Ni som läser/har läst till socionom.

Lillagoajag

Trådstartare
Jag har till hösten sökt socionomutbildningen (hos i princip alla universitet/högskolor med Norrköping som första-val) och jag är till 99,99% säker på att komma in.

Jag längtar något enormt då jag har vetat att jag vill bli socionom i flera år, och nu äntligen ska jag få börja!

Jag har varit ganska bra på att ta reda på vad yrket innebär (så bra det går, en allmän uppfattning bland de som läser är att man hela tiden upptäcker nya saker om sitt blivande yrke), däremot har jag relativt dålig koll på själva utbildningen :o Så jag har lite funderingar som någon av er kanske sitter med svaret på?

Är det mycket individuellt arbete eller mycket grupparbeten?
Hur ser det ut i förhållandet hemtentor v.s. salstentor?
Är det mycket litteratur som ska läsas?
Är den mesta litteraturen på svenska eller engelska?
Hur mycket anknytning till den "riktiga världen" har undervisningen? (Förstår att det är olika på olika skolor, men...)
Bonusfråga: vilken kurs/termin tyckte du var tyngst v.s. roligast?

Och är det någon som vill berätta mer "kuriosa" eller något särskilt om just Norrköpings utbildning så är det välkommet! :)
 
Sv: Ni som läser/har läst till socionom.

Jag är i början av min socionomutbildning och stormtrivs! Ett av mina bästa val jag gjort!

Är det mycket individuellt arbete eller mycket grupparbeten?
Det är mycket grupparbeten, kanske 60% grupp.
Hur ser det ut i förhållandet hemtentor v.s. salstentor?
Vi har nu ( Termin 3) haft 1 hemtenta och 1 salstenta per kurs.
Är det mycket litteratur som ska läsas?
Ja, fast det där är väldigt individuellt då endel lusläser allt som hänvisas och en del skummar bara igenom de som är nödvändigt.
Är den mesta litteraturen på svenska eller engelska?
Svenska
Hur mycket anknytning till den "riktiga världen" har undervisningen? (Förstår att det är olika på olika skolor, men...)
På mitt uni (Örebro) är det har det varit väldigt mycket anknytning till "den riktiga världen" och stora uppgifter har baserats på intervjuer på yrkessamma socionomer, man ställs inför dilemman som man kan uppstå inom yrket mm.
Bonusfråga: vilken kurs/termin tyckte du var tyngst v.s. roligast?Nu har jag ju många kurser kvar, men 45 hp vetenskapsteori precis i början känns jobbigt, tungt och jävligt tråkigt bitvis. Men jag uppfattar tempot på utbildningen som lite långsammare än andra utbildningar så man har tid på sig att gräva igenom sig det!


För övrigt ser jag positivt på min blivande karriär då möjligheterna känns stora och roliga!
 
Sv: Ni som läser/har läst till socionom.

Håller med Starta i typ allt, men eftersom vi läser på olika universitet så tänkte jag svara ändå :)

Är det mycket individuellt arbete eller mycket grupparbeten? Mycket grupparbeten! Har gjort minst ett grupparbete i varje delmoment, i de flesta flera grupparbeten.

Hur ser det ut i förhållandet hemtentor v.s. salstentor? Ungefär 50/50 har jag haft hittills. Med flera obligatoriska muntliga redovisningar i varje delmoment också, men det väger ju inte tungt i betyget.

Är det mycket litteratur som ska läsas? Jag tycker att det är ganska mycket, men man kan ju strunta i att läsa också och klara sig. Så det är ju upp till var och en.

Är den mesta litteraturen på svenska eller engelska?
Det mesta är på svenska, men någon bok vartannat delmoment på engelska ungefär. Sedan får du ju leta efter egen litteratur i arbeten osv och då måste man ofta läsa på engelska för att få det bästa.

Hur mycket anknytning till den "riktiga världen" har undervisningen? (Förstår att det är olika på olika skolor, men...) På mitt universitet (Stockholm) så tycker jag att det är mycket och bra anknytning till arbetslivet, dock med stor inriktning på just social tjänst, vilket jag tycker är tråkigt. Denna titel kan ju vara så mycket mer!

Bonusfråga: vilken kurs/termin tyckte du var tyngst v.s. roligast? Fjärde terminen gillade jag :)

Lycka till med studierna!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Risk för rörigt inlägg, men jag känner att jag måste ventilera mina tankar med några andra än familjen. Jag slutade gymnasiet -09 och...
2
Svar
25
· Visningar
2 288
Senast: Turali
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: elfi
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 219
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp