Hur hittar man rätt? (yrkesval)

Turali

Trådstartare
Risk för rörigt inlägg, men jag känner att jag måste ventilera mina tankar med några andra än familjen.

Jag slutade gymnasiet -09 och har sedan dess både utbildat mig och jobbat med lite olika saker, hela tiden med målet att jag ska komma på vad jag vill göra för lång tid framöver och utbilda mig därefter (förhoppning: antagligen inte ända fram till pensionen, men en större del av yrkeslivet i alla fall).
Problemet är att jag aldrig kommer på vad jag vill utbilda mig till och det känns som jag bara hattar runt utan att komma någonstans. Mitt utbildningsurval begränsas av att jag bor olägligt till och endast söker bland distansutbildningar. Jag har tre högskolor/universitet på 10-15 mils radie runt mig och läste en bastermin hos ett av universiteten förra våren för att känna av pendlingen, men det är ingenting som skulle fungera i längden.

Under basterminen hittade jag en 3-årig universitetsutbildning på distans som jag trodde skulle passa mig perfekt och jag såg verkligen fram emot att börja läsa. Framåt jul kände jag att det kanske inte riktigt var mitt ämne i alla fall, men tänkte att det berodde på att kurserna vi läste då var väldigt ostrukturerade. Intalade mig själv att ge det en termin till för att se om det kändes bättre, men det gör det tyvärr inte och det gör mig så frustrerad. Jag klarar kurserna med bra betyg men känner mig inte intresserad och kunskaperna fäster inte. De andra programstudenterna brinner för ämnet och är motiverade inför framtiden, medan jag känner "nej, det här är inte rätt" så fort jag läser en jobbannons med anknytning till utbildningen.

Har insett att det inte är någon idé att fortsätta till hösten, men vet inte vad jag ska göra istället. Ska jag hoppa på någonting annat som kanske inte heller visa sig vara rätt?
Har alltid haft en dragning mot vårdyrkena och var inne på att läsa biomedicinsk analytiker innan jag träffade min sambo och skaffade hus. Nu funderar jag på sjuksköterska som går att läsa på distans eller på ett mindre campus några mil från där jag bor. Tyvärr är jag uppvuxen med "du får bli vad du vill utom sjuksköterska" från min mor som jobbar inom yrket och som absolut tycker jag ska göra någonting annat så fort jag för det på tal. Liknande trådar har funnits här på buke också där användare fått rådet att söka sig till någon annan bransch.
Ett alternativ är att backa ett steg och söka jobb på orten. Då blir det med största sannolikhet ett industrijobb och det har jag redan testat på. Efter ett år på golvet hade jag konstaterat att industri och skiftjobb inte var min "piece of cake" och fortfarande inte kommit på vad mitt kall i livet var.

Någon annan som varit i en liknande situation och vill berätta vad ni gjorde? Är det någon som gått klart utbildningar som ni egentligen inte trivts med och det blivit bra i slutändan i alla fall? Hur har ni kommit på vad ni vill jobba med; har ni halkat in på någonting av en slump eller sedan länge haft en dröm om vad ni vill göra?
 
Sitter lite i samma sits som du, så har tyvärr inte så många råd!
Men känner du intresserad av att läsa till sjuksköterska tycker jag inte du ska lyssna allt för mycket på en negativ omgivning. Finns många sjuksköterskor som trivs alldeles utmärkt med sitt jobb! Även om man inte ska släta över sjuksköterskornas arbetssituation. Finns ju många vidareutbildningar sedan också:)
 
Jag läste först en magisterutbildning. Sen läste jag en till. Sen började jag jobba med det jag lärde mig i utbildning 2. Det blev inte som jag tänkt mig så jag började jobba med det jag lärde mig i utbildning 1. Det blev jättebra!
 
Måste du bli just sjuksköterska? Finns det inget annat vårdyrke som du är intresserad av?

Jag läser på distans till arbetsterapeut uppe i Luleå. Det här är mitt sista år. Har klasskompisar över hela landet + en som sitter i Italien.

Och nej, jag har aldrig varit intresserad av yrket. Har väldigt svårt att se mig själv arbeta som det jag utbildar mig till. MEN, för mig är det här en väldigt bra bas att stå på då jag är intresserad av "människan" och också en port som öppnas inför kommande studier. Jag inbillar mig också att det är bättre att ha en titel i mitt CV än en avhoppad utbildning.

Eftersom jag letar kurser inför hösten, också bara på distans, så tycker jag att du borde bredda ditt sökområde. Det finns distanskurser utan fysiska träffar. ;) I min utbildning ingår en sk. valbar kurs. Den läser jag på distans i Växjö, i den förekommer inga fysiska träffar. Tentan som ingår gör jag på ett närbeläget lärcentra, andra i kursen gör det på olika universitet runt om i landet. Någon annan gör sin tenta i Tyskland.
 
Jag jobbade några år inom vården, som utbildad uska. Men jag tröttnade snabbt på den dåliga lönen och slitet. När jag då skulle byta riktning satte jag upp en lista med kriterier:

1. Bra lön, jag ska ha råd att försörja mig själv och mitt hästintresse utan "bidrag" från sambo/familj men samtidigt inte behöva bo i en skokartong och leva på nudlar.
2. Skiftarbete, jag avskyr att vara bunden mån-fre 7-16, men ska samtidigt innebära att jag kan utgå från hemmet.
3. Det ska finnas en arbetsmarknad och en efterfrågan på arbetskraft (där jag vill bo eller geografiskt utspritt så att man har friheten att flytta på sig).
4. Gärna någonting tekniskt (vilket brukar höra ihop med punkt 1 och 2).

Jag jämförde sedan listan mot yrken där det fanns goda framtidsutsikter, är ju ingen ide att utbilda sig till nåt där det är överskott på utbildade och superkonkurrens om jobben. Många vänner har gjort det misstaget och har nu dyra studieskulder men får ändå inte jobba med det som de läst till.
Det är en nog så viktig aspekt - faktiskt viktigare än att man ska brinna för det. Tycker jag. Själv är jag nöjd med att ha ett jobb som jag tycker är helt okej, lagom svårt och lagom utvecklande, ett jobb jag lämnar då jag går hem och inte grubblar så mkt på utöver. Jag jobbar med energiproduktion och inte kan jag väl säga att det är mitt kall i livet precis - men det ser till att jag kan ägna mig åt mitt kall på fritiden utan större bekymmer.
Klart att det finns annat jag hellre pluggat, men om jag får jämföra med en skitrolig studietid och sedan inte få ett jobb inom ämnet eller att läsa en helt okej studietid och sedan ha ett välbetalt jobb och kunna ha häst bäst jag vill - ja då vet jag vad jag väljer.

För vissa är det ju dock viktigt att brinna för sitt yrke. Då kanske man får kompromissa med annat, tex arbetsmarknaden och att vara villig att ta vad man får och hanka sig fram några hundår innan det kanske släpper. Jag har en vän som lever så med, och det funkar ju för denne men har varit jättepåfrestande att ens hitta ett relevant jobb och dessutom slåss med många andra med samma titel. Men det är inget för mig. Jag fick jobberbjudande redan innan utbildningen var klar och jag har aldrig haft svårt att hitta nytt.
 
Verkar som om du blir väldigt begränsad av var du bor, både utbildnings- och jobbmässigt.

Det skulle inte vara ett alternativ att flytta några år för att plugga, tex biomedicinsk analytiker?
 
Jag har precis tagit sjuksköterskeexamen. Jag har egentligen aldrig längtat så väldigt mycket efter att jobba inom vården men gillar det -varning för klyschigt ord- mellanmänskliga. Ju längre tid av utbildningen som gått, desto mer övertygad har jag blivit att det är en toppenbra examen att ha. Möjligheterna är oändliga, bortom det traditionella omvårdnadsarbetet finns det så mycket annat som kräver den kompetensen. Det ingår så mycket i utbildningen som handlar om ledarskap, kommunikation och pedagogik exempelvis som kommer vara bra, oavsett var jag hamnar.
Sen är det ingen hemlighet att det råder stor brist på sjuksköterskor och just nu har jag svårt att bestämma mig för vilket av alla jobb jag ska ta.
Lönefrågan ser jag som ett aber, men samtidigt så ser jag att det har förbättras en aning och det kommer att bli än bättre framöver.
Jag läste på distans och började när barnet var två år. Vi hade precis flyttat till en gård och det var världens sämsta tajming.
Det löste sig jättebra, trots att det var lite halvdassiga odds från början. :)
 
Jag ska se om jag kan väva in svar på alla frågor i ett inlägg :)

Om jag specificerar mig vill jag ha ett yrke som;
1. Finns god arbetsmarknad inom och som helst ger mig en bredd (därför jag kikat på ssk där det finns goda möjligheter till vidareutbildning och specialkompetens).
2. Hyfsad lön, har jag råd att betala mina räkningar och äta god mat är jag nöjd med det. Dock är inte lönen det allra viktigaste för mig.
3. Ger mig stimulans. Vill gärna arbeta lite med hjärnan och inte ha ett allt för enformigt arbete där samma moment upprepas hela tiden.
Arbetstider är jag ganska flexibel med, för mig fungerade det bra att arbeta 4-skift men inte 3-skift, då fick jag ingen möjlighet till återhämtning och var konstant trött.
Jag har fått tips om att söka tekniska utbildningar av andra personer också och det hade säkert passat mig om jag inte var så ointresserad av allt elektroniskt.

Utbildningen jag läser nu stämmer in bra på ovanstående krav och har ett upplägg som passar mig perfekt. Haken är att jag är osäker på arbetsmarknaden efteråt och om jag kan hitta ett jobb som passar. Hade siktat in mig som rådgivare på en myndighet, men den genomgående trenden verkar vara att de som går i pension inte ersätts. Jag vill inte ta studielån för tre år och sedan riskera stå arbetslös efteråt, det bor några andra programstudenter i närheten och de blir givetvis konkurrenter den dagen vi är klara.

Att flytta för utbildning är inget alternativ, jag är husägare, hundägare och väntar barn i maj. Att läsa på distans fungerar väldigt bra för mig, jag kan studera när jag vill, hundvakt/barnvakt går att ordna under träffar och jag har ett lärcentrum i närheten som jag skriver mina tentor på. Jag bor i Småland på gränsen till Östergötland och trivs bra här med några större orter (= potentiella arbetsgivare) i omgivningen även om det är en bit till närmaste högskola/universitet
Efter att ha läst era svar vet jag inte längre vad jag vill. Jag har konstaterat att en av mina största rädslor är att bli arbetslös när jag är färdig och att jag i grund och botten är mer intresserad av sjukdomar och läkemedel än av barr och tallar :)
Om jag tänker ett varv till har jag kontakter inom branschen jag utbildar mig inom och har i värsta fall en gammal utbildning att falla tillbaka på.
På längre sikt har jag och sambon funderingar på att ta över ett jordbruk, det ligger 10-15 år in i framtiden men är någonting jag är väldigt sugen på.
 
Om du ändå ska vara mammaledig nu from maj så är det väl ingen panik? Du har ju tid att fundera. Även om man ser det som att man har skulder för 3 år och inget jobb så måste det ändå vara bättre att ha en hel utbildning i grunden, än att ha 2-3 avslutade ofullständiga utbildningar. 3 år är inte speciellt länge, det blir snabbt 3 års studieskulder av ofärdiga studier med... är min tanke.
 
Flera av mina kursare fick barn och läste samtidigt. Klart det är slitigt, men på distans är det betydligt mer flexibelt och lättare att rodda. :)
 
Om jag fortsätter med utbildningen jag går nu har jag inte planerat att vara mammaledig mer än över sommaren. Jag är inställd på att det kommer att bli studier på kvällar och helger, men är fruktansvärt envis och inställd på att jag kommer att fixa det :)
Bestämmer jag mig däremot för att göra någonting annat får jag kanske ta en paus och vänta till vårterminen istället.

Ja, du har rätt i att en färdig utbildning är bättre än ingen alls. Jag känner motstånd för att göra någonting annat nu när ett år snart är avklarat och studierna går så bra att kombinera med livet i övrigt.
Jag ska nog ta några fler djupa andetag och kämpa vidare!
 
Det är många som går den här utbildningen som också har barn sedan tidigare eller varit gravida samtidigt och det verkar fungera fint. Jag tror det finns risk att jag börjar klättra på väggarna om jag går hemma ett halvår utan någon annan sysselsättning och tror mina närstående instämmer ;)
 
Måste du bli just sjuksköterska? Finns det inget annat vårdyrke som du är intresserad av?

Jag läser på distans till arbetsterapeut uppe i Luleå. Det här är mitt sista år. Har klasskompisar över hela landet + en som sitter i Italien.

Och nej, jag har aldrig varit intresserad av yrket. Har väldigt svårt att se mig själv arbeta som det jag utbildar mig till. MEN, för mig är det här en väldigt bra bas att stå på då jag är intresserad av "människan" och också en port som öppnas inför kommande studier. Jag inbillar mig också att det är bättre att ha en titel i mitt CV än en avhoppad utbildning.

Eftersom jag letar kurser inför hösten, också bara på distans, så tycker jag att du borde bredda ditt sökområde. Det finns distanskurser utan fysiska träffar. ;) I min utbildning ingår en sk. valbar kurs. Den läser jag på distans i Växjö, i den förekommer inga fysiska träffar. Tentan som ingår gör jag på ett närbeläget lärcentra, andra i kursen gör det på olika universitet runt om i landet. Någon annan gör sin tenta i Tyskland.

Jag började läsa mastersprogram i Arbetshälsovetenskap i höstas -på distans. Jätteintressant, går att läsa på hel alt halvfart. Tyvärr fick jag lägga den på is pga graviditets och förlossningskomplikationer, men tänkte ta upp den igen i höst. Intressant utbildning om man vill jobba med människor, jag är socionom men de flesta på utbildningen är sjukgymnaster, arbetsterapeuter eller läst folkhälsovetenskapligt program tidigare. Så ett litet tips om du vill byta lite spår..
 
Flera av mina kursare fick barn och läste samtidigt. Klart det är slitigt, men på distans är det betydligt mer flexibelt och lättare att rodda. :)

Samma för mig. O de som har haft nyföddingar har helt enkelt tagit med sig dem på campusveckorna.

Jag började läsa mastersprogram i Arbetshälsovetenskap i höstas -på distans. Jätteintressant, går att läsa på hel alt halvfart. Tyvärr fick jag lägga den på is pga graviditets och förlossningskomplikationer, men tänkte ta upp den igen i höst. Intressant utbildning om man vill jobba med människor, jag är socionom men de flesta på utbildningen är sjukgymnaster, arbetsterapeuter eller läst folkhälsovetenskapligt program tidigare. Så ett litet tips om du vill byta lite spår..

Tack. :)
Läste om den och ser att tyvärr har de bara urval högskoleprov o då jag inte gjort något, har svårt att se mig själv att göra något faller tyvärr den biten bort. Jag är helt enkelt för ointresserad av en hel del bitar som ingår i provet.
 
Jag ska se om jag kan väva in svar på alla frågor i ett inlägg :)

Om jag specificerar mig vill jag ha ett yrke som;
1. Finns god arbetsmarknad inom och som helst ger mig en bredd (därför jag kikat på ssk där det finns goda möjligheter till vidareutbildning och specialkompetens).
2. Hyfsad lön, har jag råd att betala mina räkningar och äta god mat är jag nöjd med det. Dock är inte lönen det allra viktigaste för mig.
3. Ger mig stimulans. Vill gärna arbeta lite med hjärnan och inte ha ett allt för enformigt arbete där samma moment upprepas hela tiden.
Arbetstider är jag ganska flexibel med, för mig fungerade det bra att arbeta 4-skift men inte 3-skift, då fick jag ingen möjlighet till återhämtning och var konstant trött.
Jag har fått tips om att söka tekniska utbildningar av andra personer också och det hade säkert passat mig om jag inte var så ointresserad av allt elektroniskt.

Utbildningen jag läser nu stämmer in bra på ovanstående krav och har ett upplägg som passar mig perfekt. Haken är att jag är osäker på arbetsmarknaden efteråt och om jag kan hitta ett jobb som passar. Hade siktat in mig som rådgivare på en myndighet, men den genomgående trenden verkar vara att de som går i pension inte ersätts. Jag vill inte ta studielån för tre år och sedan riskera stå arbetslös efteråt, det bor några andra programstudenter i närheten och de blir givetvis konkurrenter den dagen vi är klara.

Att flytta för utbildning är inget alternativ, jag är husägare, hundägare och väntar barn i maj. Att läsa på distans fungerar väldigt bra för mig, jag kan studera när jag vill, hundvakt/barnvakt går att ordna under träffar och jag har ett lärcentrum i närheten som jag skriver mina tentor på. Jag bor i Småland på gränsen till Östergötland och trivs bra här med några större orter (= potentiella arbetsgivare) i omgivningen även om det är en bit till närmaste högskola/universitet
Efter att ha läst era svar vet jag inte längre vad jag vill. Jag har konstaterat att en av mina största rädslor är att bli arbetslös när jag är färdig och att jag i grund och botten är mer intresserad av sjukdomar och läkemedel än av barr och tallar :)
Om jag tänker ett varv till har jag kontakter inom branschen jag utbildar mig inom och har i värsta fall en gammal utbildning att falla tillbaka på.
På längre sikt har jag och sambon funderingar på att ta över ett jordbruk, det ligger 10-15 år in i framtiden men är någonting jag är väldigt sugen på.

Har du funderat på apoteksbranschen? Där finns god arbetsmarknad ett bra tag framöver, ger bra lön, finns på distans!

http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=FYREC
 
Tack. :)
Läste om den och ser att tyvärr har de bara urval högskoleprov o då jag inte gjort något, har svårt att se mig själv att göra något faller tyvärr den biten bort. Jag är helt enkelt för ointresserad av en hel del bitar som ingår i provet.

Bara en kort kommentar angående högskoleprovet. Högskoleprovet är till för att testa din förmåga att läsa på högskolenivå. Dvs. i grund och botten handlar det om förmåga att inhämta kunskap. Det har alltså väldigt lite med "intresse" att göra. Med det sagt så kan jag givetvis förstå att det känns segt att göra (och ev. förbereda sig inför) "trista" provmoment men jag kan personligen känna att det kanske är ett väl vagt skäl till att utesluta en hel utbildning?
 
Bara en kort kommentar angående högskoleprovet. Högskoleprovet är till för att testa din förmåga att läsa på högskolenivå. Dvs. i grund och botten handlar det om förmåga att inhämta kunskap. Det har alltså väldigt lite med "intresse" att göra. Med det sagt så kan jag givetvis förstå att det känns segt att göra (och ev. förbereda sig inför) "trista" provmoment men jag kan personligen känna att det kanske är ett väl vagt skäl till att utesluta en hel utbildning?

Och den kommentaren var väldigt viktig för dig att skriva till mig? Vad exakt ville du ha ut av att skriva det till mig? Berätta för mig om att jag är korkad? Berätta för mig att jag är underlägsen dig på något vis? Vad EXAKT ville du få fram med exakt de orden du skrev till mig? Seriöst?!

Sitt inte på några jävla höga hästar!

Squie- som är inne på tredje året på sin högskoleutbildning...
 
Oj, jösses, förlåt. Det var inte alls menat som något nedvärderande eller som någon kommentar om din intelligens. Är uppriktigt ledsen att du uppfattade min kommentar på det viset då det inte alls var min mening. Jag är osäker på om en förklaring från min sida skulle hjälpa då jag, utifrån din kraftiga reaktion, förstår att jag måste ha missförstått något i det inlägg jag citerade.

Edit: Nu ser jag att jag blandat ihop dig med trådskaparen. Förlåt min tröghet!
 
Samma för mig. O de som har haft nyföddingar har helt enkelt tagit med sig dem på campusveckorna.



Tack. :)
Läste om den och ser att tyvärr har de bara urval högskoleprov o då jag inte gjort något, har svårt att se mig själv att göra något faller tyvärr den biten bort. Jag är helt enkelt för ointresserad av en hel del bitar som ingår i provet.
Va har dom? Jag hade inget giltigt högskoleprov då jag sökte, är det inte på avklarade poäng? *känner mig förvirrad*
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 838
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 521
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp