Nikon D300

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Alonelife
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 190
A

Alonelife

Är det någon som har en Nikon D300 och kan säga både negativa och posetiva saker om den?

Har en Nikon D80 nu som jag har haft minst 2 år, men kommer ingen vart mer med den nu, vill ha mer avancerat. Samtidigt så går ALLA mina pengar till kameran :( Kommer få vara fattig ett tag framöver :o:D:crazy:

Är den värt det? Jag fotar Varjedag.

Lägg gärna in en Obehandlad Bild du fotat med D300, så vore det jättesnällt!

Sv: Nikon D300

Jag började med en D80. Jättenöjd förrutom ISO-egenskaperna. Köpte D300 och det blev stor skillnad, på just inomhus bilderna. Nu har jag även en D700 som har ännu bättre ISO-egenskaper.

Jag fotar proffesionellt och mycket rörligt inomhus, dvs så låg brusnivå som möjligt är vad jag behöver.

Utöver det så skulle jag vara nöjd med D70. Satsa på bättre optik om du inte är nöjd. Optiken håller även om du byter kamera senare.

Förtydliga på vilket sätt du "inte kommer nånstans". Vad har du för objektiv? Vad brukar du fota?

D300 är onekligen en tuff kamera och har helt klart fler och bättre funktioner än D80:an. Men om det inte är någon specifik funktion på den du saknar i ditt fotograferande med D80:an är det kanske bättre investerade pengar att köpa ett nytt riktigt bra objektiv istället? För D80:an är inte alls fy skam heller, så beroende på vad du har för objektiv nu så är kanske steget bildkvalitetsmässigt större om du köper nytt objektiv istället för ny kamera?

Oh, har du skaffat en D700! *inte alls avundsjuk*

Nöjd med den?

Har inte provat den så mycket än då det fortfarande är utesäsong. Det blir ju mindre zoom iom fullformatet, så än så länge har den bara fått vara med på prisutdelningar :D

Men det jag provat så är den lika lätt att hantera som D300 och hur den funkar inne får den bevisa 27-28/9 då det är första innetävlingen.

Är det någon som har en Nikon D300 och kan säga både negativa och posetiva saker om den?

Har en Nikon D80 nu som jag har haft minst 2 år, men kommer ingen vart mer med den nu, vill ha mer avancerat. Samtidigt så går ALLA mina pengar till kameran :( Kommer få vara fattig ett tag framöver :o:D:crazy:

Är den värt det? Jag fotar Varjedag.

Lägg gärna in en Obehandlad Bild du fotat med D300, så vore det jättesnällt!

Kom ihåg att gluggarna begränsar dig mer än huset när det gäller bildkvalité. Köp en proffsglugg i stil med Nikkor 17-55 2.8 eller Nikkor 24-70 2.8 eller vad du nu gillar för brännvidder så tjänar du mer på det än att köpa ett nytt hus.

Tack för ditt svar, hade lätt velat ha D700 eller D3 :) men plånboken säger ju annat... Minns du hur mkt lägsta priset D300 har varit på förut? Nu ligger den på 13,300 kronor ungefär på det LÄGSTA.

Är det stor skillnad mellan D300 & D700 tycker du?

Jag har dessa objetiv:
Nikkor ED 80-200 2:8 Med Vridzoom (Underbart objektiv, detta är jag superöjd över!)
AF-S Nikkor 18-70 3:5
Sigma 24 mm 1:8 (Macro) Väldigt ljusstarkt & bra
Sigma 70-300 4-4:5 Detta används bara på sommaren, men givetvist använder jag hellre 80-200 2:8 :)
Nikkor 18-200 3,5 - 5,6 Denna är väldigt bra om man är inne på banan, solig sommar och fotar hinder på både långt & nära avstånd!

Så objektiv har jag, jag vill fota innomhus då mina kompisar tävlar väldigt mkt, och jag hänger alltid med, men det blir inga bra bilder Alls med D80.

Jag fotar mest manuellt, har gått fotokurs och vill verkliga komma längre nu.

Jag fotar innomhus både hopp & dressyr, på hästtävlingar & säljer på plats (har fotoskrivare), har fått uppdrag att fota barnkalas och sånt kul :)!

Läs först vad D80 har och sen D300 så förstår du nog :)

Objektiv har jag väldigt bra med, är speciellt nöjd med 80-200 2:8, men innomhus använder jag 24 1:8 eftersom den är så ljusstark, dock kräver det en bättre kamera ändå, mer mer ISO i, sen vill jag ha snabbare, min kompis har kamera med 5 bilder i sekund och det är himmel! Men D300 med batteri kan man få upp till 8 bds! Iso är dock viktigt för mig då jag fotar så mkt innomhus

Jag fotar innomhus både hopp & dressyr, på hästtävlingar & säljer på plats (har fotoskrivare), har fått uppdrag att fota barnkalas och sånt kul :)!

Då kan jag absolut rekommendera D300 eller spara lite till och köp D700. Har inte testat D700 ordentligt än, men räknar med att kunna få bra mycket bättre bilder till innesäsongen.

Jag bytte just för ISO-egenskaperna. Nu har jag alltså både D300 och D700, bytte inte.

Men om du säljer bilder, har du egen firma? Hobby räcker inte så långt när man börjar sälja ordentligt. Då får du ju dra momsen och räkna av som inventarier mot vinsten.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Just nu är det bara hobby, säljer till vänner och tar inte så mkt betalt, jag har bara tagit betalt om dom vill ha utskrivna bilder, sen på nätet har det blivt att jag gett bort eftersom det handlar om så lite pengar..

Men köper jag D300 så kommer jag satsa mycket mer. Barnkalas osv. får jag däremot mer betalt, men där är det också folk jag känner.

Jag får fundera lite till ifall jag ska spara och istället köpa D700 fast det dröjer nog flera månader:P men det kan det vara värt..

Är lite förvirrad här..

Kan D300 ha så bra ISO som 6300 eller vad det nu var, med ett extra batteri?

Är lite förvirrad här..

Kan D300 ha så bra ISO som 6300 eller vad det nu var, med ett extra batteri?

Du kan höja upp ISO till 6400, men bilderna är ganska brusiga då. Mer än jag anser acceptabelt. Jag har använt 3200 men då är bilderna inte roliga. Max 2000 kör jag på inne om jag absolut måste.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 832
Senast: Raderad medlem 6459
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 557
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 094
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka