Bukefalos 28 år!

Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Mengi

Trådstartare
Sålt är ju sålt men man kan ju vara mer eller mindre nöjd med sin hästs nya ägare ändå. Ni som sålt hästar, tycker ni i efterhand att ni sålde till rätt person? Varför/varför inte? Och har ni haft kontakt med de nya ägarna efteråt?
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag sålde min häst till min medryttare, så jag visste vad jag gjorde. Därför är jag mycket nöjd med försäljningen- hästen får mer aktivering nu än tidigare, och han står dessutom kvar i mitt stall så jag ser att han mår fint. Men jag måste säga att det inte längre känns som min häst, nu har han verkligen blivit köparenss.
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Nu har jag sålt en hel uppsjö hästar och ponnyer genom åren, skulle säga att det rör sig om ett 30-tal hästar och över lag har jag varit mycket nöjd. Har ofta sålt genom kontakter eller till vänner och då är min erfarenhet att det ofta blir bra. Har nog egentligen bara två fall där det gått fel.

1. Sålde en tidigare problemponny till utlandet. Var en familj med tre döttrar som köpte den, och enligt familjen skulle den inte behöva flytta igen (den hade flyttat otroligt mycket tidigare, så det var ett krav vid försäljningen). Tror att det gick två månader innan den såldes och nu vet jag inte om ponnyn över huvud taget lever.

2. En annan ponny såldes och blev halt ett halvår senare (kotledsinflammation) och detta var enligt de nya ägarna vårt fel trots att ponnyn aldrig varit i närheten av halt under de tre åren vi hade den. Hotade med stämning vilken aldrig blev av, kanske för att även de insåg att felet inte var vårt?

Men i övrigt - otroligt nöjd med alla köpare!
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag har sålt lite ponnyer och hästar under åren och är överlag nöjd!
Har egentligen bara tre ponnyer som jag önskar hade blivit bättre.

Den ena ryttaren kom på att det var hoppning hen ville göra och pressade ponnyn lite väl hårt innan man insåg att det kanske inte var rätt ponny man köpt och en annan som jag sålde användes för något som stod i kontraktet att den inte skulle användas till, tyvärr ledde detta till skada:(
En annan såldes för ett lugnare liv där den skulle få slippa krav och annat, men som tyvärr redan efter några månader började tränas igen.

Det är ju lite lotteri med att sälja hästar och likaså köpa, men jag är som skrivet överlag glad och nöjd med köparna och har bra kontakt med många än idag.:)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

jag har sålt två ponnyer. Ena såldes till en ridskola, MYCKET lyckat. Han är en av favoriterna på ridskolan och är gudasnäll med barnen. Ridskolan har hästarna på lösdrift, så han får all utevistelse han bara kan få.
Mycket nöjd med den köparen.

ponny nr två såldes som travponny, tyvärr skenade han med köparen bland det första som hände och köparen flög ur vagnen och bröt benet :eek: Det kändes mycket bra att ponnyn både hade startat och fått fina poäng på körprov tidigare , för jag hade jättedåligt samvete av någon underlig anledning. Så det var skönt att kunna titta tillbaka på att ponnyn faktiskt var väl körd. Inte för att köparna på något sätt var anklagande.. :)
Mycket nöjd med den köparen också, dom kämpade på med ponnyn och fick väl tillslut ordning på det hela. :)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Häst nr 1 byttes mot sto med föl. Det blev lyckat på så vis att jag blev mycket nöjd med de hästar jag fick. Mindre lyckat vara att den som jag bytte med, inte vågade rida hästen hon fick, en gudasnäll valack. Min kompis köpte senare valacken, så han fick flytta "hem" igen.

Häst nr 2 såldes till en som skulle ha henne i avel, men ångrade sej och sålde hästen vidare till en annan som hade turridning i mindre skala. Där hade hästen det bra till hon blev skadad och såldes vidare till någon som ska ha henne till lättare promenadridning. Tyvärr vet jag inte nu var hästen finns eller om hon lever.

Häst nr 3 och 4 såldes till samma person, men vid olika tillfällen. Har mycket bra kontakt med dem, trots långt avstånd. Hästarna har det mycket bättre än vad jag kunnat erbjuda dem.
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag är överlag väldigt nöjd med de köpare som köpt av mig, har kontakt med flera och det är kul:)

Roligast är nog att se de tävlingsresultat som en liten söt häst med sadeltvång numera kan visa upp med sin nya ägare. Henne sålde jag först till en tjej som inte klarade av henne. Jag köpte tillbaka henne och hittade sen den perfekta köparen, det är en fröjd att se dem tillsammans :)

Det är jätteviktigt att välja rätt köpare!

Sålde ett par unghästar som det inte blev så mycket av och det är ju alltid ledsamt , den ena efter Cardento - Damiro reds inte in förrän som 6 åring tror jag, men idag är det en fin tävlingshäst har jag förstått. Och hennes syster efter Santa Cruz skadade sig hos nya ägaren och är nu t märkt så är väl inte jättekul men sånt som händer.
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Skriver för att komma ihåg tråden! Återkommer senare med inlägg om försäljning :)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag har sålt en häst (min enda häst jag ägt :D) 2006, men det blev verkligen en superlyckad försäljning!

Vi hade ute några stycken som tittade på hästen, men det kändes inget bra. Men så en dag ringde telefonen när jag stod ute på stallplanen, och direkt när jag svarade fick jag bara känslan "den HÄR kvinnan vill jag sälja min häst till" :up:.

Hon och hennes dotter kom och tittade och provred, allt kändes lika bra. De fick ta hem hästen på prov, och det kändes fortsatt lika bra. Det slutade med att de köpte henne, jag var där någon gång och hälsade på henne och det kändes fortfarande helt bra och de älskade henne :love:.

Så min första (och troligtvis sista) hästförsäljning gick väldigt bra :).
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag tycker nog att alla ponnyer som vi sålt har kommit till bra hem, utifrån de olika hästarnas personlighet och vad de lämpar sig för.

1. En C-ponny som var lugnet själv. Han var för lugn för mig som gillar ponnyer med lite motor i. Han lämnade vi iväg till ett försäljningsstall, och därifrån såldes han vidare till en ridskola. Det är inte många hästar som man känner att de verkligen passar som ridskolehäst, men han var en sådan. Stod där och var väldigt älskad och omtyckt tills att han togs bort för ca 2 år sedan. Vi var där och hälsade på honom en gång och han verkade trivas väldigt bra.

2. Ett B-ponnysto som såldes till en liten tjej ca 20 mil ifrån oss. Det var en familj som var väldigt noga med djuren och hade höga ambitioner. Det blev väldigt bra och de la verkligen ned pengar och tid på att få henne väldigt bra. Hon hade dragits med en stelhet sedan hon var unghäst och var med om en olycka. Men det fick de ordning på väldigt snabbt. Såldes tyvärr vidare efter något år och vi tappade bort henne. Hittade henne igen för några år sedan men då hade hon tagits bort ett halvår tidigare. Väldigt synd då hon hade fått ett fint föl hos oss och de som ägde hingsten ville gärna "göra fler".

3. Föregående ponnyns föl. Såldes när han var ca 3,5 år då jag kände mig lite stor för att utbilda honom vidare. Vi höll på att sälja honom till en familj med en dotter med svag riderfarenhet, men efter ett anonymt tips om att de inte var kunniga hästmänniskor så valde vi att inte sälja dit. Istället såldes han till en ridskola. Jag var extremt skeptisk till detta men vi blev lovade att han skulle gå lektioner max 2 dagar i veckan och övrig tid utbildas av en fodervärd. Vi kände ändå att de var väldigt kunniga och ett bra ställe för en B-ponnyunghäst, så vi sålde dit. Det blev OTROLIGT bra. Tjejen som utbildade honom red honom superfint och de tävlade LA hopp och dressyr och debutant fälttävlan redan när han var 6. När ryttaren blev för gammal såldes han vidare till en tävlingsryttare eftersom han inte passade i verksamheten, och de inte hade någon annan lämplig ryttare till honom. Jag och tjejen som utbildade honom har fortfarande kontakt och hästen följer jag med stort intresse. I höstas var vi och hälsade på honom och han står hos en superfamilj som verkligen älskar honom :)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

En häst jag sålde som verkligen var mitt hjärtegryn hamnade tyvärr helt fel... Det kom några och provred men vi var tydliga med att det var vi som valde köparen och precis när vi hittat köpare så skadade sig hästen min och fick gå i sjukhage någon månad varav köparen backade ur. Så hörde en kompis bekant av sig och sa att de var intresserade, även ifall han var skadad. Priset var inte viktigt för oss så de fick honom (kostade som frisk 55 000) mot att de köpte all utrustning för ca 10 000 och att han skulle tillfriskna efter den plan vi gjort, och jag skulle hjälpa dem med igångsättningen (bodde i grannbyn).

Allt lät superbra, de var med när veterinär och equiterapeut kollade på honom och han skulle bli helt återställd efter en försiktig igångsättning. När de köpte honom var det sagt att han skulle gå konvalescent ca 1 månad, sen börja skrittas ut.

Jag höll ständig kontakt med dem och erbjöd hjälp, men de avböjde. Några månader senare låg han ute på annons, som en frisk okomplicerad häst (han hade en bakgrund av misshandel och vanvård vilket gjort honom rädd och misstänksam mot nya människor så okomplicerad var han verkligen inte). En kompis kontaktar då mig och meddelar att hennes ridskola köpt honom.

För att göra en lång historia kort så var han ff halt när han kom till ridskolan, ridskolan ringde oss och vi berättade hans historia med skador och vanvård, de hade inte fått höra något om det. Köparna (som köpte av oss) ringde och hotade oss för att vi förstörde för dem, att han visst var frisk osv. Sen försvann han.

Men, några år efter allt detta (och efter mycket letande, vi åkte tom runt på gårdar och frågade efter honom) så hittade jag honom på instagram när jag sökte på tagen "Karlstad" (dit jag precis flyttat). Han finns nu hos en supergullig tjej som fått jobba massor med honom, han var tillbaka på ruta 1 när de fick honom, rädd, ostadig och nästan ohanterlig. Nu tränar de NH, tricktränar, rider dressyr osv och han mår hur bra som helst. Så fort jag får tillgång till bil (ingen bukefalist med bil som vill följa med mot bensinpengar? :angel:) så ska vi åka och hälsa på, han finns bara en timme bort från där jag nu bor :love:

Sorglig historia med ett lyckligt slut!
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Har bara sålt fem hästarsamtliga till vänner så jag har kontakt med alla och är supernöjd med nya ägarna. Två av dem står kvar i samma stall där jag har mina men de känns inte som mina hästar längre det gick över mycket fortare än vad jag trodde det skulle göra ( känslan av att det är "min" häst alltså)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag är helt nöjd. Köpte mig en fin fölis men vi klickade inte och han kändes inte som mitt så sålde honom som åring. Tjejen som köpte honom och jag blev vänner :o håller kontakt via FB och hon är den bästa för honom :love: Jag prutade ner priset för det kändes så rätt i magen och jag ångrar det inte en dag!
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag hade aldrig hästen ute på annons men vänner och bekanta visste om att den var till salu. Så ringde det en dag en familj som delade stall med en bekant till mig som hade sagt att jag hade en till salu. De letade häst till yngsta dottern och det slutade med att de köpte min. Det är en jättebra familj som inte bor särskilt långt ifrån heller och hästen kunde inte få det bättre! Har lite sporadisk kontakt emellanåt och jag är jätteglad över att allt blev så bra :)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Sista hästen jag hade såldes till naturbruksgymnasiet i samma stad och det hade nog inte kunnat bli bättre för honom! En period när dom hade väldigt lite elever på skolan så fick jag möjlighet att rida honom några dagar/veckan, helt underbart!
Har en del kontakt med ett par av eleverna på skolan o så åker jag och hälsar på varje gång jag är hemma, tex i julas så stod jag i hagen med en stor morotspåse och en hel hästflock runtomkring mig :love:
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Har sålt två hästar. Den första kändes hur bra som helst! Hon bor kvar där än och det har gått många år. Där har jag aldrig känt någon ånger eller oro. Har varit där och hälsat på.

Försäljning nr.2 gick inte lika bra... först och främst så ville jag innerst inne egentligen inte sälja över huvud taget. Men det var tid och ekonomi som styrde då och jag bestämde mig för att OM rätt köpare dök upp så skulle jag sälja annars skulle han få stanna då hästen var lite till åren och hade flyttat mycket. Och så dök världens gulligaste familj upp! Dom var som gjorda för varandra och allt kändes så himla bra! Dom lovade ett lungt och livslångt hem. Affären gick igenom och allt kändes jättebra. Men efter en månad slutade nya ägaren att svara och min magkänsla sa att något var fel. När jag efter flera månader fick tag på henne så fick jag reda på att han sålts vidare till ett stort stall långt borta :-(

Efter det så har jag sagt till mig själv att det ska mycket till innan jag säljer en häst igen... :(
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Har sålt två gånger. En gick dåligt och hästen såldes vidare och togs sedan bort innan jag fick kontakt med den ägaren. Var iofs en äldre häst, men får dåliga vibbar och ont i magen när jag tänker på det.
Den andra gången gick bättre. Jag var noga med köpare och de är supernöjda och jag tror hon har ett underbart hem nu.
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Sålt 3 och är jättenöjd med alla mina köpare!

Den första hade jag kontakt med tills hästen avlivades, nr 2 träffar jag någon gång i månaden och nr 3 har jag kontakt via FB.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag har sålt en häst och var nöjd först men missnöjd med tiden.

Det var en ponny, köparna var hästvana föräldrar och tjejen var väl ca 8 år och liten och gullig. Men med tiden växte den lilla söta tjejen upp till fjortisarnas fjortis, inte så trevlig längre. Vi sålde en äldre, trevlig, lättlastad ponny som var supermjuk i munnen och allt fungerade bra i ½-1 år med nya ägarna. Men nu äger dom en ponny som sticker, bockar, är som betong i munnen, kan inte stå still i stallgången, går inte att lasta, går inte att klippa osv osv. Och fjortisungen skyller detta omväxlande på den "dumma ponnyn" och på mig, 5 år senare :banghead:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 299
Senast: MalanMjöl
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Fler än en gång har man hört berättas om hästar som sålts som ”bomb-proof” men sedan skrämt sina nya ägare och varit spända och på sin...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hej! Jag har letat och letat efter min tidigare häst som jag sålde 2020. Då hon jag sålde henne till inte hållit kontakt som hon lovat...
Svar
18
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp