Ni som rider i olika stall...

alva98

Trådstartare
...hur gör ni med er utrustning? Jag ska eventuellt bli medryttare för en häst men vill gärna gå kvar på ridskolan. Det vore fruktansvärt att föra vidare kvarka eller andra sjukdomar som kan smitta via människor.
Behöver jag köpa all utrustning i en ny uppsättning? Räcker det att ta typ Virkon på ridskor, hjälm och väst?
 
Jag har när jag ridit i olika stall haft helt olika uppsättningar utrustning. Stövlar, hjälm osv. Både för att undvika smitta och för att jag åkte buss till stallet och hade kläderna där. Skönt att inte behöva bära med sig allt. Det sliter ju på utrustning att sanera mellan varje gång med.
 
...hur gör ni med er utrustning? Jag ska eventuellt bli medryttare för en häst men vill gärna gå kvar på ridskolan. Det vore fruktansvärt att föra vidare kvarka eller andra sjukdomar som kan smitta via människor.
Behöver jag köpa all utrustning i en ny uppsättning? Räcker det att ta typ Virkon på ridskor, hjälm och väst?
Sålänge det inte utlyses någon varning om att en smittsam sjukdom finns i området behöver du inte ha olika utrustning för varje stall. Dom flesta vistas i olika stall då och då och inte köper man nya skor för det. Det gjorde inte heller jag när jag hade medryttarhästar på olika ställen och dessutom red lektion på ridskolan. Däremot kan man behöva vara försiktig om det går kvarka eller liknande i området.
 
Jag hade inte släppt in någon medryttare i mitt stall som red på andra ställen om hen hade haft samma utrustning på båda ställena. När smitta väl är ett faktum så är det försent. Man ska alltid byta kläder/skor/övrig utrustning och tvätta sig mellan olika stall. Det är själva grunden för att förhindra smittspridning. Om alla gjorde så skulle smittorna inte vara så utbredda som de är.
 
Det finns många som rör sig mellan olika stall, t ex hovslagare, veterinär, sadelutprovare mm. Inte byter de kläder eller sanerar allt mellan varje kund.

Man kan vara extra försiktig när smitta finns i närområdet, annat är överdrivet i mitt tycke.
 
Då jag jobbade I stall så hade jag en uppsättning skor, handskar, jacka och hjälm för varje stall. Samt tvättade mina ridkläder var och varannan dag.

Nu då jag är i andras stall så är jag mest bara noga med rena skor och handskar. Då man garanterat trampar eller petar på ngt som kan vara dåligt att få med hem, eller sprida vidare. Annars så försöker jag alltid hålla avstånd till andras hästar, är säkrast så :p.
 
Jag tycker att det tillhör hästvett att vara försiktig när man är i olika stall även om det inte finns någon uttalad smitta.

Härom veckan var jag i ett stall och skulle titta efter en kompis häst. Som vanligt var jag försiktig och rörde inte vid någon häst. Mindre än en vecka efter att jag varit där misstänkte man någon smitta i stallet, och jag var väldigt nöjd med att ha varit så försiktig.
 
Det finns många som rör sig mellan olika stall, t ex hovslagare, veterinär, sadelutprovare mm. Inte byter de kläder eller sanerar allt mellan varje kund.

Man kan vara extra försiktig när smitta finns i närområdet, annat är överdrivet i mitt tycke.

Både hovslagare och veterinärer har alltid tvättat sig och veterinären även spritat sig när de ska vidare härifrån iallafall. Vissa veterinärer har även skyddsoverall som sedan slängs. En veterinär utan det vettet hade jag inte släppt in i mitt stall för då hade jag ansett att hen har missat en stor del i utbildningen.
 
Både hovslagare och veterinärer har alltid tvättat sig och veterinären även spritat sig när de ska vidare härifrån iallafall. Vissa veterinärer har även skyddsoverall som sedan slängs. En veterinär utan det vettet hade jag inte släppt in i mitt stall för då hade jag ansett att hen har missat en stor del i utbildningen.

Tvätta sig är ju självklart. Det tror jag även att TS hade tänkt göra.
 
Tack för alla svar!:)
Det känns helt klart bäst att ha olika utrustning i olika stall, jag har kollat på kvarkaspridning och tydligen har det förekommit i området där jag bor under de senaste tre månaderna.
 
Med tanke på kvarkan nu skulle jag ha separat utrustning, även om jag "normalt" skulle tyckt det räckt med normalt vett och tvätt och undvika hästar står och dreglar på en. Men den förbaskade kvarkan som sprider sig som en löpeld - nu skulle jag ha dubbel utrustning eller rida i enbart ett stall (om man inte orkar sanera mellan varje gång men det sliter enormt).

Jag har det olyckliga att leta häst och vara ute och provrida nu. Är typ livrädd så fort jag går in i ett stall och betraktar typ alla hästar som pestsmittade och rör ingen i onödan. Och så fort jag kommer hem är det rakt in i tvättmaskinen med jacka, handskar, tröja, ridbyxor osv. Samt sanera skorna.
 
Har hästar hemma och jobbade tidigare på ridskola, särade på allt för säkerhets skull, speciellt jobbigt när ridskolan hade ringorm. Fick duscha, tvätta, packa in och vara noga hela tiden men det lönar sig :) skulle bli väldigt arg på mig själv om jag fick hem en smitta för att jag varit oförsiktig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 091
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 547
Senast: Ajda
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 023
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp