Nikon D3100

Gallileo

Trådstartare
Har precis idag köpt den nyutkomna Nikon D3100:love:
Skulle köpt en D5000 men då den här lilla sötsaken är ännu bättre enligt gubben i affären, så fick den hänga med mig hem!

Är det någon mer som har köpt den eller funderar på det?
Vad tycker ni om den bra eller dålig?;)

Själv tycker jag den är super bra om man jämför med min gamla D40.:D

Sv: Nikon D3100

Jag har funderat på en sådan ett tag, men de verkar ha leveransproblem till butikerna för det är många som inte har fått in dom i lager ännu :mad:

Funderar på paketet där ett 18-55mm objektiv och ett 55-300mm objektiv ingår, verkar vara en bra start för nybörjare enligt vad jag har läst :) Jag har bara haft kompaktkameror innan, som man inte kunnat göra så mycket manuella inställningar på..

ja, jag blir mindre och mindre nöjd med min iaf. Det går inte att få någon bra skärpa med den, bilderna ser ut att vara tagna med en kass mobilkamera så är jätte besviken faktiskt.:( Får åka tillbaka med den och kräva en ny eller pengarna tillbaka.

Så just nu skulle jag inte rekommendera den då det blir såpass kassa bilder. Men det kan ju vara så att det är något fel på just min kamera, För när jag testade så upplevde jag inte att kameran tog så dåliga bilder.
Men det där erbjudandet med två objektiv har jag faktiskt inte sett så jag har bara Kit objektivet, men det är ganska tråkigt med bara ett så funderar på att skaffa ett ganska snart. Men jag hoppas att om du köper den att den funkar kanon :D

Kanske säkrast att invänta lite recensioner på kameran då :eek:

De jag har hittat på nätet hittills har bara varit typ förhandsrecensioner..

Har du kollat så att du inte varit på några inställningar, typ ställt om slutartid, dragit upp iso, stängt av autofokusen?
För även om det inte är någon "värsting" så låter det ju konstigt att den inte ska leverera skarpa bilder.

Vad tråkigt att det inte fungerar med kameran, hoppas att om det är något fel som går att fixa.
Skulle du kunna lägga upp något/några bilder som inte blev bra och skriva vilka inställningar du hade, så det inte bara är någon inställning som inte fungerar? :)

Kram, Maya

ja, jag blir mindre och mindre nöjd med min iaf. Det går inte att få någon bra skärpa med den, bilderna ser ut att vara tagna med en kass mobilkamera så är jätte besviken faktiskt.:( Får åka tillbaka med den och kräva en ny eller pengarna tillbaka.

Har du fotat med systemkamera förut?

Inställnigarna ska det inte vara något konstigt med har kollat lite, ska försöka lägga upp några bilder har aldrig gjort det förut.:p

Blueberry: Ja, har en D40 sen drygt 2 år tillbaka, och jag har jämfört bilder och bilderna med D40:in är mycket bättre än vad de är med D3100.

Det måste ju vara något som är knas. Har du flera objektiv? Blir det samma resultat oavsett objektiv?

Tror jag vet vad det är nu som strular. Det är auto inställningen, men får lämna in den så får vi se vad som händer.

URL]l

Denna bild tog jag med auto "inställning"

URL]

Den här bilden togs med manuella inställningar, med bla. ISO 200.

Ser ni skillnaden, kolla lite extra på den röda klisterlappen med text på.

För att visa bilder som ligger på pixbox.se
Gör så här:
1. Gå till pixbox.se, klicka på bilden, så att den blir stor.
2. Klicka på Meny, som finns som en flik längst upp till vänster utanför de små bilderna.
3. Dra musen till där det står Tipsa/Diskutera, då dyker det upp tre klickbara rader klicka på Länka till den här bilden
4. Kopiera 2:a alternativet Kod att använda i forum:
5.Gå till inlägget på buke, klicka på 3:e ikonen från höger i överkant, den som ser ut som ett berg och sol i gult.
6. Klistra in den kopierade länken i rutan som dyker upp, tryck ok, så är det klart. :laugh:

Hoppas du förstår min förklaring, annars får du fråga.

Kram, Maya

Yääy, det funka:bump: TACK!:bow:

31720197.jpg
[/url][/IMG]
denna bild är tagen med inställningen "Auto"

31720198.jpg
[/url][/IMG]
Den här bilden är tagen med manuella inställningar, ISO 200

ingen av bilderna är bra, men den nedersta bilden är en aning bättre!

Kanske ska tillägga att båda bilderna är tagna från samma avstånd. ingen "zoom" eller vad man nu kallar det;)

Senast ändrad:

Vad är det du inte blir nöjd med?
Och med vilka inställningar är bilderna tagen, ISO, bländartal och slutartid?
Jag tycker att båda bilderna ser ok ut, det finns skärpa, kanske är bilderna lite mörka och det beror nog på att du tagit bilden inomhus utan blixt.

Jag tycker det är tråkigt att du inte är nöjd med din kamera, jag hoppas vi kan komma på vad det är som inte är bra. :)

Kram, Maya

Jag tycker bara det ser ut som att autoläget inte ger den typ av bilder du vill ha? I det läget kompromissar den ju vilt, väldigt svårt att veta vad resultatet blir.

Har du förresten satt på autofokus och bildstabiliseringen? De sitter ju på objektivet och inte i kameran. Väljer den rätt fokusläge så inte skärpan ligger fel? Det är olika mellan olika kameror vad som är defaultläge där, så man får olika resultat även om man inte lägger sig i själv.

Bilderna är tagna med blixt, så de borde bli skarpare enligt mig då min andra kamera var sån att var det blixt blev 99,9% av bilderna skarpa. Det samma gäller med autoinställningar och auto och bildstabiliseringen är på. Jag ska försöka få tag i min gamla kamera och ta kort med den som jag kan lägga upp.. Skillnaden är ENORM. eller så är det jag som har fått sämre syn eller ngt:D

Skärpan ska inte ligga fel, men får väl ta och kolla på det lite extra.

Uppdaterar lite.. Lämnade in kameran idag, optik fel så det var inte jag som såg dåligt! :D Dock så får jag vara utan kamera i 21 dagar, men förhoppningsvis ska problemet vara löst sen!

Vilken tur att det var något som gick att fixa, och jag förstår att 21 dar känns väldigt långt!

Kram, Maya

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 331
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka