Ni som sjunger för era barn

Mirre

Trådstartare
Vad sjunger ni?

Någon speciell sång ni sjunger vid tex läggdags eller annat?

Något tips på sång/ramsa som man passar vid badande?

Sv: Ni som sjunger för era barn

Min faster brukade alltid sjunga:
"Bär ner mig till sjön,
bär ner mig till sjön,
jag känner att jag måste i.

Och när du badat mig,
så ska du torka mig
och när du torkat mig,
så vill jag i igen."

Sedan sjöng hon första versen igen. Länk till hela texten här. Men nu när jag läser den ser jag att den inte är så rumsren, men den går säkert att göra om.

På babysimmet hade de en Nippertippanvariant, men med plaska, bubbla osv istället.

Jag brukar sjunga Vargasången och Trollmor för min guldklimp när han ska sova.

I vanliga fall under dagarna sjunger jag lite olika sånger, Gummistövlarna, Videvidevitt, En liten båt, Hajarna, Krokodilen, Elefanten i luften, Det var så roligt mfl. Tycker det finns många roliga och fina visor, haar köpt en sångbok som har friskat upp mina textkunskaper, samt Babyrytmik. Finns på nätet bra texter att googla fram också. (Att jag kunde många barnsånger var ju passande för mina vänner, valet om vad jag skulle sjunga för en fullsatt pendeltågsvagn under min möhippa var ju inte så svårt: barnvisor. :p)

Edit: Hittade den här när jag googlade runt lite: :D :D

5. Kiss i sängen
mel. Elektricitetsvisa

Kiss i sängen och ha det bra,
Ligga stilla och fundera.
Varm om stjärten som en sommardag,
Jag tror jag kissar lite mera!

Tjolitta lej, tjolitta lej,
Du får inte kasta koa skit på mej!
Tjolitta lej, tjolitta lej,
För då kastar jag tillbaka!

Senast ändrad:

Jo rytmik går vi också på, man lär sig många sånger och ramsor där.

Här blir det allt mellan himmel och jord:D
Mycket filmmusik från disneyklassiker.

vid sovdags blir det byssanlull bland annat
I en sal på lasarattet brukar jag sjunga ibland också.

Även denna: (lite omgjord)

Sov gott lilla skatt (ska vara vyss lull lilla palt)
Leka får du sedan
Alla musbarn överallt sover alla redan
Räven sover också nu med svansen under örat

I en sal på lasarettet tycker jag är så sorglig, så den sjunger jag inte. Rövarvisan håller jag på att lära mig, så halva den blir det ibland. :p

vi har ingen speciell sång speciellt tillfälle, utan vi sjunger när vi känner för det.

Just nu ligger storasyster i soffan och sjunger "en och två och tre indianer", osv.. :p

Lillasysters favoritsång är "Nyckelpigan" (en nyckelpiga jag har i handen, och sen så kryper den uppför armen. Sen så flyger den bort sin kos, den kanske landar på någons nos!), som man gör med lite rörelser som visar att nyckelpigan klättrar och flyger osv.. Texten är nog inte exakt så egentligen men det duger för oss ;)

Vi har varierat oss lite vid säng dags, när barnen var mindre och man behövde sjunga länge så körde vi mycket cornelis, Fredrik Åkare och Cecilia Lind, Veronika osv Nu är vi lite mer rationella så nu sjunger vi våran "egen komponerade" Niff niff sa den lilla kanin, som är en avknoppning från dagis där de sjunger Bläup sa den lilla gröna grodan en dag. Den går även att göra om till Brmbrm sa traktorn, gnägg gnägg sa hästen osv... :D Sen sjunger vi Bäbä vita lamm, andledningen till sångerna är att Fredrik har en gosekanin i sängen och Elin ett gosefår.

Annars sjunger vi en väldig massa, en hel del påhittat, mycket Astrid Lindgren och just nu går Kråkans sånger i bilen... Vi har dels en sång bok med conelis, vilken vi har fått sortera bort när sjuåringen börjar ställa lite mycket frågor om själva texten, sen har vi Barnens stora visbok och Den stora visboken.

Lite kul och en aning pinsamt blev det på kyrkis när de skulle önska sig sånger och Elin önskade att de skulle sjuna Flickan i Havanna.. :o:D

JAg sjunger också massvis med Cornelis, men inte för Alde längre...:D
När Idun ska sova blir det Vargsången och Cornelis blandat.
Dagtid blir det en massa olika barnvisor. Vi har några visböcker vilket är bra för att inte fastna i samma sånger jämt.

kl

My älskar när man sjunger så vi sjunger väldigt mycket här hemma! Jättekul tycker jag =)

När det är dags att sova så sjunger vi mest vargsången (fast den fungerar bäst när det är pappa som sjunger den av någon anledning, antagligen för att det var han som började med den :laugh:)

Andra vaggvisor som Sov du lilla videung, Vyssanlull, "Sov i ro" (vet inte om den heter så?) och andra vanliga vaggvisor sjunger vi också en del.

På dagen när vi sjunger för att det är kul så är det en väldigt blandad kompott av olika visor, både typiska barnvisor och lite mer "vuxenvisor". Min pappa är vissångare så det blir en del låtar av honom också =)

Favoriterna under dagtid just nu är "Nyss så träffade jag en krookodil..." och "Jag gick en dag i parken..." (vet inte vad de heter).

//Julia

*kl*

Vi sjunger också himla mycket här hemma.

Jag sjöng mycket för Ella när hon låg i magen och jag vet inte om det har något samband men är hon upprörd så blir hon lugn av en specill låt som jag sjöng ofta..

• Sov i ro
  • Astrid Lindgrens sånger ( Emil, Madicken, Pippi, Saltkråkan m.f )
  • Min Ponny
  • Hokey Pokey song.

Min pappa sjöng/sjunger mycket visor så jag kan en hel del, jätte roligt :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 373
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 097
Senast: tomte
·
Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Hur fungerar det när den föräldern som är föräldraledig är så sjuk att hen inte kan ta hand om barnen? Jag ska börja jobba efter min...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka