Nikon D40 eller D60 För en nybörjare/amatör

SeagirlM

Trådstartare
Som rubriken lyder.

Har funderat på en kamera som passar mig som gillar att fota på amatör nivå, men behöver en kamera som kan ta djur i rörelse, dvs hästar som hoppar både utomhus och i ridhus, hundar som leker etc.

Vilken av dessa två kameror är bäst prismässigt/kvalitetsmässigt?
Behövs det komplettering med bättre objektiv till dessa kameror?

Ni som kan detta , rådge en riktig amatör till ett bra inköp:)

Sv: Nikon D40 eller D60 För en nybörjare/amatör

D60 är lite nyare, och därmed aningen bättre.
Någon större skillnad finns inte mellan de två. Det skulle väl i så fallbvara sensorrengöringen som finns i D60, men inte i D40.
Dock tror jag inte att du får tag i D40 annat än begagnat längre och kanske inte D60 heller.
D3000 heter den nya enklaste instegsmodellen. Jag har inte provat den själv (det har jag med de andra två) men gissningsvis är den väl ytterligare ett snäpp bättre. :laugh:

Såg att du frågade om objektiv också.
I allmänhet kan man säga att det är bättre att skippa kitobjektiv och köpa något annat istället.
Beroende på vad du har för krav kanske du dock känner dig helt nöjd med ett kitobjektiv.
Sedan vad du då ska ha för objektiv istället, beror helt på vad du vill fota för något, i vilka situationer och ljusförhållanden och vad du har för budget.
Ska du fota i ridhus behöver du ljusstarka objektiv. De mest prisvärda ljusstarka objektiven har inte inbyggd fokusmotor eftersom de är lite äldre modeller.
I slutänden kan det därför bli billigare för dig att köpa en kamera med inbygggd autofokusmotor, D90 och uppåt. D90 har också bättre ISO-värden än de enklare modellerna och är därför bättre vid fotografering i dåligt ljus.

Senast ändrad:

eller en begagnad d70/d80.

ofta kommer du säkert att få höra att det är ettt snabbt objektiv, eller ett långsamt, och med det menas bländarvärdet, ett snabbt objektiv har istortsett alltid en maximal bländaröppning på 2.8 eller LÄGRE och vice versa.

för övrigt, om du vill ha skarpa bilder, med bra upplösning så är det alltid objektiven som gör skillnaderna. bra glas är glas du kan sälja vidare, det tappar inte så mycket i värde.

Stod i valet och kvalet mellan dessa jag med. Jag la lite extra och köpte en
D60. Är ingen mästerfotograf, men den tar superbilder även i autoläget. Ju mer man lär sig själv att ställa in manuellt, desto bättre bilder:)

Köpa till ett bättre objektiv, ja visst, men först tycker i alla fall jag att det är bäst att öva upp sig med det man har!

Det var ju ganska länge sedan de gick ur produktion.
Att de finns på Nikons hemsida är ju ingen garanti för att de finns hos någon återförsäljare.
Därmed inte sagt att jag är helt säker på att inte ett enda exemplar finns, men då får man nog leta ordentligt.

En snabb koll på nätet bekräftar att D40 inte finns hos tex Expert, Dustin, OnOff, Cyberphoto eller Scandinavianphoto.
Min gissning är att även visningsex är i princip omöjligt att få tag på. Däremot brukar det finnas många begagnade ute på marknaden!

D 60 finns hos Netonnet i allafall men inte D40 vad jag kunde se. Så visst finns det fortfarande ett fåtal som säljer de här modellerna..jag skulle dock kolla beg marknaden i allafall om inte annat för ett bättre pris.

Tack alla som svarat! Tror att jag skall kolla på de nyare kamerorna ist för begagnat:D

Som jag skrev i inlägget så är jag intresserad av att fota hästar i rörelse/hoppning i ridhus med dåliga ljusförhållanden etc.

Jag vill lägga max 10.000kr på kamera/objektiv och tillbehör.
Nikon är ett märke jag använt förut och "fastnat för"...

Om ni som kan detta rek annan kamera/annat märke, så berätta:)

ska du fota häst ..kanske i ridhus rekomenderar jag Nikkor( fast) 50mm 1,8 alt 80-200 men då blir priset ett helt annat.förutsatt att du köper en Nikon då givetvis ;)

Om du inte vill bli begränsad pga kamerna inom en snar framtid skulle jag om jag var du och gillade att fota gå och titta på beg marknaden efter en Nikon D200 eller Nikon D2X. Lite att ta i kanske men det hände ganska fort här hemma då vi från början hadde en D40 som ingen av oss i familjen tycker håller måttet längre.

ska du få mest valuta för de pengar du tänker lägga ut. kan en beg kamera vara nått för dig och sen lägger du mer pengar på objektiv i stället. Utan objektiv förutom de standard som följer med kommer du inte långt.

Beg marknaden ska man inte vara så orolig för..man bör dock höra sig för hur många exponeringar kameran är utsatt för och om den är servad fackmässigt.

kl

skulle just lägga in en liknande tråd....

Ska också köpa kamera och har aldrig haft en systemkamera men har ett visst intrese av att fota o lär mig gärna..

Har sneglat på Nikon D90 och D3000 (om den hette så??) Vill inte lägga ner en förmögenhet på en gång utan först lära mig och sen uppdatera efter hand... Men jag vill ändå kunna fota i ridhus osv...

Som jag sett i tråden verkar de som att många rekomenderar D90????

Lite olika exempel.
denna är tagen med nikon D60 Nikon 70-300mm f/4-5.6D ED AF Zoom-Nikkor
27962367.jpg

Denna är tagen med nikon D40. Sigma 400/5,6 manuell fokus
27232402.jpg

och denna med Nikon D200 Nikkor AF 80-200 1:2.8
11451740.jpg

samtliga tagna under ganska dåliga ljusförhållanden.

Fast just när det gäller dåliga ljusförhållanden, det är ju framförallt då du behöver inte bara bra optik, utan även ett kamerahus som fixar hyfsade ISOvärden.
Gamla hus är definitivt sämre på den punkten.
Allt är ju en pengafråga.
Jag tror att det alternativet som ger mest för pengarna är en D90 (ny eller beg) och ett par fasta ljusstarka gluggar, tex 50 1,8 och 85 1,8.
D90 har i princip samma innanmäte som D300. Jag har en D300 och älskar den, och skulle inte vilja ha en D90.
Att jag föredrar D300 (Obs, inte D3000) är för att jag vill kunna göra alla inställningar manuellt och det är lättare på en proffsmodell då alla reglage sitter på utsidan och man inte behöver gå in i menyerna för att ändra inställningar. Om det var min första systemkamera jag skulle köpa skulle jag hellre ha en D90, för då skulle jag köra mer automatik och halvautomatik.

jag är helt med dig.. och jag skulle precis som du tagit en D90 om det var den första systemkameran jag skulle ha .just pga automatiken. och jag skrev även att D200 är att ta i men finns för hyfsade pengar på begmarknaden.Och precis som du säger så är allt en pengafråga.
D40 klarar inte ridhus i min mening öht oavsett vad för objektiv man klämmer på den. D60 klarar det något bättre men räcker ändå inte till. D90 har jag inte provat själv.Men vad man läst om det verkar den klara måttet betydligt bättre än de två ovanstående.

Min D300 klarar ridhus bra och D90 har ju samma sensor, så den är det säkert inga problem med. Min man har däremot en D700 och den spelar i en helt egen liga...
Å andra sidan beror det ju på vad man jämför med och vilka krav man har, vad som är acceptabelt.
Nedanstående bild är tagen med D60, kitobjektiv (18-55) inbyggd blixt (med diffusor) och nedställd bildkvalitet. (Det är min dotters kamera och hon tar gärna 30 bilder eller mer på samma objekt, så vi har ställt ned bildkvaliten för att inte spränga datorn med bilder...)
Inte någon strålande bild, men betydligt bättre än vad en kompakt brukar prestera tex:
DSC_0725_redigerad-1.jpg

Värre hade det givetvis varit om ekipaget hade haft ett annat tempo.

med blixt ja. på tävling/träning vill man gärna inte ha det i ridhus om du förstår vad jag menar då blir man halshuggen av ett gäng arga ponnymammor.
Jag menade utan blixt ovan .Vad kameran i sig själv klarar. och så precis som du säger.. i ett högre tempo får både D40 och D60 problem i ridhus.
D40 får problem redan vid iso 400. vid högre får man pixlar likt fotbollsplaner utan blixt.
och liknade med D60 utan blixt.
Nu är iof ridhusen vi fotat i betydligt mörkare än det på din bild.

*lånar knapp*

Nu har jag inte fotat hästar i ridhus med min kamera, men däremot en del hundar... Här är en bild tagen med en D40x, helt på auto-läge (inte jag som höll i kameran utan en "nybörjare"), eventuellt kan den inbyggda blixten ha använts. Objektivet är ett Tamron 18-200/3,5-6,3 dvs inte sådär värst ljusstarkt.

n541298225_1600166_6552.jpg

Nu är det förvisso en stillastående hund, men ett väldigt ljusätande ridhus med träpaneler hela väggarna. Tycker inte att det blev så illa...

Nedanstående bild på en galopperande häst är tagen i samma ridhus (dock mitt i sommaren, hunden är fotad i februari) med en D80 och ett Tamron 28-75/2,8.

DSC_0852.JPG

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 157
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: Domenico
·
S
IT & mobiler Jag vill framförallt fota hästar och med kitobjektivet 18-55 känner jag att jag inte kommer så långt på, vill då ha bättre zoom. Och...
Svar
16
· Visningar
1 590
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka