locka in henne med mat :p. Trots fri tillgång på foder så kommer hon när man prasslar med hennes mat. I förra hemmet fick de mat 1-2 ggr dagligen, resten fick de jaga.

Exakt så var vår hane, så vi hade inga problem alls med att ropa och få in honom. vi kunde till och med ropa från bilen när han var långt ute på gärdet - han kom i full galopp!
Jag tror man ska känna av hur modig katten är, honan hade vi som sagt i koppel då hon var LITE mer försiktigare än hanen, men hon var ändå väldigt modig.
Hon blev tex lite rädd när hunden skällde i hundgården och då tittade hon efter luckan och gick raka vägen dit, då kände jag "bra, då kommer hon gå in i luckan nästa gång hon blir rädd också" så då släppte jag ut henne lös.
 
Idag har hon fått prova att gå ut. Gick bra först och hon kom på inkallning i full galopp. Men sen helt plötsligt så gick hon och letade, skrek efter något så hon nonchalerade mig helt fast jag var med ute. Jag fick gå och hämta henne, sen dess har hon fått vara inne. Direkt inne så började hon leta och skrika här med, något hon inte gjort mer än nån enstaka gång i början.

Vi får avvakta lite till tror jag. Annars var det en lycklig katt i gräs och snår :D
 
Uppdatering:
Kiwi var med oss ute i fredagskväll men sambon fick lyfta in henne då hon ansåg att hon skulle sitta i buskarna bredvid huset och hålla span. Sen dess har hon varit inne.

Med idag när jag gick till vägen för att hämta upp för soptunna så lät jag ytterdörren vara öppen. Kiwi klev försiktigt ut och stod vid min bil när jag gick iväg. Man ser knappt huset eller trädgården vid vägen så när jag kom upp igen så ropade jag - men ingen katt i sikte. Förbannade mig lite för att inte hållit koll så gick in för att byta skor (foppatofflor i jakt efter en katt är sisådär). Ropade när jag kom in, och ser då Kiwi i trappan ner från ovanvåningen. Hon fick sin älskade mjukmat som belöning :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
648
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 708
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 088
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 332
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp