Ni som låter hästen gå barfota..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Horserider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 170
H

Horserider

Är intresserad av att låta den häst jag köper i framtiden gå barfota.
På sommaren, hösten och våren är det inga bekymmer. Men hur är det på vintern? Tänkte när det är is och sådant ute? Hur gör ni som har hästarna barfota?

Alla hästar klarar inte att gå barfota, men hur länge ska man vänta innan man "ger upp" ifall den endast ömmar?

Sedan vill jag gärna höra kommentarer på vad du tycker om "barfotahästar."

Sv: Ni som låter hästen gå barfota..

Är det is och halt har jag barfota-boots med broddar.

Men det finns hur många trådar som helst som handlar om barfota så jag tvivlar på att du får så många svar här. Tror folk blir lite trötta på att svara samma saker alltför många gånger. ;)

Använd sökfunktionen och sök på "barfota" så kan du säkert sitta och läsa åtskilliga timmar. :D

Är intresserad av att låta den häst jag köper i framtiden gå barfota.
På sommaren, hösten och våren är det inga bekymmer. Men hur är det på vintern? Tänkte när det är is och sådant ute? Hur gör ni som har hästarna barfota?

Alla hästar klarar inte att gå barfota, men hur länge ska man vänta innan man "ger upp" ifall den endast ömmar?

Jag har min ena barfota under vår, sommar och höst. På vintern är den skodd och broddad. Det har fungerat fint, under de senaste tio åren.

Den andra, däremot, är alltför ömfotad för att klara av att gå barfota. Jag har försökt flera omgångar, men när jag känt att han varit tveksam till att gå framåt, har jag gett upp och skott. Han har, periodvis, varit barfota en månad eller så, men ömheten har inte gett med sig och då har jag valt att sko.

oftast klara hästar utan skor vintern bättre än hästar med skor, det är ju det naturliga för dem, de får en annan "känsla". Har ridit hästar som är barfota och hästar som är skodda vintertid, barfota häten har halkat betydligt mindre är hästen med skor..

oftast klara hästar utan skor vintern bättre än hästar med skor, det är ju det naturliga för dem, de får en annan "känsla". Har ridit hästar som är barfota och hästar som är skodda vintertid, barfota häten har halkat betydligt mindre är hästen med skor..

Men vad jämför du nu med?

Det är säkert riktigt att en barfotahäst halkar mindre än en skodd häst utan brodd. Men har den brodd så blir det ingen "skridskoåkning.

jag låter dom av mina hästar som INTE ömmar gå barfota året om, det fungerar bra här (har skott även dom ibland om slitaget på hoven blir för stort av olika anledningar, ingen av dom har ömmat då dom blivit avskodda igen).

dom som har tråkiga hovar eller som "bara" ömmar har givetvis skor (som jag ser det). jag anser inte att man ska låta hästen ömma alls och riskera felbelastningar och muskel problem pga. det.

Barfota kan säkert många hästar vara beroende vad man har för mål med sin ridning och naturligtvis hur underlaget ser ut som de rids på.

De hästar som arbetar på varierande/hårda underlag eller tävlar mycket nöter dock alldeles för mycket på sina hovar för att klara sig barfota. Då är det hovslagares uppgift att sko hästen på bästa möjliga sätt!

De hästar som bara motionsrids lite har jag oskodda vintertid, fina vägar och det går utmärkt att pulsa runt i snön när den kommer, skulle det av förmodan inte funka av ngn anledning så blir det ridhuset :smirk:

Jag tycker barfota är att föredra för den enskilda individen och hovis kropp så länge individen inte ömmar,halkar eller fläker sig. Eftersom vi människor nu har bestämt oss för att ta detta djur i vår vård så är vi oxå skyldiga att ge den den vård som inte orsakar individen onödigt lidand.

Jag vet inte riktigt men hur stor del av alla vildhästar lever under sådana vintriga förhållande som ofta har här i norden med is gator och snömodd.

Min uppfattning är att hästens hovar inte är skapta för att gå barfota vintertid under dom onaturliga begränsade förutsättningar vi kan erbjuda dom. Man måste se till skillnaden på vildhästar som vintertid rör sig över enorma arealer med skiftande markegenskaper där det eventuellt ligger stora mängder med is och snömodd och deras naturliga balanseringsförmåga, fritt val av gångar och utan en ryttares belastning eller hästägarens hantering.

Jag kan i alla fall inte omvandla detta naturliga fria levene till den hästhållning människan bedriver på en liten upptrampad yta.

en barfotahäst behöver boots med brodd på vintern om det är minsta isigt.

KL och lite OT

Slits inte hoven ner om man rider sin häst ca 1 h om dagen på varierande underlag? Vissa hästar sliter ju t.om. ned järnskorna helt på 6 veckor. Förstår att det såklart är individuellt men hur vanligt är det att det funkar?

De hästar som arbetar på varierande/hårda underlag eller tävlar mycket nöter dock alldeles för mycket på sina hovar för att klara sig barfota.

Visst kan gälla i många fall, men det behöver inte vara så.

http://www.hoofcareunltd.com/Emma%20Hindle.htm

I övrigt har mitt halvblodssto varit barfota sedan hon fick sitt första föl för drygt 8 år sedan. Till och från har hon ridits regelbundet - ute och på varierande underlag - utan problem. De få dagar vägarna har varit täckta med blankis har hon dock fått vila, och i hagen blir det aldrig halt. Skulle hon få problem av att vara barfota skulle jag dock sko henne. Man får vara observant, helt enkelt.

Jag har mina hästar oskodda, i samråd med min hovslagare. Han är erkänt mycket skicklig och arbetar även som hovslagare på ett av våra större djursjukhus här i landet.

Mina hästar går oskodda året runt. De rids ca 1 timme 5-6 ggr/vecka, antingen i ridhus eller på grus/skogsvägar.

På vintern klarar de snö och isfläckar ganska hysat, men blir det för isigt får det bli ridhuset istället.

Men att man tävlar behvöer ju inte slita mer än om man skogsmullar jag vet tävlingsryttare som rider till 90% på banan. Dock skogsmullar som rider ut 6 dagar i veckan på grusvägar vilket borde slita mkt mer. Själva tävlingen sliter väll knappast?

en barfotahäst behöver boots med brodd på vintern om det är minsta isigt.

Behöver??:confused: Jag hade min foderhäst barfota året om och det gick hur bra som helst. Red 5-7 dgr/vecka (pass på mellan 45-90 minuter ungefär) varav 2 dagars träning på LB-LA nivå.. Sammanlagt hos mig och ägaren har fyra hovslagare tittat på hästen men de har inte ens behövt raspa hovarna utan dom höll sig hur bra som helst! Red iofs inte på ren isgata utan hade bättre vägar att rida på då...

Jag tycker att man får anpassa sig med skor/inte skor utefter individen, som coari skrev.. Kan den gå barfota så tycker jag att det är bra,
men klarar den inte det pga. att den ömmar, dålig hovkvalite, ridningen, osv. så fårman ju klart sko den! Man får anpassa efter varej individuellt
fall helt enkelt (tycker jag).

Hur länge man kan "låta den ömma" för att se om den klarar at gå barfota eller inte vet jag inte..

Senast ändrad:

Mina avlesston samt pensionär går barfota året runt och det fungerar utmärkt. Dom verkar inte ömfotade uran rör sig utan problem. Hingsten som rids är skodd runt om så jag har ingen erfarenhet av ridhästar utan skor.

Det funkar på min (ena) häst, men han har bra, hårda hovar, med bra tillväxt. Han behöver knappt verkas under den oskodda perioden, bara rättas till lite där han nöter hoven en aning snett.

Men att man tävlar behvöer ju inte slita mer än om man skogsmullar jag vet tävlingsryttare som rider till 90% på banan. Dock skogsmullar som rider ut 6 dagar i veckan på grusvägar vilket borde slita mkt mer. Själva tävlingen sliter väll knappast?

Så mkt som mina hästar rids och tränas skulle de aldrig klara utan skor, det vore rena rama djurplågeriet. Mitt ena sto som vi nyligen satt igång att rida, rids bara i skogen/åkrar på rätt så behagligt underlag men hon går i kanterna för annars skulle hon niga/ömma. Så till våren blir det skor för henne oxå när hon sätts igång på allvar:smirk:

Hur länge man kan "låta den ömma" för att se om den klarar at gå barfota eller inte vet jag inte..

Ömma en häst så kan man inte rida den tills den sluta ömma, det blir ju bara värre och tillslut kanske tom halt. En häst som ömma så att man ser att den far illa ska ha skor.

Det finns som synes hur många olika åsikter som helst om barfota, de allra flesta grundas på egna erfarenheter så nåt rätt eller fel finns väl egentligen inte. Det gäller helt enkelt att ta reda på så mycket man kan, höra sig för med andra och bilda sin egen uppfattning. Min åsikt är att med rätt verkning och hovform klarar alla hästar av att gå barfota. Om du vill ha din häst utan skor tycker jag du ska ta reda på så mycket som möjligt om det innan, det finns en uppsjö av olika verkningsmetoder, en del bra en del mindre bra. Kolla vad du tycker verkar vettigt och som skulle passa dig och din häst. Vad gäller vinter och is tycer jag själv alltid att det är lite läskigt att rida på is vare sig man har skor med brodd eller barfota. Skritta lungt på isigt underlag med en barfotahäst brukar dock fungera bra men känner du dig osäker finns det ju som någon annan redan sagt boots med broddar.

Givetvis ska man ju inte låta det gå så långt! Men jag tänkte att det kanske är så att de ömmar lite i början för att de är ovana (vana vid skorna) och att de då kan vara ömma i början men snabbt sluta ömma?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 105
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 001
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 299
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 435
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka