Ni som kört upp för BE-kort

Sv: Ni som kört upp för BE-kort

Kolla min länk till VV ovan. Under rubriken fordom står det:
Sökanden skall för förarprovet tillhandahålla lämplig person*bil med en totalvikt som inte överstiger 3 500 kg eller lätt lastbil och tillkopplad tung släpvagn.

Kissen: synd att du inte kollade länken ovan...
Om sökanden innehar körkort med behörighet B utan villkor auto*mat, får fordonet inte heller vara utrustat med automatisk växellåda.
Lycka till nästa gång!

Men mitt exempel är ju med tung släpvagn.... Tung släpvagn är allt med totalvikt över 750kg...

Nej, det måste vara tungt öven för Sveriges undantag. Det måste dessutom vara halv maxlast på det.

DU MÅSTE ALLTSÅ KÖRA UPP MED EN KOMBINATION DU INTE FÅR FRAMFÖRA MED B-KORT.

men om man inte känner nån som har BE då, hur i hela fridens namn ska man ta sig till uppkörningen då har dom tänkt??????????

Jag fick redogöra för hur bromsarna fungerade. Vi var några stycken som fixade en studiecirkel och läste teori och tränade på körningen ihop (vi hade hemskt roligt!) och alla tjejerna fick redogöra för bromssystemet. Killarna fick lite mer tekniska frågor och lastfrågor. Lycka till!

Bromssystemet är väl tekniskt?;) Men det är en jättebra idé, så gjorde ridklubben här också. Studiecirkel med en pensionerad körlärare som man kunde köra nån lektion med om man ville. Jag körde en gång och fick många bra tips. Min man tyckte inte att han behövde det och missade sen säkerhetskontrollen:angel:

Släp kan man hyra av körskolan, men som sagt, kör inte dit det själv för då blir det olovlig körning!

men om man inte känner nån som har BE då, hur i hela fridens namn ska man ta sig till uppkörningen då har dom tänkt??????????

Det är ju samma sak för alla typer av körkort.
Du kan ju inte komma till uppkörningen för motorcyckel på en motorcyckel. Inte heller köra bil till uppkörningen för bilkörkort.

Om du inte känner någon med BE hur förklarar du då för VV att du kunnat övningsköra? Även om man kör upp som privatist så måste man ju övningsköra för ngn med BE kort. -> Det är lite krångligare att köra upp som privatist, vilket körskolorna vet. -> Därav deras priser gissar jag.

Senast ändrad av en moderator:

Ska du köra upp med körskolans släp, är det väl vettigt att ta en lektion för att köra in dig på det, kolla banan och få säkerhetskontrollen? Det är ju alltid billigare än att bomma uppkörningen...

Om du kör uselt kanske du behöver ta lektionER men annars räcker det gott med en.

Men mitt exempel är ju med tung släpvagn.... Tung släpvagn är allt med totalvikt över 750kg...

Nja, nu skall vi reda ut begreppen...
Släp vars totalvikt är 750 kg eller lägre är mkt riktigt alltid lätta. Men även släp med en totalvikt över 750 kg räknas som lätta OM:
1) släpets totalvikt inte är högre än bilens tjänstevikt
2) släpet + bilens sammanlagda totalvikt är mindre än 3,5 ton

/M

Nja, nu skall vi reda ut begreppen...
Släp vars totalvikt är 750 kg eller lägre är mkt riktigt alltid lätta. Men även släp med en totalvikt över 750 kg räknas som lätta OM:
1) släpets totalvikt inte är högre än bilens tjänstevikt
2) släpet + bilens sammanlagda totalvikt är mindre än 3,5 ton

/M

Nä..

Släpen är fortfarande att räkna som tunga omd e väger över 750 kg, MEN Sverige har en 'generell dispens' där du på B-kort frå framföra tungt släp om släpets och bilens totalvikt tillsammans inte överstiger 3500 kg och släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt. (Som dus krev alltså)

Men de räknas fortfarande som tunga, de blir inte lätta iom dispensen, det är bara körkortsbehörigheten den påverkar.

(Och för att köra upp för BE behöver du som redan påpekats ett ekipage som bara får framföras på BE-kort)

Köra upp via körskolan. Precis som vid de andra behörigheterna. Du måste ju dessutom övningkört innan och det kan du inte göra utan att känna någon med BE eller gå på trafikskola. Så vad är problemet?

Fast övningsköra kan man ju göra med ett vanligt B-ekipage, jag tycker främst det är skillnad mellan en eller två axlar, inte på själva vikten...

Jag får ju skylla mig själv som inte läst på, det vet jag ju. Det är bara sån jag är, lite för ivrig... Tror att det löser sig, o det brukar det oftast göra , men inte i torsdags alltså...

Kunde inte boka ny tid i fredags, för de hade inte rapporterat in resultatet. Det tycker jag var dåligt av gubbf*n. Jag har ju faktiskt förlåtit honom för att han inte lät mig köra;) :angel: , men jag vill ju gärna boka ny tid.

Resten av torsdagen gick iaf bättre. Ena flickan sprang jättefort och tjänade 5 loppor åt matte, så jag var ganska glad på kvällen iaf!:banana: . Då har jag ju råd med en körlektion eller två!!!:idea:

Fast övningsköra kan man ju göra med ett vanligt B-ekipage, jag tycker främst det är skillnad mellan en eller två axlar, inte på själva vikten...

Javisst, men du behöver ett körkortstillstånd för BE för att kunna köra upp för BE. Och om du då ska övningsköra privat behöver du en handledare.

Men håller med om att det går lika bra att 'åka runt själv' med B_ekipage, men rent teoretiskt så ska du övningsköra för BE krävs en handledare med BE eller en körskola. Dvs du kommer då ha någon som kan köra ekipaget till uppkörningen. (Ur VV:s perspektiv alltså. Inget hindrar ju i verkligheten att man helt själv tränar med sitt B-kortsekipage och 'bara' fixar ett BE-ekipage inför uppkörningen).

Jag klarade uppkörningen för BE igår, så skönt att ha det fixat! Lånade trafikskolans ekipage för 500:-, var det värt tycker jag för att slippa lasta/surra och fixa ngn som kan köra in det till stan 5 mil enkel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 562
Senast: Edla
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 946
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 172
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 561
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023